شناسه خبر : 131742
تاریخ انتشار : 1401/12/10 09:39
صدها ساختمان در استانبول از بیم زلزله تخلیه شد

صدها ساختمان در استانبول از بیم زلزله تخلیه شد

مقامات ترکیه از بیم احتمال وقوع زمین لرزه در استانبول، دستور تخلیه صدها ساختمان در این شهر را صادر کردند.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: شبکه تلویزیونی NTV ترکیه اعلام کرد که مقامات، تصمیم به تخلیه یک بیمارستان دولتی در استانبول گرفتند که سازه آن در برابر زلزله مقاوم نیست.

زمین لرزه اخیر یا بیش از 44 هزار فوتی در ترکیه و سوریه که از آن به عنوان بزرگترین فاجعه طبیعی قرن نام برده می‌شود بیم وقوع زلزله‌ای دیگر در استانبول، در بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور را افزایش داده است.

پیش از این اعلام شده بود که استفاده از تعداد زیادی از ساختمان‌های دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول پس از بررسی‌های فنی و تایید عدم مقاومت لرزه‌ای ناکافی آنها متوقف خواهد شد و همه فعالیت‌های مربوط به پذیرش بیماران به جز بخش آمبولانس‌ها و بخش اطفال به حالت تعلیق در می‌آید.

کانال ان تی وی ترکیه افزود: پس از بازرسی‌ها مشخص شد که ساختمان بیمارستان کیاگیتان در برابر زلزله مقاومت نمی‌کند و در آینده نزدیک بیمارستان تخلیه می‌شود و دو هفته دیگر کارکنان آن به ساختمان بیمارستان کودکان در شیشلی در منطقه سیران‌تپه منتقل می‌شوند. این کانال گفت که ساختمان‌های بیمارستان فوق در سال ۲۰۰۵ ساخته شده است.

هفته گذشته شهرداری استانبول تخریب ۳۱۸ ساختمان را که جمعیتی حدود ۱۰ هزار نفر در آن ساکن بودند، آغاز کرد. این ساختمان‌ها متعلق به مناطقی هستند که خطر ریزش بالایی دارند. مقامات استانبول همچنین حدود ۵۲ هزار دانش آموز را از ۹۳ مدرسه به مدارس دیگر منتقل کردند.

پیش از این هالوک آیدوگان، استاد لرزه نگاری به خبرگزاری «نووستی» گفته بود که زمین لرزه ویرانگر در منطقه دریای مرمره که دانشمندان چندین سال انتظار آن را می‌کشند، نه تنها استانبول، بلکه 6 استان دیگر ترکیه را با کل جمعیت بیش از 25 میلیون نفری آن تهدید می‌کند.

او تاکید کرد: به طور کلی خطر وقوع زلزله زیاد است، زیرا یکی از شاخه‌های گسل آناتولی شمالی در دریای مرمره، دقیقاً در سواحل استانبول امتداد دارد.

در سال ۲۰۰۸ مطالعه‌ای توسط شورای شهر استانبول و آژانس همکاری بین المللی ژاپن منتشر شد که بر اساس آن پیش بینی می شود تا قبل از سال ۲۰۳۰ زلزله ای به بزرگی 7.5-7.7 در استانبول رخ دهد.

از همین رو ساکنان استانبول، شهری ۱۶ میلیون نفری که در پهنه دو قاره گسترده شده و در سال‌های اخیر شاهد رشد قارچ گونه آسمان خراش‌ها بوده؛ همچنان نسبت به وقوع زمین‌لرزه‌ای بزرگ چگونگی رویارویی با آن نگرانند.

شهردار استانبول نیز خواستار بررسی ویژه و فوری سازه‌های خطرناک شده و از صاحبان املاک خوسته است با طرح سنجش میزان استقامت و ایمنی ساختان‌های قدیمی همراهی کنند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی