شناسه خبر : 130460
تاریخ انتشار : 1401/12/03 20:40
چگونه از مرکز مبادله‌ی ارزی دلار بخریم؟

چگونه از مرکز مبادله‌ی ارزی دلار بخریم؟

مدیر ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا نحوه ثبت نام در مرکز مبادله ارز و طلا را تشریح کرد.

نورنیوز - گروه اقتصاد: «مسعود توکلی» مدیر ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا در خصوص نحوه ثبت نام در مرکز مبادله ارز و طلا، گفت: فرآیند دریافت ارز در مرکز مبادله به این صورت است که متقاضی دریافت ارز در سرفصل‌های خدماتی مصوب بایستی به یکی از کارگزاران مرکز مبادله مراجعه کند و بعد از اینکه مدارک خود را تحویل داد، ابتدا یک چک شکلی میکند و اگر منطبق با شرایط اعلامی بود آن را به مرکز مبادله می آ‌ورد و تحویل نماینده دستگاه در مرکز مبادله می دهد.

او افزود: نماینده مقیم دستگاه مربوطه در مرکز مبادله به صورت ماهوی مدارک را بررسی می‌کند که در صورت تأیید یک کد برای متقاضی ارسال می شود که متقاضی با همراه داشتن کد می تواند به کارگزار اولیه که انتخاب کرده مراجعه و ارزخود را دریافت نماید. البته در ابتدای شروع کار شعبه‌های منتخب بانک ملی به عنوان کارگزاران ما خدمت رسانی خواهند کرد.

به چه افرادی ارز تخصیص داده می‌شود؟

توکلی مدیر ارز خدماتی مرکز مبادله در پاسخ به این پرسش که به چه افرادی ارز تخصیص داده می‌شود؟، گفت: تمام ذی‌نفعان سرفصل‌های ارز خدماتی چه اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند تقاضای خودشان را به کارگزار ارسال نمایند.

او افزود: نکته مهم اینجاست که هیچ تفاوتی میان یک ذینفع و یک متقاضی وجود ندارد و تمام متقاضیان اگر مدارک مثبته خود را که دال بر تأمین نظر سرفصل مربوطه است داشته باشند؛ دستگاه مربوطه آن را تأمین و تأیید خواهد کرد. فقط دستگاه مربوطه کار راستی آزمایی دارد که آن مدارک صحت دارند یا خیر، و آیا از مجاری قابل قبول مدارک تهیه شده یا خیر.

به گفته توکلی، بعد از راستی‌آزمایی بلافاصله همان دستگاه تأییدیه را در سامانه‌ای که مرکز آمار در اختیارش قرار می‌دهد و کد رهگیری صادر می شود و فرد با در دست داشتن این کد رهگیری می تواند به شعبه کارگزاری مراجعه و ارز خود را دریافت کند.

او افزود: سیاست ابلاغی در خصوص تدوین سرفصل های ارز خدماتی به این شکل بود که پوشش حداکثری نیازهای ارزی مردم را در واقع درونش لحاظ کرده باشد .در این خصوص بالغ بر ۶۰ سرفصل در خصوص نیازهای ارزی احساس و تدوین شده است که هرکدام از ذی‌نفعان مربوط به سرفصل می توانند تقاضای ارز خود را ارائه نمایند.

توکلی گفت: در این مسیر یکی از کارگزاران مرکز مبادله این مدارک ارسالی را راستی‌آزمایی خواهد کرد. این راستی آزمایی توسط نماینده مقیم دستگاه مربوطه صورت می گیرد و به محض تأیید، کد مربوطه از طریق سامانه ای که در اختیار نماینده مقیم دستگاه است صادر و به صورت پیامکی برای متقاضی ارسال خواهد شد. متقاضی با در دست داشتن همان کد به کارگزار خود مراجعه و ارز را دریافت میکند.

دریافت ارز دانشجویی چگونه است؟

مدیر ارز خدماتی مرکز مبادله افزود: فرآیند دریافت ارز دانشجویی به صورت کامل در سامانه‌های سجاد برای دانشجویان وزارت علوم و سامانه موحد برای دانشجویان وزارت بهداشت کامل تشریح شده است. لذا دانشجویانی که متقاضی دریافت ارز هستند حتماً به سامانه‌های مربوطه وزارت بهداشت و وزارت علوم مراجعه کنند و ما حسب ارتباطی که میان مرکز مبادله و وزارت بهداشت قسمت دانشجویان سازمان وزارت علوم و وزارت بهداشت برقرار کرده‌ایم این کار انجام خواهد شد.

او گفت: تأکید می‌کنم هیچ دانشجویی نیازی ندارد که به‌صورت حضوری و غیرحضوری ارتباطی با مرکز مبادله داشته باشد و تمام فرآیندها در توسط وزارتخانه‌های مربوطه انجام می‌شود.

تخصیص ارز در مرکز مبادله چقدر زمان می‌برد؟

توکلی در پاسخ به اینکه چقدر زمان می‌برد تا در مرکز مبادله ارز تخصیص داده شود؟، گفت: امیدواریم براساس پیش بینی انجام شده در طول ۳ یا حداکثر ۴ روز بتوانیم به تقاضایی که ثبت می شود تخصیص ارز را انجام دهیم.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی