شناسه خبر : 134015
تاریخ انتشار : 1401/12/15 18:56
ماده محرک عامل بدحالی دانش‌آموزان از نوع خطرناک نبوده است

معاون درمان وزیر بهداشت:

ماده محرک عامل بدحالی دانش‌آموزان از نوع خطرناک نبوده است

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: اینکه می‌گوییم مواد محرک، یعنی دارای دسته‌بندی متعدد هستند که برخی از آنها مواد خطرناک هستند که خوشبختانه در هیچ‌کدام از دانش‌آموزان شاهد این نوع گاز نبودیم. همین‌طور علائم و آسیب جسمی پایدار که نیازمند بستری طولانی بودند، نداشتیم و عمده این بچه‌ها زیر 6 ساعت پس از بستری مرخص شدند.

نورنیوز - گروه فرهنگ و جامعه: سعید کریمی، معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ارائه گزارشی از آخرین بررسی مسمومیت دانش آموزان گفت: خوشبختانه ماده محرکی که دانش‌آموزان با آن مواجه شدند از نوع خطرناک نبوده است.

کریمی روز دوشنبه در تشریح آخرین بررسی عوامل مسمومیت دانش آموزان در جمع خبرنگاران افزود: به دنبال دستور مقام عالی وزارت بهداشت مبنی بر تشکیل کمیته علمی و بررسی این قضیه، بلافاصله کمیته علمی متشکل از ۳۰ نفر از بهترین دانشمندان بنام مرتبط با این حوزه از جمله متخصصان سم‌شناسی، بهداشت محیط، متخصصی ریه، میکروب‌شناسی، عفونت و رشته‌های مختلف جمع شدند و این کمیته طی چندین جلسه موضوع را مورد بررسی قرار داد.

او ادامه داد: گزارش استان‌های مختلف در این کمیته بررسی شده و خود اعضا به استان‌های متعدد درگیر سفر کرده و مدارس را مورد بررسی و آزمایشات قرار داده و تست‌های محل را به صورت میدانی انجام دادند و بیماران را ویزیت و همه مدارک را بررسی کرده و نتایجی که عرض می‌شود جمع‌بندی کمیته عملی است.

مدیرکل درمان وزارت بهداشت به بیان اینکه با سه دسته از دانش آموزان مواجه هستیم، افزود: بخشی از آنها با ماده محرک که عمدتاً استنشاقی است مواجه شدند و این بخش یک قسمتی از مجموعه دانش‌آموزانی است که به اورژانس و مراکز درمانی مراجعه کرده یا منتقل شدند.

کریمی ادامه داد: بخشی دیگر دانش‌آموزانی بودند که در کنار مسمومین قرار داشته و تحت تأثیر استرس و اضطراب و نگرانی قرار گرفتند و دسته سوم نیز اصلاً در مدارسی که مواجه با ماده محرک بودند حضور نداشته و تحت تأثیر اخبار و اضطراب قرار گرفتند.

به گفته او، بچه‌هایی که در معرض این ماده محرک قرار گرفتند چیزی که ابراز می‌کنند ۱۰ تا ۱۵ دقیق با استشمام بوی متفاوت که رسانه‌های پخش کردند، دچار علائم تحریکی تنفسی شدند.

مدیرکل درمان وزارت بهداشت گفت: این علائم مثل سوزش گلو، سرفه، تنگی نفس و علائم اشک ریزش، دل‌درد و ضعف، بی‌حالی بوده و در برخی بچه‌ها بی‌حسی اندام‌ها که ناشی از همین مواد محرک بوده، مشاهده شده است.

کریمی تأکید کرد: اینکه می‌گوییم مواد محرک، یعنی دارای دسته‌بندی متعدد هستند که برخی آنها مواد جنگی خطرناک و کشنده هستند که خوشبختانه در هیچ‌کدام از دانش‌آموزان شاهد این نوع گاز نبودیم. همین‌طور علائم و آسیب جسمی پایدار که نیازمند بستری طولانی بودند، نداشتیم و عمده این بچه‌ها زیر ۶ ساعت پس از بستری مرخص شدند.

او اظهار داشت: اما برخی دانش آموزان که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بودند زمان بیشتری تحت درمان قرار گرفتند و پس از اطمینان از سلامت مرخص شدند.

به گفته کریمی، این مواد محرک با وجودی که استنشاقی است، حالت گازی دارد اما ماده اصلی لزوماً گازی نبوده و حتی ممکن است جامد و یا مایع باشد و بر روی شوفاژ یا هر محرک دیگری قرار گیرد و حتی در معرض حرارت محیط این ماده جامد و یا مایه تبخیر شده و سپس علائم تحریک را ایجاد کند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی