شناسه خبر : 132910
تاریخ انتشار : 1401/12/14 08:12
گفت‌وگوها با «رئیسی» صادقانه انجام شد

گروسی پس از بازگشت از تهران:

گفت‌وگوها با «رئیسی» صادقانه انجام شد

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از تهران گفت: گفت‌وگویم با رئیس‌جمهوری ایران در «جوی کاری و صادقانه» انجام شد.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه شنبه پس از بازگشت از تهران در فرودگاه وین گفت که با ایران توافق کردیم که اجازه دسترسی به اطلاعات و مکان‌ها به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده شود.

او در ادامه سخنانش گفت که نشست‌های فنی با طرف ایرانی به زودی برگزار خواهد شد و برخی از تجهیزات نظارتی در ایران به زودی راه‌اندازی می‌شوند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: «سایت فردو به بازرسی بیشتر نیاز دارد و ما شدت بازرسی در آنجا را افزایش خواهیم داد. بازرسی‌ها از سایت فردو ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت که پیشرفت بسیار مهمی از نظر شفافیت به شمار می‌آید و تجهیزات نظارتی فعالیت‌های هسته‌ای در تعدادی از اماکن دوباره نصب می‌شود».

گروسی گفت: «تلاش خواهیم کرد که در سریع‌ترین زمان ممکن تحقیقات درباره ذرات هسته‌ای پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده انجام شود».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: «چیزی که مهم بوده این است که ما بر روی بازرسی‌ها، دسترسی به افراد و دسترسی به مواد به خصوص توافق کردیم که این یک تغییر است».

گروسی درباره پیدا شدن ذرات اورانیوم ۸۴ درصد غنی شده گفت: «توجه به این نکته مهم است که هیچ تولید یا انباشتن اورانیوم غنی شده در این سطح وجود نداشته است. این بسیار مهم است و مردم نباید گمراه شوند».

گروسی گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک روندی با ایران خواهد داشت و این زمان بر خواهد بود.

او افزود: توافق کردیم تا مجدد فعالیت مانیتورینگ آژانس در سازمان انرژی اتمی ایران راه بیفتد. اگر این توافقات و جزئیات تکنیکی رعایت نشود، حصول برجام سخت‌تر خواهد شد.

گروسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سطح جدیدی از روابط آژانس با ایران شروع خواهد شد

او افزود: وجود مواد کافی برای تهیه بمب هسته‌ای به این معنی نیست که ایران بمب اتم می‌سازد. این برایمان مهم است که به فعالیت هسته‌ای ایران دسترسی داشته باشیم. به دنبال توافق بودیم و نه قول گرفتن.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی