شناسه خبر : 130417
تاریخ انتشار : 1401/12/02 21:24
واکنش ناتو و آمریکا به خروج روسیه از «استارت نو»

واکنش ناتو و آمریکا به خروج روسیه از «استارت نو»

پوتین می‌گوید در حالی که ایالات متحده بر ازسرگیری بازرسی از تأسیسات هسته‌ای روسیه ذیل این معاهده مصر است، ناتو اوکراین را در انجام حملات پهپادی به پایگاه‌های هوایی روسیه که محل استقرار بمب‌افکن‌های استراتژیک با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای هستند، پشتیبانی می‌کند.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در توضیح تصمیم خود برای تعلیق تعهدات روسیه در پیمان «استارت نو» گفت: «آمریکا و متحدانش در ناتو می‌خواهند به ما یک شکست استراتژیک را تحمیل کنند. آن‌ها همزمان تلاش می‌کنند تا به تاسیسات هسته‌ای ما دست یابند. در نتیجه، امروز باید اعلام کنم که روسیه همکاری خود در پیمان سلاح‌های تهاجمی استراتژیک را به حالت تعلیق در می‌آورد.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، این اقدام ولادیمیر پوتین را «عمیقا تاسف‌بار و غیرمسئولانه» دانست و خاطر نشان کرد که آمریکا با دقت فعالیت‌های روسیه را زیر نظر دارد. وی همچنین گفت: «البته که ما در هر صورت از امنیت خود و متحدانمان اطمینان حاصل خواهیم کرد. اما در عین حال آماده‌ایم تا در مورد محدود کردن تسلیحات استراتژیک در هر زمانی صرف نظر از هر اتفاقی که در روابط دوجانبه‌مان یا در دنیا رخ دهد با روسیه مذاکره کنیم. فکر می‌کنم باید به عملکرد مسئولانه خود در این موضوع ادامه دهیم. بقیه کشورهای دنیا از ما چنین انتظاری دارند.»

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو نیز با اظهار تاسف در مورد این اقدام ولادیمیر پوتین گفت: «با تصمیم امروز درباره استارت نو، تمام ساختار کنترلی تسلیحات از بین رفت. من قویاً از روسیه می‌خواهم که در تصمیم خود تجدید نظر کند و به توافقات موجود احترام بگذارد.» 

پوتین می‌گوید در حالی که ایالات متحده برازسرگیری بازرسی از تأسیسات هسته‌ای روسیه ذیل این معاهده مصر است، ناتو اوکراین را در انجام حملات پهپادی به پایگاه‌های هوایی روسیه که محل استقرار بمب‌افکن‌های استراتژیک با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای هستند، پشتیبانی می‌کند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی