شناسه خبر : 131671
تاریخ انتشار : 1401/12/08 19:03
تداوم پیشرفت پرونده‌های مهم امنیت ملی

نورنیوز بررسی کرد؛

تداوم پیشرفت پرونده‌های مهم امنیت ملی

گرچه جریان‌های ضد ایرانی به بهانه‌های مختلف و با بزرگ‌نمایی رخدادهای بسیار جزیی سعی در بی‌ثبات جلوه دادن شرایط داخلی و تضعیف اقتدار ملی دارند اما نهادهای مسئول فارغ از هیاهوهای تبلیغاتی و رسانه‌ای، روند احقاق حقوق ملت ایران را با جدیت دنبال می‌کنند.

نورنیوز ـ گروه سیاست: طی هفته‌های اخیر خبرهای متعددی از سوی مراجع رسمی و نیمه‌رسمی مرتبط با پرونده‌های مهم امنیت ملی که عمدتاً در حوزه روابط خارجی است منتشر شده که می‌تواند نشان‌دهنده تحولات مثبت و سازنده در این زمینه باشد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان هفته گذشته در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه العالم، اظهار داشت: وزیر خارجه عراق در بازگشت از واشینگتن حامل پیام آمریکا برای ما بود.

او گفت: آمریکایی‌ها پیام دادند که برای جمع‌بندی مذاکرات آمادگی دارند. اگر طرف آمریکایی در چارچوب پیامی که ارسال کرده واقع‌بینانه برخورد کند و اظهارات رسانه‌ای ریاکارانه را تکرار نکند ما فاصله زیادی با توافق نخواهیم داشت.

علاوه بر این «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز امروز دوشنبه ۸ اسفندماه با اعلام خبر سفر قریب‌الوقوع «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران از گفتگوهای سازنده و امیدوارکننده‌ با هیئت اعزامی آژانس به ریاست «ماسیمو آپارو» معاون پادمانی آژانس در تهران طی چند روز گذشته خبر داد.

این موضوع ضمن آنکه از تعامل و همکاری نزدیک ایران با آژانس حکایت می‌کند نشان‌دهنده شکل‌گیری روند رو به جلو در روابط میان ایران و آژانس برای حل و رفع مشکلات فی‌مابین است.

بر این اساس و با توجه به در پیش بودن نشست فصلی شورای حکام آژانس در هفته آینده می‌توان امیدوار بود که نتیجه تعاملات اخیر در گزارشی که مدیرکل به شورای حکام ارائه می‌کند بازتاب یابد.

از سوی دیگر؛ «علی علیزاده» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز هفته گذشته به نقل از وزیر خارجه کشورمان گفت: «پادشاه عمان در آینده نزدیک با خبری خوش به تهران می‌آید.»

با توجه به نقش سنتی سلطنت عمان به عنوان طرف تسهیل‌کننده در روابط ایران و کشورهای غربی در پرونده‌های مختلف، بسیاری از کارشناسان این سفر را با رفع برخی موانع در پیشرفت پرونده مذاکرات رفع تحریم‌ها مرتبط دانسته‌اند.

علاوه بر موارد ذکر شده، اخبار رسیده به «نورنیوز» حاکی است؛ با توجه به مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در گذشته که طی آن در خصوص مبادله زندانیان دو طرف و همچنین آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی توافق شده بود، طی روزهای اخیر ادامه این روند به میزبانی یکی از کشورهای عربی منطقه به‌منظور تعیین سازوکارهای فنی برای انتقال منابع ارزی بلوکه شده ایران از کره جنوبی به بانک‌های یکی از شیخ‌نشین‌های حوزه جنوبی خلیج‌فارس در جریان است.

در صورت به نتیجه رسیدن این روند که مراحل انتهایی آن در حال طی شدن است، یکی از پرونده‌های مهمی که با کارشکنی و سیاسی‌کاری آمریکایی‌ها به موضوعی پیچیده تبدیل شده بود، مختومه می‌شود.

مجموعه تحولات فوق که در مسیری رو به جلو و در حال پیشرفت است، بیان‌گر این واقعیت است که دستگاه‌های مسئول سیاست‌گذاری و هدایت روابط خارجی کشورمان با وجود چالش‌های زیادی که در این حوزه وجود دارد، با بهره‌گیری از ابتکارات سازنده در حال پیشبرد گام‌به‌گام پرونده‌های مرتبط با حوزه امنیت ملی هستند و این روند تحت هیچ شرایطی با توقف روبرو نبوده است.

گرچه جریان‌های ضدانقلاب و معاند به صورت مستمر در تلاشند تا به بهانه‌های مختلف و با بزرگ‌نمایی رخدادهای بسیار جزیی، شرایط داخلی را بی‌ثبات جلوه دهند و اقتدار ملی برای پیگیری عزت‌مندانه‌ی منافع حیاتی کشور را تضعیف نمایند، اما نهادهای مسئول فارغ از هیاهوهای تبلیغاتی و فضاسازی‌های رسانه‌ای، روند احقاق حقوق ملت ایران را با جدیت دنبال و تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری خواهند کرد.

ناگفته پیداست که کشور با وجود فشارهای چندوجهی و ترکیبی دشمنان از یک سو و عملیات روانی گسترده آنان برای بر هم زدن آرامش مردم از سوی دیگر، همچنان با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند، اما چنانچه با مدیریت هوشمندانه ارکان نظام و حمایت همه‌جانبه مردم شریف کشورمان یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین بحران‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی پشت سر گذاشته شد، مشکلات باقی مانده نیز یکی پس از دیگری با موفقیت از سر راه پیشرفت ملت بزرگ ایران برداشته خواهد شد.

 


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی