شناسه خبر : 131796
تاریخ انتشار : 1401/12/11 09:14
درس نگرفتن از تاریخ و هزینه‌تراشی برای مالیات‌دهندگان آمریکایی

نورنیوز بررسی کرد؛

درس نگرفتن از تاریخ و هزینه‌تراشی برای مالیات‌دهندگان آمریکایی

در حالی یک سال از جنگ نیابتی آمریکا با روسیه در اوکراین گذشت که هزینه‌تراشی‌ جنگ‌افروزی‌های آمریکا برای مالیات‌دهندگان این کشور دستاوردی نداشت.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: برآوردها از سخنان و عملکرد سران اروپایی و آمریکا حکایت از طراحی آنها برای استمرار جنگ اوکراین حداقل تا پایان سال 2023 و حتی به قول روس‌ها 2025 دارد.

سران آمریکا در سال‌گرد جنگ اوکراین سخنی از گفتگوی صلح به میان نیاورده و هنر اجماع‌سازی آنها صرفاً در قالب اعمال فشار بر اروپا برای استمرار جنگ تعریف شده است!

نکته قابل توجه در کنار آنچه در میدان جنگ و تحرکات گسترده اروپا و آمریکا برای شکست روسیه در جریان است، هزینه‌های یک سال جنگ‌افروزی آمریکاست.
اطلاعات گردآوری شده توسط شرکت تحقیقات آلمانی «استاتیستا» نشان می‌دهد که بایدن برای کمک به اوکراین، هزینه‌ای بیش از بودجه سالانه جنگ در افغانستان‌ اختصاص داده است.

در این گزارش اعلام شده که کمک نظامی آمریکا به اوکراین تا اواسط ماه ژانویه، بالغ بر 46 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است.

«مارتین آرمسترانگ»، روزنامه‌نگار در این باره گفت: هنگام محاسبه میانگین هزینه‌های سالانه جنگ‌های پیشین آمریکا، می‌توان میزان واقعی هزینه‌های کمک این کشور به اوکراین را مشاهده کرد و مجموع این ارقام شامل 5 میلیارد دلار تسلیحات و تجهیزاتی است که پنتاگون به کی‌یف ارسال کرده  است.

با توجه به این نکات می‌توان گفت که آمریکا حتی بدون استقرار رسمی نظامی در اوکراین یا معرفی خود به عنوان طرف مستقیم درگیری، بیش از هزینه‌ تأمین جنگ ویتنام در جنگ اوکراین هزینه کرده است.

دولتمردان آمریکایی با این جنگ‌افروزی توانسته‌اند تا حدود زیادی کشورهای اروپایی را سرکیسه کنند به طوری که «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه رسماً گفت که آمریکا گاز را دستِ‌کم 4 برابر قیمت به اروپا می‌فروشد.

آمارها نیز از درآمد میلیاردی شرکت‌های اسلحه‌سازی و انرژی آمریکایی از پس این جنگ حکایت دارد.

در همین حال نگاهی ریشه‌ای به عرصه داخلی آمریکا و میدان جنگ اوکراین حقایقی دیگر را نیز آشکار می‌سازد.

میلیاردها دلار پول مالیات‌دهندگان آمریکایی بدون حساب و کتاب به صورت تسلیحات و کمک‌های مالی در حالی هزینه می‌شود که محور اصلی اقتصاد آمریکا یعنی وال استریت سال 2022 را با بحران سپری کرد و گزارش‌ کارشناسان اقتصادی این کشور حکایت از کوچک شدن اقتصاد آمریکا دارد.

صندوق بین‌المللی پول نیز از افت رشد اقتصادی آمریکا به یک درصد در سال 2023 خبر داده است.

این در حالی است که گزارش جدید وزارت بازرگانی آمریکا نشان می‌دهد، هزینه‌های جاری مصرف‌کنندگان آمریکایی در ماه ژانویه سال 2023 برای نخستین بار طی 2 سال اخیر، بیشترین میزان افزایش را داشته است.

نتیجه بررسی تازه موسسه نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد بیش از نیمی (۵۵ درصد) از شهروندان آمریکا مشکلات مالی ناشی از تورم را تجربه کرده‌اند.

از طرف دیگر آمارها نشان می‌دهد در عرصه داخلی، آمریکا در حوزه کرونا همچنان در ردیف اول قربانیان است و تاکنون نتوانسته با آن مقابله کند.

اما حقیقت جنگ آن است که بهره‌گیری روسیه از تسلیحات پیشرفته و اعتماد به نفس روس‌ها در پیروز بودن، عملاً معادله نظامی جنگ را به نفع آنها تغییر داده است.

سیاست ایجاد شکاف میان روسیه با کشورهایی همچون چین و ایران نیز جز شکست حاصلی نداشته است و سه کشور توانسته‌اند بیشترین پیوندهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی را در این یک سال به ثبت برسانند.

در حقیقت می‌توان گفت گرچه سران آمریکا با درگیری غیر مستقیم در اوکراین و صرفاً هزینه‌کردهای مالی به دنبال تکرار نشدن جنگ افغانستان و عراق هستند، اما روند تحولات حکایت از تکرار اشتباه محاسباتی گذشته آنها دارد.

آنها در عصر چندجانبه‌گرایی همچنان در تصورات دوران یک‌جانبه‌گرایی به سر می‌برند و این توهم آفتی است که چون موریانه در حال نابودی آمریکاست.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی