شناسه خبر : 130494
تاریخ انتشار : 1401/12/05 09:13
تحریف مطلب نورنیوز از سوی خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس

نورنیوز بررسی کرد؛

تحریف مطلب نورنیوز از سوی خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس

اقدام غیر حرفه‌ای خبرگزاری آسوشیتدپرس که معنی روشن آن، حراج اعتبار یک رسانه برای پیشبرد رویکردی سیاسی است، نشان می‌دهد که از میان دو فرض طرح شده در توییت نورنیوز برای رمزگشایی از گزارش غیر فنی آژانس، گزاره «فضاسازی سیاسی علیه ایران در آستانه نشست شورای حکام» قوی‌تر است.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: روز گذشته پنج‌شنبه ۴ اسفندماه، نورنیوز با انتشار توییتی در مورد گزارش اخیر آژانس پیرامون کشف ذرات اورانیوم ۸۴ درصد در تاسیسات غنی‌سازی ایران نوشت:

«به‌زودی مشخص می‌شود که گزارش شگفت‌آور آژانس در مورد کشف ذرات اورانیوم با غنای ۸۴ درصد در تاسیسات غنی‌سازی ایران از خطای بازرس نشأت گرفته یا اقدامی جهت‌دار برای فضاسازی سیاسی علیه ایران در آستانه نشست شورای حکام بوده است.»

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس شب گذشته با استناد به این توییت، ضمن تحریف مطلب منتشر شده از سوی نورنیوز تلاش کرد تا برداشت صددرصد اشتباه و جهت‌دار خود را از توییت نورنیوز با عنوان «اعتراف ایران به اتهام غنی‌سازی اورانیوم ۸۴ درصد» به خورد مخاطبین دهد.

این در حالی است که استفاده از واژه «گزارش شگفت‌آور» و منتسب نمودن آن به دو گزاره «خطای بازرس آژانس» یا «اقدام جهت‌دار برای فضاسازی سیاسی علیه ایران در آستانه نشست شورای حکام» به روشنی از نفی موضوع غنی‌سازی ۸۴ درصد از سوی ایران خبر می‌دهد.

این خبرگزاری آمریکایی در ادامه با اشاره به افزایش فشار به غرب در خصوص مقابله با برنامه هسته‌ای ایران که به تعبیر این رسانه به سمت ساخت سلاح هسته‌ای پیش می‌رود، گفته است: «بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل پیش‌تر تهدید کرده بود که اقدام نظامی مشابه حمله اسرائیل به برنامه‌های هسته‌ای در عراق و سوریه را علیه ایران انجام خواهد داد.»

در این رابطه چند نکته مهم قابل ذکر است:

اول؛ دروغ‌پردازی یک خبرگزاری رسمی با استناد به مطلبی که به راحتی قابل مراجعه است و با هیچ قرائتی نمی‌توان آن را به پذیرش اتهام غنی‌سازی ۸۴ درصد از سوی ایران تعبیر کرد.

دوم؛ در نظر نگرفتن اعلام موضع رسمی سازمان انرژی اتمی ایران و تکذیب ادعاهای طرح شده در مورد آغاز فرآیند غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد از سوی ایران با قصد فضاسازی منفی و تحریک افکار عمومی جهانی در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران از سوی یک رسانه آمریکایی.

سوم؛ استناد به یک خبر دروغ و برداشت غیر واقعی در خصوص تلاش ایران برای تولید سلاح هسته‌ای و ضرورت مقابله غرب با این اقدام و همچنین اشاره به رجزخوانی‌های نتانیاهو در خصوص قصد رژیم صهیونیستی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران مشابه اقدامی که این رژیم علیه عراق و سوریه کرد.

این اقدام غیر حرفه‌ای خبرگزاری آسوشیتدپرس که معنی روشن آن، حراج اعتبار یک رسانه برای پیش‌برد رویکردی سیاسی است، نشان می‌دهد که از میان دو فرض طرح شده در توییت نورنیوز برای رمزگشایی از گزارش غیر فنی آژانس، گزاره «فضاسازی سیاسی علیه ایران در آستانه نشست شورای حکام» قوی‌تر است.

به طور قطع، مادامی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با فاصله گرفتن از جایگاه حقوقی خود به عنوان یک نهاد بین‌المللی و زیر فشارهای سیاسی، ارائه گزارش‌های جهت‌دار را جایگزین رویکرد فنی و حقوقی نماید، نمی‌توان امیدی به کاهش پیچیدگی‌های جاری در مناسبات میان ایران و آژانس داشت.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی