شناسه خبر : 130458
تاریخ انتشار : 1401/12/03 20:27
سرلشکر موسوی: آرشیو ارتش در اختیار سینماگران قرار می‌گیرد

سرلشکر موسوی: آرشیو ارتش در اختیار سینماگران قرار می‌گیرد

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: بسیاری از آرشیو ارتش از طبقه‌بندی خارج شده است و این یعنی سینماگران می‌توانند از آنها استفاده کنند.

نورنیوز - گروه فرهنگ و جامعه: امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» در پاسخ به این پرسش که رابطه ارتش و سینما در ایران در طول سال‌های گذشته چگونه بوده است، بیان کرد: این رابطه بسیار کم بوده و به نسبت آن چیزی که می‌شد در حوزه سینما از ارتش استفاده شود و ارتش می‌توانست از سینما بهره ببرد، بسیار کم کاری شده است.

او افزود: امیدواریم از این به بعد بتوانیم به کمک دوستان بخش معاونت سینمایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دوستان خودمان در ارتش این عقب افتادگی را جبران کنیم.

فرمانده کل‌ارتش جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: ارتش به دلیل تحفظی که دارد کمتر در این حوزه ها وارد شده است؛ شاید فکر می شده که ارتش وظیفه دارد که به مأموریت خودش بپردازد و سینماگران هم باید به ماموریت خودشان بپردازند و احتمالاً این فکر بوده که این فاصله را ایجاد کرده است.

امیر موسوی تأکید کرد: اما امید داریم به جهت نزدیکی بین سینما و ارتش که در سال‌های اخیر رخ داده است بتوانیم از این به بعد کارهای بیشتری را انجام دهیم. هم ارتش از هنر تأثیرگذار سینما بهره گیرد، هم مردم از این هم‌افزایی ارتش و سینما استفاده کنند و هم سینماگران بتوانند با استفاده از تنوع و تکثر بسیار زیاد سوژه‌های ناب و دست نخورده که در ارتش وجود دارد برای کارهای خوبشان استفاده کنند.

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا سینماگران می‌توانند به مدد این توافق برای همکاری نسبت به دسترسی به آرشیو ارتش امیدوار باشند، گفت: بسیاری از این آرشیو از طبقه بندی خارج شده است و این یعنی سینماگران می‌توانند از آنها استفاده کنند؛ برخی هنوز طبقه بندی دارند و قطعا نمی‌شود از آنان استفاده شود اما مابقی می‌تواند در اختیار فیلمسازان قرار گیرد.

او توضیح داد: بعضی از مسائل و موارد هستند که بعد از چند سال از طبقه‌بندی خارج می‌شوند و برخی مسائل هستند که به صورت «موضوعی» از طبقه بندی خارج می‌شوند؛ خیلی از موضوعاتی که مرتبط با دفاع مقدس و بعد از آن هستند شامل همین طبقه بندی‌اند؛ مثلا همین حضور ارتش در دفاع از حرم تا چندین سال جزو موضوعاتی بود که نمی‌شد در مورد آن صحبت کرد اما امروز بخش عمده آن از طبقه‌بندی خارج شده و می شود در مورد آن کار کرد و فیلم ساخت.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی