شناسه خبر : 131761
تاریخ انتشار : 1401/12/10 12:45
نمایی از مطبوعات کشور

چهارشنبه ۱۰ اسفند ماه؛

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

کیهان:

کدام ساز و کار ترکیبی تورم را درمان می‌کند؟ (محمد ایمانی، صفحه۱)

تدارک سازوکار‌های منطقی برای چاره‌جویی مشکلات، غالباً این‌گونه است که مدیران ذی ربط، تدابیر موقتی برای مهار آنها بیندیشند و ضمنا در میان‌مدت، به حل مبنایی مسئله بپردازند. تورم معمولاً در بستر ناترازی عرضه و تقاضا پدید می‌آید. رونق تولید و صادرات و واردات مبتنی بر آن، یکی از چاره‌های اساسی تورم است. در مقابل، آن عارضه‌ای که رمق تولید را می‌گیرد، دلالی و سفته‌بازی است.

فرهیختگان:

بی‌خیال! خود مرحوم هم راضی نیست (صفحه ۱) 

اگر بدانیم فعالیت مطالعاتی برای آزمایش روش تکثیر در اسارت یوز آسیایی درصدی خطا دارد و این خطا تلف شدن یوزهای مورد مطالعه را به‌دنبال خواهد داشت، مسئله افکار عمومی دیگر زنده ماندن یا نماندن این حیوانات نیست، بلکه تعداد هفته یا تعداد ماه‌های زنده ماندن این موردهای پژوهشی ا‌ست. دلیل نوشتن این توضیح واضحات، سطح واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به لحظه‌لحظه زندگی ۱۰ماهه پیروز است. واکنش‌هایی که اگر همان ۱۰ماه قبل، بعد از اعلام خبر زایمان موفق ایران برای آن فکری می‌شد و در چهارچوبی پیش می‌رفت که اگر برای توله‌یوز‌ها اتفاقی هم افتاد، ضربه‌ چندانی به اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی کشور وارد نشود و امروز در شبکه‌های اجتماعی شاهد لشکر ایرانیان غصه‌دار توله‌یوز ۱۰ماهه نبودیم.  

آفتاب یزد:

شرایط برای مستأجران سخت‌تر می‌شود (صفحه ۱)

تمام سیاست‌های دولت و مجلس در حوزه مسکن شکست خورده است. هادی حق شناس کارشناس اقتصادی می‌گوید: « بازار مسکن مثل همه بازار‌ها در اقتصاد سمت عرضه و تقاضا دارد. تقاضای بیش از عرضه یعنی افزایش قیمت ها. حالا اگر سیاست‌های پولی منجر به خلق نقدینگی شود آن هم یک تورمی ایجاد می‌کند. پس افزایش قیمت مسکن از دو منشاء می‌تواند باشد؛ یکی منشاء کمبود عرضه مسکن و دیگری هم رشد شاخص‌های پولی.»

جهان صنعت:

نقره‌داغ تولیدکنندگان! (صفحه ۱)

به جای رانت‌خواران، یقه تولیدکنندگان را گرفته‌اند! آنچه در حال حاضر به شدت جای سوال دارد این است که چرا دستگاه‌های نظارتی در کشور به جای اینکه با باندهای بزرگ قاچاق، رانت‌خواران و منفعت‌طلبان که شناسایی آنها نیز بسیار ساده است مبارزه کنند، یقه تولیدکننده را گرفته‌اند و از آنجایی که بخش تولید در محیطی کاملا شفاف فعالیت می‌کند، قصد دارند این بخش را نقره‌داغ کنند. در حالی که هرگونه برخورد نامناسب با تولیدکنندگان که با انواع و اقسام مشکلات داخلی و خارجی روبه‌رو هستند می‌تواند عواقب بسیار خطرناکی برای بازار و اقتصاد داشته باشد..

رسالت:

بافت تاریخی؛ ثروت هویت‌ساز (صفحه ۱)

تخریب بافت تاریخی شیراز به بهانه «توسعه حرم شاهچراغ» نیز تداعی‌گر تخریب بافت تاریخی اطراف حرم مطهر امام رضا و دیدن نشدن گنبد از فاصله‌های دور به‌خاطر وجود مال‌‌ها و مجتمع‌های تجاری است. از تأکیدات مقام معظم رهبری سبک زندگی ایرانی اسلامی است، به اهمیت حفظ بافت‌های تاریخی را گوشزد می‌کند. بر این اساس تخریب بافت تاریخی شیراز واکنش‌های بسیاری در میان مردم و کنشگران میراث فرهنگی داشته است و برخی فعالان با راه‌اندازی کارزاری از عزت‌الله ضرغامی، خواسته‌اند مانع تخریب بنا‌های تاریخی شود.

خراسان:

۶ سال تا سیاهچاله جمعیتی! (صفحه ۱)

فرصت جمعیتی حالا به انتها رسیده است و دست‌اندرکاران حوزه جمعیت حتی از ورود برخی استان‌ها به سیاهچاله جمعیتی سخن می‌گویند. این یعنی رشد جمعیت در برخی از نقاط کشور اکنون منفی شده است. در عین حال کاظم فروتن دبیر ستاد ملی جمعیت درباره مشکلات معیشتی و موضوع فرزندآوری می‌گوید: «افراد بسیاری، مسائل اقتصادی را عامل اصلی فرزند نیاوردن خانواده معرفی می‌کنند و ما هم قبول داریم، اما اگر اکنون شرایط ما بد است، در صورت بی‌توجهی امروز به فرزندآوری، در آینده بسیار نزدیک با شرایط بسیار بدتری مواجه خواهیم بود


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی