شناسه خبر : 131794
تاریخ انتشار : 1401/12/11 08:22
ببر کاغذی و رزمایشی برای گرفتن عکس‌های یادگاری

نورنیوز بررسی کرد؛

ببر کاغذی و رزمایشی برای گرفتن عکس‌های یادگاری

همان‌طور که جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید دارد، امنیت منطقه صرفاً در تعامل میان کشورهای منطقه و بدون مداخله بیگانگان تأمین می‌شود چنانکه چند دهه حضور ناوگان‌های انگلیس و سپس آمریکا جز بحران و ناامنی حاصلی برای منطقه نداشته است.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: ستاد فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا از آغاز رزمایش مشترکی با حضور ۵۰ کشور از جمله عربستان، امارات و مصر خبر داد. این رزمایش از روز دوشنبه آغاز شده و تا نیمه ماه بعد ادامه خواهد داشت.

نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این رزمایش در آب‌های ایران (دریای عمان؟!)، دریای عرب، دریای سرخ، دریای عمان، اقیانوس هند و مناطق ساحلی شرق آفریقا و با مشارکت هفت هزار نیرو و ۳۵ ناو با تمرکز بر پنج حوزه اصلی فرماندهی و کنترل مشترک، سیستم‌های بدون سرنشین، تدابیر ضد مین، تکامل هوش مصنوعی و بهداشت جهانی انجام می‌شود.

این در حالی است که ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین، اوایل ماه جاری میلادی رزمایش دیگری را نیز برگزار کرده بود.

محافل رسانه‌ای معاند نیز سعی دارند با بازتاب گسترده این نمایش آمریکایی‌ها، آن را به عنوان نشانه‌ای بر وجود گزینه‌های دیگر در قبال برجام برای ایران معرفی کرده و با ادعای دو قطبی جنگ یا مذاکره، لزوم تن دادن به زیاده‌خواهی‌های غرب را القاء کنند.

نگاهی واقع بینانه به تحولات منطقه و جهان اما حقایقی ورای این جوسازی را آشکار می‌سازد.

نخست آنکه؛ جوسازی رسانه‌ای آن هم بدون پشتوانه واقعی در مورد ژست‌های اقتدارگرایانه آمریکا در قبال ایران در حالی صورت می‌گیرد که مقامات آمریکایی بارها به توان بالای دریایی ایران اذعان کرده‌اند.

در نمونه‌ای بارز، ژنرال «مایکل کوریلا» فرمانده تروریست‌های سنتکام در کنفرانس «منامه» از برنامه استقرار 100 کشتی بدون سرنشین در خلیج فارس برای مقابله با برتری دریایی ایران خبر داد.

آمریکا سعی دارد تا خود را دست برتر نشان دهد اما جمهوری اسلامی ایران مواردی چون دستگیری سربازان متجاوز آمریکا و انگلیسی به حریم آبی ایران، سرنگونی پهپاد آمریکایی، فرار ناوهای آمریکایی در مقابل ناوهای ایرانی، توقیف نفتکش انگلیسی و یونانی، مقابله با دزدان دریایی و اسکورت کشتی‌های ایرانی به دورترین نقاط جهان از جمله ونزوئلا، برگزاری رزمایش با چین و روسیه در سطحی برابر و حتی در مواردی برتر از نظر ادوات و تجهیزات دریایی در اقیانوس هند و آرام و... را در کارنامه داشته و نسخه چنین ژست‌هایی را از قبل پیچیده است.

دوم آنکه؛ واهی بودن اقتدار نمایشی آمریکا زمانی آشکارتر می‌شود که به اذعان فرمانده تروریست‌های سنتکام، هنگام حمله موشکی یمن به بندر امارات، نیروهای آمریکایی 45 دقیقه در پناهگاه پنهان شده بودند.

البته کارنامه شکست خورده جنگ دروغین آمریکا با تروریسم و همچنین فرار خفت‌بار آنها از افغانستان بر شدت بی‌اعتمادی متحدانش به توان حمایتی آن افزوده است و قراردادهای نظامی کشورهای عربی با روسیه و چین و نیز استقبال گرم شورای همکاری خلیج فارس از «شی جین‌پینگ و همراهی با روسیه در اوپک پلاس گواهی بر آن است.

سوم آنکه؛ بانیان این رزمایش و رسانه‌های وابسته به آنها در حالی رزمایش آتی آمریکا به علاوه رزمایش‌های آمریکا در آب راه‌های چین و رزمایش ناتو و آمریکا در مرزهای زمینی و دریایی نزدیک روسیه را نشانه‌ای از اقتدار معرفی می‌کنند که در کنار کارنامه فاجعه بار فرار از افغانستان، نه تنها ادعای پایان دادن چند روزه به جنگ اوکراین و تسلیم روسیه به واقعیت مبدل نشد بلکه بر بحران‌های سیاسی و اقتصادی آنها نیز دامن زد.

بنابراین به نظر می‌رسد که هر چند ایران بر اساس حق مشروع دفاع از خود و ظرفیت‌ها و توان نظامی بالای بومی، پاسخی دندان شکن و سخت به هرگونه تجاوزی در هر سطح هوایی، زمینی و دریایی خواهد داد اما برآیندها بیانگر این حقیقت است که رزمایش آمریکا صرفا رزمایشی بدون عملیات برای تکمیل قدرت سینمایی و هالیوودی آمریکاست.

آمریکا در حالی رزمایش مذکور را با ادعای اقتدار و حمایت از متحدانش برگزار می‌کند که در عمل هیچ گونه ظرفیتی برای این ادعا ندارد و صرفاً ببر کاغذی با غرش‌های ساختگی است، مسئله‌ای که کشورهایی که همچنان در توهم برخوردار شدن از حمایت‌های آمریکا هستند باید به آن توجه کرده و بیش از این اعتبار و منابع مالی خویش را صرف سرمایه‌گذاری روی آن نکنند.

این حقیقتی انکارناپذیر است که امنیت منطقه همانطور که جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید داشته و دارد، صرفاً در تعامل میان کشورهای منطقه بدون مداخله بیگانگان تأمین می‌شود چنانچه چند دهه حضور ناوگان‌های انگلیس و سپس آمریکا جز بحران و ناامنی حاصلی برای منطقه نداشته است.

حال آنکه جمهوری اسلامی همواره امنیت منطقه را امنیت خود داسته و گام‌های موثری در این زمینه برداشته که مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت در خلیج فارس و آب‌راه‌های بین‌المللی نمودی از آن است.

رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 1401 فرصتی مناسب برای سران غرب و  توهم‌زدگانی که ادعای روی میز بودن گزینه‌ای جز مذاکره در قبال ایران را بر زبان جاری می‌کنند است تا با عاقبت‌اندیشی بیشتر، هزینه‌های هرگونه تهدید علیه امنیت ملی ایران را برای خود تخمین بزنند.

 


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی