شناسه خبر : 131732
تاریخ انتشار : 1401/12/09 20:01
نخستین رویداد «جایزه ملی جوانی جمعیت» آغار شد

نخستین رویداد «جایزه ملی جوانی جمعیت» آغار شد

نشست خبری اولین رویداد «جایزه ملی جوانی جمعیت» با حضور دبیر ستاد ملی جمعیت و رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده برگزار شد.

نورنیوز – گروه فرخنگ و جامعه: نشست خبری اولین رویداد «جایزه ملی جوانی جمعیت» با حضور «کاظم فروتن» دبیر ستاد ملی جمعیت، «امیرحسین بانکی‌پور» رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و حجت الاسلام «علی گودرزی» دبیر رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت با حضور اصحاب رسانه امروز (سه‌شنبه ۹ اسفند) برگزار شد.


کاظم فروتن در ابتدار این نشست با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری منبی بر فرزندآوری و جلوگیری از حرکت کشور به سمت پیری جمعیت، برگزاری این رویداد را در راستای اجرایی کردن ماده ۹۱ قانون جوانی جمعیت عنوان کرد.

فروتن افزود: مسئله جمعیت، مسئله بسیار حساسی برای جمهوری اسلامی ایران است زیراً در سال ۱۳۶۸ برنامه‌ریزی‌ها برای کاهش نرخ باروری از ۶.۴ درصد به ۴ درصد در سال ۱۳۹۰ انجام شده بود. این اتفاق نه طی ۲۲ سال بلکه طی ۵ سال رخ داد و در حالی که باید در مورد تجدید نظر می‌شد، مسئولین مبتکر آن کماکان به این روند ادامه دادند.

او ادامه داد: از سوی دیگر غرب برای کشورهای اسلامی مانند ایران نسخه کاهش جمعیت را نوشته بود که با هجمه فرهنگی به کاهش نرخ باروری افزود.

دبیر ستاد ملی جمعیت تصریح کرد: در طول یک ساله گذشته سه جلسه مربوط به جمعیت با حضور رئیس جمهور برگزار شد و از مصوبات ستاد تشکیل قرارگاه جمعیت بود. بحث جوانی جمعیت بحث حساسی و کلیدی است. نرخ باروری در کشور به ۱.۶ رسیده و در ۲۰ سال آینده از جوانان خبری نیست و اکثراً سالمند هستند و و کشور را نمی‌توان با این وضعیت اداره کرد.

او یادآور شد: تجربه کشورهایی که چنین بحرانی را پشت سر گذاشته‌اند نشان می‌دهد که قوانین و تسهیلات اولیت دوم در این زمینه هستند و حرف اول برای افزایش جمعیت و جوانی را فرهنگسازی می‌زند. نباید بگذاریم پنجره جمعیتی بسته شود و هوای آفتابی امروز ما را از سیل آینده غافلگیر کند. در آستانه ورود به سیاهچاله جمعیتی هستیم که ۵ الی ۶ سال برای خروج از فرصت داریم.

فروتن عنوان کرد: در کنار همه مشکلات، دولت باید همه تلاش را را به کار گیرد. البته نباید موضوع جمعیت را فقط به مسائل اقتصادی گره بزنیم. اگر در این خصوصص چاره اندیشی نشود دیگر کشاورز و پزشک و... نخواهیم داشت و فرهنگ خارج از ایران به کشور ورود خواهد کرد و همه با هم باید دست به دست هم دهیم تا مشکل رفع شود.


در ادامه این نشست حجت الاسلام «علی گودرزی»، دبیر رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت بیان کرد: این رویداد از سال ۹۱ در دل نهاد‌های مردمی و به صورت کاملاً خودجوش جریان داشته که بعد از تصویب قانون جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ به پیشنهاد برگزارکنندگان این رویداد به قانون جوانی جمعیت اضافه و به یکی از مواد آن تبدیل شد.

او ادامه داد: هم اکنون شاخص‌های این رویداد تدوین و به ۳۱ استان ابلاغ شده  و قرار است این رویداد ابتدا به صورت استانی برگزار شود و هر استان بهترین هایش را به دبیرخانه جایزه ملی جوانی جمعیت در تهران معرفی کند و در نهایت در روز ملی جمعیت در ۳۱ اردیبهشت این رویداد در تهران ۱۴ برگزیده خود را خواهد شناخت.


امیرحسین بانکی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به بیان شاخص‌های تعیین کننده برای اهدای این جایزه پرداخت و اظهار کرد: یکی از این شاخص‌ها مربوط به خروجی می‌شود مثل اینکه یک شهر چقدر توانسته در شاخص ازدواج ارتقاء یابد یا اینکه یک مجموعه چقدر در امر ازدواج و فرزندآوری رشد داشته است.

او افزود: دسته دوم شاخص‌ها نیز به ارزیابی عملکردی مجموعه‌ها باز می‌گردد که تا چه حد به سیاست‌های قانون جوانی جمعیت نزدیک شده است. درواقع این جایزه در دسته‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی، مدیران، نخبگان اهداء می‌شود.

بانکی‌پور در مورد تسهیلات ارائه شده در راستای قانون جوانی جمعیت عنوان کرد: در بودجه سال آینده برای هر یک از زوجین جوان ۱۸۰ میلیون تومان و برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال ۲۲۰ میلیون تومان وام ازدواج با بازپرداخت ۱۰ ساله و تنفس ۶ ماهه در نظر گرفته شده است.

او افزود: وام فرزنداوری نیز از ۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان در قانون بودجه ۱۴۰۲ با تنفس ۶ ماهه در نظر گرفته شده است. همچنین تعیین کردیم ۵۰۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات ازدواج را برای کسانی که نمی‌توانند وام ازدواج و فرزنداوری بگیرند در اختیار بنیاد مستضعفان، ستاد اجرائی، کمیته امداد، بهزیستی و... به منظور خرید جهیزیه و وسایل منزل قرار داده شود.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده همچنین گفت: در رابطه با خانواده‌ها در قانون موارد خوبی تاکنون اجرا شده است. برای نمونه اعطای خودرو به مادران یکی از این موارد بود که بر اساس آمار ۲۰ هزار نفر تا کنون خودرو دریافت کردند. اختلاف قیمت این خودروها با بازار که اکثراً آنها را فروختند بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان بود که اگر به صورت میانگین این عدد را ۳۰۰ میلیون در نظر بگیریم، مبلغی حدود 600 هزار میلیارد تومان بدون استفاده از بودجه به آنها کمک شد.

او همچنین اضافه کرد: در فروردین ۱۴۰۲ حق اولاد نسبت به فروردین سال قبل خود (۱۴۰۱) چهار برابر و حق تأهل نیز دو برابر شده است. این امر برای دولت ۱۵ هزار میلیارد تومان بارمالی داشته است.

بانکی‌پور با انتقاد از سازمان برنامه و بودجه در مورد تأخیر در پرداخت بودجه این قانون به دستگاه‌ها اظهارکرد: سازمان برنامه و بودجه رفتار خوبی نشان نداد و علی‌رغم ابلاغ بودجه از سوی رئیس جمهور، تاکنون مبلغی به دستگاه‌ها برای اجرای قانون جوانی جمعیت اختصاص نداده است. از سوی دیگر بودجه سال آینده اجرای قانون جوانی جمعیت نیز ۳۷.۵ درصد کاهش داشته است.

او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد میزان جایزه این رویداد نیز گفت: موارد بررسی و تعیین شده‌اند اما از آنجایی که بودجه‌ای هنوز دریافت نشده، نمی‌توان به صورت مشخص آن را عنوان کرد.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در پایان صحبت‌های خود تأکید کرد: در سراشیبی سقوط به سیاهچاله جمعیتی هستیم و فرصت برای آزمون و خطا نداریم. در این راستا ۲۱ مانع را شناسایی کردیم ولی مدیران و نخبگان ما هنوز این بحران را جدی نگرفته‌اند. علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد چراکه اگر در سیاهچاله پیری جمعیت بیافتیم تا ۱۵۰ سال امکان نجات وجود ندارد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی