شناسه خبر : 131681
تاریخ انتشار : 1401/12/08 21:43
انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر آینده ایرلند شمالی باز هم به توافق نرسیدند

انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر آینده ایرلند شمالی باز هم به توافق نرسیدند

انگلیس و اتحادیه اروپا در چارچوب برگزیت توافق کردند که مرز زمینی ایرلند فاقد پست‌های گمرکی و سایر بازرسی‌ها باشد؛ اما این مسئله در 2 سال گذشته برای تبادل کالا میان انگلیس و ایرلند شمالی که به لحاظ سیاسی در قلمرو انگلیس اما به لحاظ اقتصادی تابع قوانین اتحادیه اروپاست مشکل ایجاد کرده است.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: رسانه‌های انگلیس به نقل از منابع نزدیک به تیم‌های مذاکره‌کننده دو طرف اعلام کردند که این توافق در پی جلسه‌ای که با حضور ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس با اورسولا فون‌درلاین رئیس کمیسیون اروپا در هتلی واقع در غرب لندن برگزار گردید، حاصل خواهد شد.

سخنگوی سوناک پیش‌تر به خبرنگاران گفته بود که دو طرف در مراحل پایان مذاکرات هستند و پیشرفت قابل توجهی در روند گفت‌وگوها حاصل شده است. هنوز جزئیات توافق به دست آمده منتشر نشده است اما گفته می‌شود که چالش ناشی از توافق برگزیت بر سر ایرلند شمالی حل می‌شود.

انگلیس و اتحادیه اروپا در چارچوب برگزیت توافق کردند که مرز زمینی ایرلند فاقد پست‌های گمرکی و سایر بازرسی‌ها باشد؛ اما این مسئله در ۲ سال گذشته برای تبادل کالا میان انگلیس و ایرلند شمالی که به لحاظ سیاسی در قلمرو انگلیس اما به لحاظ اقتصادی تابع قوانین اتحادیه اروپاست مشکل ایجاد کرده است.

اتحادیه اروپا پیش‌تر حاضر به گفت‌وگوی مجدد درباره توافق برگزیت نبود و انگلیس هم درباره تغییر یک‌جانبه قوانین این منطقه هشدار داده بود. دولت بوریس جانسون طرحی را ارائه داد که بر اساس آن اسناد «غیرضروری» در مورد بررسی کالاها حذف و کسب‌وکارها در ایرلند شمالی مانند سایر نقاط انگلیس از معافیت‌های مالیاتی برخوردار شوند.

دولت ریشی سوناک که به قدرت رسید، بررسی این لایحه در پارلمان را متوقف و تلاش کرد تا با اتحادیه اروپا به توافق برسد. سوناک قرار است امروز عصر (به وقت محلی) اعضای هیئت دولت را در جریان توافق به دست آمده قرار دهد. او ادعا کرده که توافق جدید نیازی به تصویب در پارلمان ندارد؛ اما گفته می‌شود او برای اجرای آن به حمایت حزب اتحادگرای ایرلند شمالی و طرفداران برگزیت در داخل حزب حاکم نیاز دارد.

ناظران در انگلیس درباره اقبال توافق جدید تردید دارند و اینک باید منتظر ماند و دید که آیا حاصل مذاکرات سوناک و فون‌درلاین می‌تواند ضمن سرپوش گذاشتن بر اختلافات سیاسی، مشکلات تجاری در این منطقه را برای دوران پسا برگزیت حل کند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی