شناسه خبر : 131650
تاریخ انتشار : 1401/12/08 13:04
پیام راهبردی سفر هیئت پارلمان‌های عربی به سوریه

نورنیوز بررسی کرد؛

پیام راهبردی سفر هیئت پارلمان‌های عربی به سوریه

جایگاه سیاسی جدید دمشق در معادلات منطقه و جهان عرب، حاصل مقاومت پرهزینه این کشور در برابر تروریست‌های نیابتی و به شکست کشاندن اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تضعیف کشورهای خط اول مقاومت است.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: دفتر ریاست جمهوری سوریه روز یک شنبه هفتم اسفند اعلام کرد که «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور با رؤسای پارلمان‌های عربی که به دمشق سفر کرده‌اند دیدار و گفتگو کرده است.

بر اساس اعلام خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) رؤسای پارلمان‌ کشورهای عربی پس از شرکت در اجلاس اتحادیه پارلمان‌های عربی در راستای تأکید بر حمایت از سوریه و ایستادگی در کنار این کشور ضمن سفر به سوریه با رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کردند.

در این سفر رؤسای پارلمان‌های عراق، امارات عربی متحده، اردن، فلسطین، لیبی، مصر و رؤسای هیأت‌های عمان و لبنان حضور داشته‌اند.

این سفر در حالی انجام شد که «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق از کشورهای عربی خواست که برای بازگشت سوریه به جمع کشورهای عربی تصمیم نهایی خود را اتخاذ کنند تا این کشور نقش خود را در میان کشورهای عربی، منطقه و جهان به طور مؤثر ایفا کند.

نکته آنکه رئیس پارلمان مصر که پس از گذشت ۱۲ سال با هیئت پارلمان‌های عربی به دمشق سفر کرد نیز بر حمایت از این کشور تأکید کرد.

جبالی در جمع خبرنگاران در فرودگاه دمشق گفت: سوریه به جایگاه طبیعی خود در اتحادیه عرب باز خواهد گشت و سفر هیأت‌های پارلمانی به دمشق نیز در راستای حمایت از رهبری، دولت و ملت سوریه انجام شده است.

سفر روسای پارلمان‌های کشورهای عربی به طور قطع نقطه عطف مهمی در مسیر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از پیروزی این کشور در جنگ علیه تروریسم تکفیری است.

سفر اخیر بشار اسد به عمان و آغاز همکاری‌های سیاسی و اقتصادی میان سوریه و برخی دیگر از کشورهای عربی در کنار انتشار پیام‌های تسلیت و ارسال کمک‌های بشردوستانه از سوی عربستان و بحرین به سوریه پس از زلزله اخیر، همگی از تغییر رویکرد کشورهای عربی نسبت به دمشق حتی آن گروه که پشتیبان تروریست‌های تکفیری بودند، حکایت می‌کند.

بدون شک تاکید روسای پارلمان‌های عربی بر لزوم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از گذشت ۱۲ سال از تعلیق عضویت این کشور و تاکید بر نقش و جایگاه دمشق در معادلات منطقه حاصل مقاومت این کشور در برابر تروریست‌های نیابتی و به شکست کشاندن اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تضعیف کشورهای خط اول مقاومت است.

در حالی که بسیاری از این کشورها ضمن هم‌پیمانی پنهان و آشکار با آمریکا، کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی نقش ویژه‌ای در شکل‌گیری بحران همه‌جانبه در سوریه و کشتار و آوارگی گسترده مردم این کشور داشتند اکنون و پس از ناکامی در شکستن مقاومت مردم سوریه در برابر تروریسم نیابتی مجبور به عقب‌نشینی از سیاست‌های گذشته و دراز کردن دست دوستی به سمت دمشق و بشار اسد شده‌اند.

گرچه تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا و تلاش کشورهای عربی و اروپایی برای بازسازی روابطشان با سوریه با سانسور شدید رسانه‌های غربی همراه بوده اما به‌طور قطع جایگاه سیاسی امروز سوریه که چند سال قبل کمتر کسی می‌توانست آن را پیش‌بینی کند، ضمن آنکه دستاوردی مهم برای مردم و رهبری این کشور محسوب می‌شود نماد غیر قابل انکار موفقیت سیاست‌های اصولی جبهه مقاومت در منطقه نیز هست.

ناکامی جبهه متحد غربی، عبری و عربی در سرنگونی حکومت سوریه بدون شک بعد دیگری از شکست سیاست‌های سلطه‌گرانه آمریکا در منطقه غرب آسیا به‌شمار می‌رود.

واشینگتن که طی سال‌های اخیر با استفاده ابزاری از تروریسم و تحریم اقتصادی و به خدمت گرفتن برخی کشورهای عربی سعی داشت ضمن تضعیف جبهه مقاومت، امنیت رژیم صهیونیستی را تامین و تضمین کند امروز بیش از هر زمان دیگری به نتایج غیر مطلوب سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه خود در منطقه مواجه شده است.

گرچه تغییر مواضع بسیاری از کشورهای عربی و اروپایی در قبال سوریه چرخشی از سر استیصال و بی‌فرجامی سیاست‌هایشان در قبال دمشق است اما تردیدی وجود ندارد که در پایه‌گذاری روابط جدید سوریه با این کشورها، دمشق و رهبری آن در جایگاه طرف پیروز و مقتدر قرار خواهند داشت که پشتوانه‌ای قابل توجه در تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی آتی برای سوریه خواهد بود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی