شناسه خبر : 133003
تاریخ انتشار : 1401/12/15 15:48
اژه‌ای: کسانی‌که دانش‌آموزان را مسموم می‌کنند مفسد فی‌الارض هستند/ بیش از 80 هزار نفر عفو شدند

اژه‌ای: کسانی‌که دانش‌آموزان را مسموم می‌کنند مفسد فی‌الارض هستند/ بیش از 80 هزار نفر عفو شدند

رئیس قوه قضائیه گفت: اگر عوامل مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در مدارس برخی از استان‌ها شناسایی شوند، اقدام آنها، مصداق مُفسد فی‌الارض است.

نورنیوز - گروه فرهنگ و جامعه: حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، روز دوشنبه در دیدار با اقشار مختلف مردم استان در تالار کوثر شهر اصفهان افزود: در صورت شناسایی و دستگیری این عاملان، قوه قضائیه به‌صورت ویژه و خارج از وقت به این موضوع رسیدگی می‌کند و تمام کسانی که به هر نحو از جمله مشاور، معاون، مُسبب و شریک در این مسائل باشند، بدون هیچ اغماضی تحت پیگرد قاطع قرار می‌گیرند.

او اظهار کرد: مسئله مسمومیت دانش‌آموزان در روزهای اخیر که نخستین مورد آن در آذر ماه از شهر قم شروع شدو هنوز هم ادامه دارد توسط دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و به‌ویژه وزارت کشور و بهداشت که مسئولیت ویژه در این حوزه دارند، تحت بررسی و پیگیری قرار دارد.

رئیس قوه قضائیه افزود: این مسئله در درجه نخست با جان انسان‌ها و در درجه بعد با روان آنها ارتباط دارد و به نظر می‌رسد این اقدام سازمان یافته است و دشمن یا آن را ایجاد کرده است و یا حداقل از آن بهره‌برداری می‌کند.

او خاطرنشان کرد: سرویس‌ها و نهادهای مختلف و دشمنان شناخته شده کشور در ماه‌های اخیر موضع‌گیری‌هایی کردند و در این میان، برخی افراد وابسته به دشمن هم التهاب، ترس و دلهره بیشتر را به جامعه تزریق می‌کنند.

اژه‌ای با تأکید بر اینکه نهایت تلاش برای شناسایی عوامل و علت این مسئله در دستور کار مسئولان است، تأکید کرد: در این راستا هر روز گزارش‌های صاحبنظران بخش‌های سلامت، اطلاعات و امنیت با استفاده از بهترین آزمایشگاه‌ها و گرفتن تست لازم از دانش‌آموزان جمع آوری می‌شود تا نسبت به شناسایی عوامل مشکوک اقدام شود.

رئیس قوه قضائیه در عین حال تصریح کرد: برای برخورد با کسانی که در این زمینه به التهاب‌آفرینی، دروغ پراکنی و شایعه‌سازی می‌پردازند در هر استان حداقل یک شعبه اختصاص یافته است.

او تأکید کرد: با کسانی که همراهی‌شان با دشمن با داشتن سوءنیت آنها احراز شود، حتی اگر هم غفلت کرده باشند، به‌دلیل اهمیت موضوع برخورد خواهد شد.

رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به اینکه کشف حجاب به مثابه دشمنی با نظام و ارزش‌های آن ست و افرادی که اقدام به این ناهنجاری کنند، مجازات‌ خواهند شد، افزود: کشف حجاب مصداق خلاف عفت عمومی و مبانی شرع و قانون است و دشمن از آن حمایت می‌کند.

او یادآور شد: همه مسئولان در تلاش هستند تا با حمایت قوه قضائیه و مُجریه از همه امکانات استفاده کنند تا با افرادی که برای همراهی با دشمن و اقدام به این گناهی که عفت و نظم‌عمومی را خدشه دار می‌کند برخورد کنند.

او در بخش‌دیگر سخنانش به عفو تعدادی از زندانیان به دستور رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: این افراد صرف کسانی که در اغتشاشات شرکت کردند، نبودند بلکه سایر زندانیانی نیز مشمول عفو یا تقلیل محکومیت قرار گرفتند و یا کسانی که با قرار آزاد بودند نیز مشمول واقع شدند تا دیگر به زندان برنگردند.

حجت الاسلام اژه‌ای با بیان اینکه در مجموع بیش از ۸۰ هزار نفر در سالروز پیروزی انقلاب به دستور رهبر معظم انقلاب عفو شدند، افزود: برخی از عفو شدگان نیز حبس نداشتند و جزای نقدی داشتند که تعدادی از آنها هم‌ مورد عفو قرار گرفتند.

او همچنین با تأکید بر اهمیت تخصصی سازی در رسیدگی قُضات و دادگاه‌ها به پرونده‌ها گفت: سعی شده است تا حد ممکن شعبه‌های تخصصی ایجاد شود ولی بنا بدلایلی از جمله جابه‌جایی قضات و ارتقای آنها، این امکان به‌طور کامل ممکن نیست.

او افزود: با این وجود تلاش می‌شود تا در سال آینده با اضافه کردن تعدادی قاضی و ارائه آموزش های تخصصی به آنها، به سمت تخصصی کردن دادگاه‌ها گام برداریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای وعده داد که از ابتدای اردیبهشت سال آینده بالغ بر ۷۰۰ کارمند به دستگاه قضایی استان اصفهان اضافه شود.

رئیس قوه قضاییه، همچنین مهمترین مسائل استان اصفهان را آب، حقابه، فرونشست زمین و مهمتر از همه آلودگی هوا عنوان‌ و تصریح کرد: این موضوعات با جدیت توسط مسئولان استان در حال پیگیری است.

رئیس قوه قضائیه برای سفری یک‌روزه، صبح امروز وارد اصفهان شد، رویکرد سفر رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای به این استان، مسئله‌محوری و تخصص‌گرایی برای حل چالش‌ها و آسیب‌های موجود اعلام شده است.

انجام ملاقات‌ها و دیدارهای مستقیم و بلاواسطه با اقشار مختلف مردم رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی این استان در صدر برنامه‌های سفر رئیس قوه قضاییه به اصفهان قرار دارد.

شرکت در جلسه حل اختلاف و صلح و سازش، دیدار با قضات و کارکنان دادگستری استان اصفهان، حضور در جلسه شورای اداری و همچنین بررسی مشکلات قضایی استان و تصویب مصوبات برای رفع این مشکلات، از دیگر برنامه‌های مهم سفر رئیس قوه قضائیه به استان اصفهان است.


مرکز رسانه قوه قضائیه
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی