شناسه خبر : 130116
تاریخ انتشار : 1401/11/26 13:14
نمایی از مطبوعات کشور

چهارشنبه ۲۶ بهمن ماه؛

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

سیاست روز:

راه ابریشم ایران و چین (صفحه ۱، محمد صفری)

مسئله استقلال سیاسی برای تهران و پکن از اهمیت زیادی برخودار است. مقامات و مسئولان چین باید به این نکته آگاه باشند که رژیم‌های عربی منطقه به دلیل وابستگی شدیدی که به آمریکا و غرب دارند، نمی‌توانند برای این که استقلال سیاسی ندارند، قابل اعتماد باشند. تقابل و تضادی که میان چین و آمریکا وجود دارد، بر روابط چین و کشورهای وابسته عربی منطقه خلیج فارس با ایالات متحده تأثیر‌گذار است. آمریکا هیچگاه خواهان گسترش روابط رژیم های عربی با روسیه، چین و ایران نبوده و نیست و برای بر هم زدن آن تلاش می‌کند.

عصر اقتصاد:

«هفت خوان» کارآفرینی (صفحه ۱)

ناپایدار بودن محیط کسب‌وکار، عدم تنظیم بازار و مواد اولیه، غیرمهارتی بودن فعالیت تحصیلات دانشگاهی، پایین‌بودن بودجه تحقیق و توسعه، پیچیدگی در قوانین و مقررات، عدم محاسبه هزینه فایده قانون‌گذاری، فقدان دوره خواب برای تطبیق بازار و فعالان اقتصادی با قوانین جدید و فقدان خدمات مشاوره‌ای مؤثر همگی چالش‌های پیشروی کارآفرینان ایرانی است. برای حل مشکلات اقتصادی و گذر از اقتصاد نفتی به اقتصاد کارآفرین، مهم‌ترین مؤلفه‌ها پرورش روحیه کارآفرین و تسهیل محیط کارآفرینی است. برای آینده ایران ما نیازمند کارآفرینانی جسور و خلاق و فراهم‌آوری شرایط کسب‌وکار خلاقانه و نوآورانه هستیم.

کیهان:

آقای روحانی‌، حافظه تاریخی ملت پاک نشده! (صفحه ۱، حسین شریعتمداری)

از هنگام تصویب برجام تا‌کنون، نه فقط آقای روحانی، بلکه هیچیک از طرفداران برجام نتوانسته‌اند حتی به یک نمونه از دستاوردهای برجام اشاره کنند! مذاکرات با هدف لغو تحریم‌ها صورت گرفته بود و طی ۸ سال ریاست آقای روحانی بر قوه مجریه بسیاری از وقت، امکانات و ظرفیت‌های نظام به پای برجام ریخته شده بود ولی نه فقط تحریم‌ها لغو نشد، بلکه دوبرابر نیز شد! بنابراین سؤال آن است که جناب روحانی از کدام برجام و کدام دستاورد سخن می‌گویند؟! فاجعه برجام به‌اندازه‌ای آشکار است که حتی دست‌اندرکاران مذاکرات هسته‌ای دولت ایشان نیز با صراحت به آن اعتراف کرده‌اند.


جام‌جم:

زلزله تهران؛ شایعه یا واقعیت (صفحه ۱)

وقوع زمین‌لرزه ۷.۸ریشتری در ترکیه و تلفات چندهزار نفری و خرابی‌های گسترده این زلزله در چند شهر این کشور و سوریه بار دیگر همه نگاه‌ها را به سمت وقوع زلزله در تهران معطوف کرد. موضوع مهم این است تا دوره بازگشت فرا نرسیده، زمان برای بازسازی و نوسازی بافت فرسوده و آموزش مدیریت بحران داریم. اگر تلفات زیادی هم رخ دهد ناشی از نبود مدیریت بحران است و نه قدرت زلزله. به عنوان مثال در یک زلزله ۶ ریشتری، ساختمانی که استانداردهای ۲۸۰۰ را رعایت کرده‌است احتمال تخریب ۱۰۰ درصد نزدیک به صفر است. اگر قوانین ساختمانی و مدیریت بحران را رعایت کنیم، اتفاقا نه تنها از زلزله نباید بترسیم بلکه رخداد آن دارای برکت است. گسل‌ها و وقوع زمین لرزه باعث می‌شود منابع آبی بالا بیاید و چشمه‌ها جاری شوند و آب در دسترس انسان قرار گیرد که این اتفاق خوبی است. زلزله همیشه نقش منفی ندارد.

اعتماد

حاکمیت یا تغییر قانون؟ (صفحه ۱، عباس عبدی)

ایراد اصلی به قانون اساسی نیست، هر چند می‌تواند ایراد داشته باشد، هر قانون اساسی دیگری هم خالی از ایراد نیست. ولی ایراد اصلی در عدم حاکمیت قانون و خوانش نادرست از قانون است. قانونی که ضمانت اجرا ندارد، چگونه می‌خواهید آن را تغییر دهید که ضمانت اجرا داشته باشد؟ اگر می‌توان قانون اساسی با ضمانت اجرا نوشت، که مرجع تضمین‌کننده آن بیرون قانون باشد، پس چرا همین ضمانت را اکنون و برای همین قانون اجرایی نمی‌کنند؟ یا اگر می‌توانند تفسیری مطابق اصول حقوقی و روح قانون انجام دهند، چرا آن را هم‌اکنون انجام نمی‌دهند؟ به علاوه و از همه مهم‌تر قانون اساسی متنی انتزاعی نیست، بلکه محصول و برآمده از آرایش نیروهای سیاسی است. چگونه می‌توان در شرایط ناپایدار و بحرانی چنین قانونی را تدوین کرد؟

فرهیختگان:

برداشتن دیوار با چین (صفحه ۱)

چین موفق شده به شریک تجاری بیش از یکصد کشور جهان تبدیل شود. این کشور دسترسی مناسبی نیز به تامین‌کنندگان انرژی به‌ویژه در خلیج‌فارس دارد. با این وجود بیشتر شرکای تجاری و تأمین‌کنندگان انرژی این کشور در زمره متحدان سنتی آمریکا دسته‌بندی می‌شوند. در این شرایط است که موهبت وجود کشورها و دولت‌های مستقل برای چین آشکار می‌‌شود. این مسئله برای ایران نیز صادق است. در شرایطی که کشورهای جهان مانند اغلب کشورهای اروپایی به دلیل فشارهای آمریکا روابط خود با ایران را به صفر رساندند، چین با وجود کاهش سطح روابط اقتصادی، میزان مبادلات تجاری کاهش یافته را همچنان در سطح قابل‌توجهی حفظ کرد. این استقلال یکی از ویژگی‌های بزرگ پشتیبانی‌کننده روابط تهران-پکن است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی