شناسه خبر : 131768
تاریخ انتشار : 1401/12/10 13:47
بازی خطرناک آمریکا در شرق آسیا با کپی‌برداری بِرنز از جنگ اوکراین

نورنیوز بررسی کرد؛

بازی خطرناک آمریکا در شرق آسیا با کپی‌برداری بِرنز از جنگ اوکراین

مقامات آمریکایی به دنبال بسترسازی برای تبدیل تایوان به یک «نقطه کور راهبردی» در نظام بین‌الملل هستند و قصد دارند با تعیین زمان احتمالی برای جنگ تایوان، زمینه‌ها و پیش‌شرط‌های شکل‌گیری این گره کور را مهیا سازند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: درست در شرایطی که اصرار ناتو بر گسترش به شرق، مولد منازعه‌ای تلخ به نام جنگ اوکراین بوده و اکنون شاهد یک‌سالگی این نبرد خطرناک هستیم، سازمان سیا دقیقا در حال پیاده‌سازی همین فرمول در شرق آسیا و تایوان است.

«ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا در مصاحبه با شبکه «سی.بی.اس»، مدعی شده؛ «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین به ارتش کشورش دستور داده تا سال ۲۰۲۷ برای حمله به تایوان آماده باشند، گرچه ممکن است با توجه به تجربه روسیه در جنگ با اوکراین، در حال حاضر در مورد توانایی خود برای چنین اقدامی مردد باشد!

در خصوص اظهارات برنز، نکات قابل توجهی وجود دارد:

نخست اینکه؛ طرح این موضوع از سوی رئیس سازمان سیا در یک مصاحبه تلویزیونی می‌تواند مقدمه‌ای برای توجیه مداخله‌گرایی مستمر واشینگتن در تایوان باشد، موضوعی که قطعا با پاسخ طرف چینی مواجه خواهد شد.

از این رو باید مراقب آدرس غلط آمریکا و ویلیام برنز در قبال موضوع تایوان بود. فراموش نکنیم که اگر شدت تحرکات آمریکا در تایوان، تبت، هنگ کنگ، دریای جنوبی چین و... افزایش یابد، ممکن است چینی‌ها در قالب «واکنش سریع» یا حتی «اقدام پیش‌دستانه» گام‌هایی را در شرق آسیا بردارند که قطعا به ضرر مقامات واشینگتن و متحدان آنها در تایوان خواهد بود.

در هر حال، مقامات آمریکایی به دنبال بسترسازی برای تبدیل تایوان به یک «نقطه کور راهبردی» در نظام بین‌الملل هستند و قصد دارند با تعیین زمان احتمالی برای جنگ تایوان، زمینه‌ها و پیش‌شرط‌های شکل‌گیری این گره کور را مهیا سازند.

نکته دوم؛ به پیمان‌ها و معاهداتی مربوط می‌شود که مقامات آمریکایی معطوف به جنگ بالقوه‌ی تایوان و در ارتباط با متحدان خود مانند ژاپن، استرالیا و کره جنوبی طراحی خواهند کرد.

در همین راستا؛ پیشتر انعقاد پیمان‌هایی مانند «آکوس» میان آمریکا، استرالیا و انگلیس با هدف مهار قدرت نظامی و دریایی پکن صورت گرفته است.

مبنای پنهانی و غیر اعلامی انعقاد این دست پیمان‌ها، جلوگیری از تحقق قدرت اقتصادی و نظامی چین در شرق آسیا و متعاقبا نظام بین‌الملل است. در این میان تاکید مداوم بر «تهدید چین» و «احتمال جنگ تا سال 2027» حکم ابزار بازی مداخله‌گرایانه غرب در شرق آسیا را خواهد داشت.

نکته پایانی اما، به واکنش احتمالی چینی‌ها نسبت به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا مربوط می‌شود. بدیهی است که پکن از هرگونه اهرمی جهت مهار بازی واشینگتن و بازیگران اروپایی در شرق آسیا استفاده خواهد کرد.

ائتلاف‌سازی با شرکای راهبردی مانند روسیه و حتی انجام برخی تحرکات در عرصه جنگ ترکیبی که می‌تواند محاسبات و پیش‌فرض‌های ذهنی و عملیاتی آمریکا در تایوان را دگرگون کند، از جمله این موارد خواهد بود.

چینی‌ها نشان داده‌اند که صبر استراتژیک آنها تاریخ مصرف معینی داشته و تایوان را نقطه ثقل بازی مداخله‌گرایانه واشینگتن قلمداد می‌کنند، از این رو پکن، هم در رصدِ بازی آمریکا و هم در مهار آن، تابعی از پیش‌بینی‌های اتاق‌های فکر این بازی خطرناک در کاخ سفید نخواهد بود.

از همین رو؛ به کارگیری راهبردهای جدید و تاکتیک‌های ابتکاری و هدف‌مند، از این پس به شیوه‌ای دیگر در دستور کار «شی جین‌پینگ» و همراهانش قرار خواهد گرفت و قطعا دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا از تبعات این ایده‌پردازی و عمل‌گرایی نوین مصون نخواهند ماند.

 

 


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی