شناسه خبر : 131734
تاریخ انتشار : 1401/12/10 01:25
دیدار وزیر امور خارجه ایران و معاون دبیرکل سازمان ملل

دیدار وزیر امور خارجه ایران و معاون دبیرکل سازمان ملل

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با معاون بشردوستانه و کمک‌های اضطراری دبیرکل سازمان ملل متحد موضوعات مورد اهتمام مشترک از جمله شرایط و وضعیت انساندوستانه در کشورهای سوریه، یمن، افغانستان و نیز اوکراین مورد گفتگو و تبادل نظر قرار داد.

نورنیوز - گروه سیاست خارجی: «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر امروز با «مارتین گریفیتس»، معاون بشردوستانه و کمک‌های اضطراری دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار کرد.

در این دیدار، برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک از جمله شرایط و وضعیت انساندوستانه در کشورهای سوریه، یمن، افغانستان و نیز اوکراین مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به ملاقات‌های انجام شده امروز و روز گذشته خود با دبیرکل سازمان ملل متحد و مسئولان سازمان‌های بین‌المللی بشردوستانه، موضوعات انسانی مرتبط با کشورهای یاد شده را شایسته توجه و اهتمام بیشتر از سوی جامعه جهانی دانست.

امیرعبداللهیان با اشاره به کمک های انسانی جمهوری اسلامی ایران به سوریه پس از وقوع زلزله اخیر گفت، متأسفانه زلزله اخیر شرایط انسانی سخت برخی از مناطق این کشور را در مقایسه با گذشته تشدید کرده و لازم است محاصره تحمیلی بر سوریه به منظور بهبود شرایط انسانی مردم این کشور برداشته شود.

او افزود: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته برای استمرار همکاری با سازمان ملل و فرستاده ویژه دبیرکل برای کمک به بهبود شرایط بهداشتی و انسانی در سوریه آماده است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به موضوع یمن گفت، به لحاظ سیاسی باید جنگ متوقف و محاصره انسانی یمن لغو شود.

امیرعبداللهیان افزود: ما با گروه‌های مختلف یمنی ارتباط داریم و از نظر مردم یمن، ابتکار عمل مهم در مورد این کشور آن است که محاصره انسانی برداشته شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به میزبانی ایران از چند میلیون آواره و مهاجر از کشور افغانستان افزود: لازم است با حمایت سازمان ملل زیرساخت پایداری ایجاد شود تا تمام نیازهای آنان را پوشش دهد.

در خصوص اوکراین نیز، وزیر امور خارجه کشورمان مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با منازعه این کشور را برشمرد و افزود: به‌رغم روابط بسیار خوب ایران با روسیه، اما ایران به هیچ طرفی در جنگ کمک نظامی نمی‌کند، چرا که جنگ را راه‌حل نمی‌داند و از حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشورها از جمله اوکراین حمایت می‌کند.

مارتین گریفیتس نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار و گفتگو با وزیر امور خارجه کشورمان و تماس ها و گفتگوهای مستمر با طرف‌های ایرانی، از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مأموریت خود تشکر کرد.

او ضمن تأیید دیدگاه‌های امیرعبداللهیان در خصوص ضرورت تسهیل و افزایش کمک‌های انسانی به سوریه و یمن، وزیر امور خارجه ایران را در جریان جدیدترین تلاش‌های خود در ارتباط با مسائل انسان‌دوستانه این دو کشور قرار داد.

گریفیتس با ابراز خوش‌بینی نسبت به‌ تأثیرات مثبت تحولات سیاسی اخیر در روابط عربی سوری، نسبت به تسهیل کمک رسانی به سوریه ابراز خوشبینی کرد.

او مسئله آوارگان را از مهمترین موضوعات انسان‌دوستانه مرتبط با سوریه برشمرد.

گریفیتس همچنین با اشاره به وضعیت مذاکرات ریاض و صنعا افزود، برای تحقق صلح پایدار در یمن، نیازمند یک استراتژی کامل هستیم.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، با بیان دیدگاه‌های خود در خصوص وضعیت افغانستان، افزود در خصوص مسائل انسانی این کشور به مساعدت و حمایت همه طرف‌های موثر بین‌المللی نیاز داریم.

او همچنین در خصوص اوکراین نیز ضمن بیان ارزیابی خود در خصوص وضعیت انسانی در این کشور، نیاز واقعی و اولویت دار این کشور را صلح و پایان جنگ دانست.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی