شناسه خبر : 130221
تاریخ انتشار : 1401/11/29 12:52
سکته سوسیال دموکرات‌ها در برلین؛ سرنوشت شرودر در انتظار شولتز

نورنیوز بررسی کرد؛

سکته سوسیال دموکرات‌ها در برلین؛ سرنوشت شرودر در انتظار شولتز

شکل‌گیری دولت ائتلافی آلمان گرچه در ابتدا، امیدواری‌هایی را درباره تغییر ریل‌گذاری در معادلات امنیت داخلی، اقتصادی و سیاست خارجی ایجاد کرد اما تصمیمات نادرست «اولاف شولتز» در قبال جنگ اوکراین و عدم تمرکز بر معضلات اقتصادی داخلی، منجر به بازسازی قدرت دموکرات مسیحی‌ها شد.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: پیروزی بزرگ دموکرات مسیحی‌ها در انتخابات ایالتی و منطقه‌ای برلین، به نقطه آشکارساز شکست سوسیال دموکرات‌ها و دیگر اضلاع دولت ائتلافی آلمان تبدیل شده است.

شکل‌گیری دولت ائتلافی آلمان توسط سه حزب «سوسیال دموکرات»، «دموکرات‌های آزاد» و «سبزها» در ابتدا، امیدواری‌هایی را در خصوص تغییر ریل‌گذاری ژرمن‌ها در معادلات امنیت داخلی، اقتصادی و سیاست خارجی ایجاد کرد اما تصمیمات نادرست «اولاف شولتز» در قبال جنگ اوکراین مانند ارسال تانک‌های لئوپارد 1 به میدان نبرد و عدم تمرکز بر معضلات اقتصادی داخلی، منجر به بازسازی قدرت حزب رقیب دولت یعنی دموکرات مسیحی‌ها شد.

در برلین، حزب دموکرات مسیحی بیش از ۲۷ درصد از آرا را کسب کرده و بر اساس گزارش دویچه وله، این برای نخستین‌بار در بیش از ۲۰ سال گذشته است که حزب دموکرات مسیحی بیشترین آراء در انتخابات ایالتی برلین را کسب می‌کند و جایگزین حزب سوسیال دموکرات می‌شود.

«کای واگنر» نامزد اصلی حزب دموکرات مسیحی با هدف ایجاد تغییرات سیاسی در پایتخت آلمان وارد کارزار رقابت‌های انتخاباتی شده بود و برخی از کارشناسان بر این باور بودند که او می‌تواند از نارضایتی عمومی برلینی‌ها نسبت به عملکرد سایر احزاب برای افزایش رای خود استفاده کند، موضوعی که اکنون به واقعیت پیوسته است.

حزب سوسیال دموکرات در این انتخابات ۱۸ و نیم درصد آرا را به خود اختصاص داده که شکستی بزرگ برای این حزب در پایتخت آلمان محسوب می‌شود.

حزب سبزها نیز توانست ۱۸ و نیم درصد آرا را کسب کند. پس از این احزاب، حزب چپ موفق به کسب ۱۲.۶ درصد از آرا شد. حزب تندروی «آلترناتیو برای آلمان» هم ۹ درصد و حزب دموکرات آزاد ۴ و نیم درصد آراء را کسب کردند.

اکنون حزب دموکرات مسیحی برای کسب قدرت در مقیاسی وسیع‌تر از برلین گام برداشته است، چنانچه در ایالت‌های بایرن، نورث راین وستفالیا و زاکسن، این حزب سنتی آلمان در حال مانور بر روی بی‌کفایتی صدر اعظم کنونی ژرمن‌ها و دولت ائتلافی است.

شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل روی‌گردانی ژرمن‌ها از دولت ائتلافی شولتز، عدم تطابق شعارها و عملکرد این دولت ناتوان است. شاید برخی شهروندان آلمانی تصور می‌کردند سوسیال دموکرات‌ها و سبزها، به جای تبدیل کردن کشورشان به قسمتی از جورچین نبرد اوکراین، به تنش‌زدایی برای پایان دادن به این بحران روی خواهند آورد، اما این تصور تحقق پیدا نکرده است.

اکنون اصلی‌ترین ترس سوسیال دموکرات‌ها، انحلال دولت به دنبال خروج یکی از احزاب ائتلافی سه‌گانه و برگزاری انتخابات زودهنگام است.

فراموش نکنیم که دموکرات مسیحی‌ها در پارلمان آلمان (بوندس تاگ) تلاش‌های خود را جهت تسخیر دوباره دولت از طریق تکیه بر ضعف مفرط دولت شولتز دوچندان ساخته‌اند. در چنین شرایطی ممکن است اولاف شولتز نیز مانند «گرهارد شرودر» صدر اعظم اسبق که در سال 2005 میلادی داوطلبانه از قدرت کناره‌گیری کرد، برای همیشه از راس معادلات قدرت کنار رفته و برای مدتی طولانی زمینه ظهور دولتی با محوریت حزب دموکرات مسیحی در آلمان را فراهم سازد.

بازی دولت شولتز در زمین سیاست‌مدارانی مانند «اورزولا فون‌درلاین» که در کسوت ریاست کمیسیون اروپا به فکر بازگشت به برلین و تبدیل شدن به صدر اعظم دموکرات مسیحی جدید آلمان است، تبدیل به عاملی برای تسریع سقوط دولت ائتلافی آلمان خواهد شد.

بی‌دلیل نیست که بسیاری از طرفداران حزب سوسیال دموکرات و دو حزب ائتلافی سبز و دموکرات‌های آزاد خواستار عقب‌گرد دولت متبوعشان از سیاست‌های نادرست و تنش‌زا در حوزه سیاست داخلی و خارجی هستند.

آیا شولتز در مواجهه با این روند، دست به اصلاح رویکرد پرهزینه و متناقض دولت خود می‌زند یا کماکان با سرعت به سوی سقوط سیاسی گام بر می‌دارد؟!


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی