شناسه خبر : 132887
تاریخ انتشار : 1401/12/13 17:40
توسعه اقتصادی برای کشوری که هنوز واکسن کرونا ندارد بی‌معنی است

گوترش:

توسعه اقتصادی برای کشوری که هنوز واکسن کرونا ندارد بی‌معنی است

دبیرکل سازمان ملل گفت: وقتی کشورها کمبود منابع داشته باشند، بدهکار بوده و هنوز واکسن کافی کرونا دریافت نکرده‌اند. توسعه اقتصادی دشوار به نظر می‌رسد.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل امروز (شنبه) کشورهای ثروتمند و غول‌های انرژی جهان را به دلیل فشار شدید بر کشورهای فقیر از طریق نرخ‌های بهره غارتگرانه و قیمت‌های فلج‌کننده سوخت، به باد انتقاد گرفت.

دبیرکل سازمان ملل متحد در نشستی با حضور فقیرترین کشورهای جهان گفت که کشورهای ثروتمند باید سالانه ۵۰۰ میلیارد دلار برای کمک به کشورهایی که در «چرخه‌های معیوب» گیر افتاده‌اند، پرداخت کنند؛ چرخه‌هایی که مانع از رشد اقتصادی و بهبود تحصیلات و سلامت این کشورها شده است.

نشست ۴۶ کشور فقیر جهان هر ۱۰ سال یکبار برگزار می‌شود، اما این نشست از ۲۰۲۱ تا امسال ۲ بار به دلیل همه‌گیری کرونا به تعویق افتاد.

دو کشور بسیار فقیر جهان، یعنی افغانستان و میانمار در این نشست حضور نداشتند، زیرا دیگر اعضای سازمان ملل دولت‌های آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند.

هیچ یک از رهبران اقتصادهای بزرگ جهان هم در این نشست حاضر نشدند.

گوترش در این نشست گفت: وقتی کشورها کمبود منابع داشته باشند، بدهکار بوده و هنوز واکسن کافی کرونا دریافت نکرده‌اند. توسعه اقتصادی دشوار به نظر می‌رسد.

وی افزود: وقتی هزینه سرمایه تا این حد بالاست و کمک‌های مالی حکم قطره‌ای در دریا را دارد، مبارزه با بلایای طبیعی که شما نقشی در پدید آمدنش نداشته‌اید، دشوار است.

او گفت: شرکت‌های نفت و گاز سودهای هنگفتی به جیب می‌زنند، ‌اما میلیون‌ها تن در کشورهای شما نمی‌توانند شکمشان را سیر کنند.

گوترش گفت که فقیرترین کشورها در انقلاب دیجیتال عقب مانده‌اند و جنگ اوکراین هم بهای غذا و سوخت را افزایش داده است.

دبیرکل سازمان ملل گفت: نظام مالی جهانی ما توسط کشورهای ثروتمند طراحی شده و عمدتا به آن‌ها سود می‌رساند. بسیاری از شما که از نقدینگی محروم هستید، با نرخ‌های سود غارتگرانه از بازار سرمایه خارج شده‌اید.

کشورهای ثروتمند به وعده خود برای اختصاص ۰.۱۵ تا ۰.۲۰ درصد از تولید ناخالص ملی به کشورهای فقیر عمل نکرده‌اند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی