شناسه خبر : 130163
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 28 فروردین ساعت 10:45
بهمن ماه 1402/ شگفتانه؛ در جنگ شناختی نیز مانند عملیات بدر و خیبر شکست خوردیم!

نورنیوز بررسی کرد؛

بهمن ماه 1402/ شگفتانه؛ در جنگ شناختی نیز مانند عملیات بدر و خیبر شکست خوردیم!

برخی نخبگان سیاسی و تحلیل‌گران داخلی، گرچه با نیت خیر اما با اتکاء به برخی داده‌ها و گزاره‌های غیر دقیق، ملت ایران را در برابر جنگ تمام عیار ترکیبی دشمن، شکست خورده معرفی کرده و برای دشمن مغلوب، موفقیت‌نمایی می‌کنند.

نورنیوز ـ گروه سیاست: هفته‌ها از پایان ناآرامی‌های خیابانی پس از فوت مرحومه مهسا امینی می‌گذرد و تحلیل‌های مختلف در خصوص ریشه‌ها، روند و تاثیر عوامل مختلف بر این رخداد همچنان در حال ارایه و انتشار است.

با توجه به فراگیری شبکه‌های اجتماعی و تعداد قابل توجه کاربران آن در داخل کشور، موضوع بهره‌گیری جریان‌های ضدانقلاب، معاندین و سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه از این بستر برای هدایت معترضین و همچنین میزان تأثیرگذاری این اقدام بر تداوم اعتراضات همواره یکی از اصلی‌ترین محورهای مورد گفتگو در رخدادهای اخیر چند ماه گذشته در کشورمان بوده است.

هیچ ناظر بی‌طرف و منصفی نمی‌تواند تلاش بسیار گسترده و بی‌سابقه رسانه‌های معاند برای هر چه شدیدتر کردن حرکت‌های اعتراضی در ایران را چیزی غیر از جنگ شناختی همه‌جانبه علیه افکار عمومی داخلی و خارجی بنامد اما بسیاری از تحلیل‌گران داخلی و خارجی در خصوص ارائه ارزیابی واقعی از تاثیرگذاری این جنگ، متاسفانه در تله جنگ ادراکی افتاده‌اند.

البته برخی اظهارنظرهایی که تاکنون در این خصوص به‌ویژه از سوی تحلیل‌گران و رسانه‌های خارجی مطرح شده، کاملا هدف‌مند و به عنوان بخشی از عملیات روانی علیه نخبگان بوده و ناشی از غفلت یا ناآگاهی نسبت به واقعیت ماجرا عنوان نشده است.

بزرگ‌نمایی تأثیرگذاری جنگ شناختی دشمن در رخدادهای اخیر و حتی اذعان به این گزاره غلط که جمهوری اسلامی ایران در این عرصه دچار شکست و هزیمت شد، ضمن آنکه ریشه در واقعیت ندارد، به نوعی تضعیف کننده جبهه خودی و روحیه دادن غیر مستقیم به دشمن در میدانی است که با وجود سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در آن، موفق به کسب پیروزی و موفقیت مورد نظر نشد.

بدیهی بودن شکست این پروژه علاوه بر تبلور بیرونی به‌ویژه در جریان برگزاری راهپیمایی حماسی و پرشکوه ۲۲بهمن، از لابلای تحلیل‌ها و ارزیابی‌های پیدا و پنهان اتاق فکرهای غربی نیز به وضوح هویداست. با این وجود؛ اکنون و در حالی که ملت فهیم و با بصیرت ایران، حتی آنهایی که انتقادهای به‌جا و نابه‌جایی به فرآیندهای حکمرانی در داخل کشور داشته و دارند به پشت پرده فعالیت‌های رسانه‌ای تفرقه‌افکنانه دشمن پی برده‌اند، همان رسانه‌ها با تلاش مضاعف به‌دنبال بازتولید موضوعاتی هستند تا با روایتی وارونه، بزرگیِ شکست خود را ناچیز جلوه دهند.

در این میان؛ متاسفانه برخی نخبگان سیاسی و تحلیل‌گران داخلی نیز، گرچه با نیت خیر اما با اتکاء به برخی داده‌ها و گزاره‌های غیر دقیق، نتیجه‌ی جنگ تمام عیارِ ترکیبی اخیر علیه کشور طی چند ماه گذشته را که به دلایل متعدد حاکی از پیروزی ملت ایران است، تعبیر به شکست نموده و عملا برای دشمنِ شکست خورده در این عرصه، موفقیت‌نمایی می‌کنند.

اخیرا عبارت شگفت‌آوری از سوی یکی از فرماندهان عالی نیروهای مسلح که از مجاهدان صف اول در ۸ سال دفاع مقدس نیز بوده در این خصوص انتشار یافته که بازتاب زیادی نیز در رسانه‌های معاند داشته است.

سردار یحیی رحیم صفوی اعلام کرده‌: «در جنگ رسانه‌ای، فضای مجازی و جنگ شناختی نه تنها عقب هستیم بلکه در این جنگ همانند عملیات‌های بدر و خیبر در دوران دفاع مقدس شکست خوردیم.»برای توضیح نادرست بودن تحلیل‌ها و اظهارات فوق، دستِ‌کم ۴ دلیل وجود دارد:نخست؛ اغتشاشات خیابانی که علت آن ترکیبی از حضور میدانی و اقدامات فضای مجازی بود، با اقدامات موثر نهادهای انتظامی، اطلاعاتی و دستگاه‌های اطلاع‌رسانی و رسانه‌ها کاملا مهار شد و با وجود ایراد برخی خسارت‌ها به کشور، نتوانست اهداف اصلی دشمن را برآورده سازد.

دوم؛ نظرسنجی‌های متعدد نشان می‌دهد که در نتیجه‌ی مقابله با جنگ ترکیبی دشمن، شاخص‌های متعدد شناختی در افکار عمومی گرچه در پاره‌ای موارد با کاهش روبرو بوده اما رشد نیز داشته است.

برآوردهای کاملا علمی نشان می‌دهد، ظرفیت‌های مختلف رسانه‌ای در کشور با وجود کم و کاستی‌ها نه تنها در این جنگ نابرابر متحمل شکست نشدند بلکه در مجموع توانستند رویکرد فریب‌کارانه دشمن را بر ملا ساخته و افکار عمومی را با ارائه اطلاعات درست تغذیه نمایند.

سوم؛ حضور میلیونی و کم‌سابقه اقشار مختلف مردم به‌ویژه جوانان که مخاطب اصلی فضای مجازی هستند در راهپیمایی ۲۲بهمن، نشان می‌دهد که جنگ شناختی دشمن موثر نبوده و حتی اثر معکوس نیز داشته و دشمن با وجود سرمایه‌گذاری گسترده در حوزه تغییر ادراک نسل جوان نسبت به واقعیت‌های حاکم بر کشور نتوانست اهداف خود را محقق سازد.

چهارم؛ رسانه‌های معاند پس از اقدامات گسترده‌ای که در فرآیند جنگ شناختی طی ماه‌های گذشته انجام دادند، اکنون و به‌ویژه پس از پایان یافتن اعتراضات خیابانی با بحران حفظ مخاطب مواجه شده و حتی برای بازگشت به شرایط گذشته نیز با چالش روبرو هستند.

با این تفاسیر؛ باید به این نکته توجه داشت که گرچه آسیب‌شناسی هر فرآیندی نیاز به بررسی دقیق و توجه به نقاط ضعف داخلی دارد اما قرار گرفتن در چنبره گزاره‌های القایی و غلط دشمن به‌ویژه در جامعه نخبگی کشور و عدم توجه دقیق و علمی به نقاط قوت و پیروزی‌های کسب شده، ضمن آنکه ارائه راهکارهای تاثیرگذار برای اصلاح نارسایی‌ها را با مشکل روبرو می‌کند، به صورت ناخواسته موجب تضعیف روحیه و اعتماد به‌نفس ملی در مقابله با دشمنان زخم خورده خواهد شد.

 


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی