شناسه خبر : 129970
تاریخ انتشار : 1401/11/24 12:32
کنعانی: از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک برای تحقق منافع ملی ایران استفاده می‌کنیم

کنعانی: از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک برای تحقق منافع ملی ایران استفاده می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک و مسیر دیپلماسی برای تحقق منافع ملی ایران به ویژه در بحث مذاکرات رفع تحریم‌ها استفاده می‌کنیم.

نورنیوز - گروه سیاست خارجی: «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری با اصحاب رسانه در وزارت امورخارجه به تشریح آخرین تحولات در سیاست خارجی پرداخت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ابتدای نشست خبری ضمن تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم علیه السلام در روز پنجشنبه گفت: همچنین روز بیست و نهم بهمن ماه مصادف با بیست و هفتم ماه رجب سالروز مبعث مبارک و فرخنده حضرت رسول اکرم صلی الله را داریم و امیدوار هستیم که در ایام باقیمانده ماه مبارک رجب همه مسلمین و شیعیان جهان از برکات و نعمات الهی در این ماه پربرکت بهره مند باشند و دعاهایشان مستجاب شود.

او ادامه داد: لازم می‌دانم یک بار دیگر سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را به همه ملت بزرگ ایران و علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی و دوستداران ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی تبریک و تهنیت عرض کنم. حضور گسترده آحاد ملت ایران در جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی و در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن در همه شهرهای بزرگ و کوچک و حتی در روستاها حضور گرم و پرشور و کم سابقه‌ای داشت که یک بار دیگر انسجام و وحدت ملی ملت ایران را در مقابل دیدگان همه جهانیان به تصویر و ترسیم کشید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: ملت ایران در همه حال به رغم سختی‌ها و ناملایمات و به رغم دشمنی‌های دشمنان و تبلیغات مسموم که دشمنان علیه انقلاب و نظام داشتند و دارند، همچنان در حمایت از کشور و نظام شان و ایستادگی در مسیر آرمان‌های امام راحل و در حمایت از رهبری در وسط میدان هستند و در حمایت از استقلال آزادی و جمهوری اسلامی در طول ۴۴ ساله گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان در وسط میدان هستند و بر اصول انقلابی و آرمانی خود پافشاری می‌کند که این پیام محکمی است برای کسانی که به دنبال ایجاد بلوا و آشوب و بی ثباتی در ایران بودند و با ادعای دروغین از حمایت از حقوق بشر و حمایت از ملت ایران در ماه های اخیر به ویژه کشور را آماده حملات مسموم خودشان قرار دادند که انشاالله پیام ملت را گرفته باشند.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد سفر رئیس جمهور به چین اظهار کرد: سفر آقای رئیس جمهور در رأس هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به چین تحول بسیار مهمی در حوزه مناسبات دوجانبه ایران و چین است. سفری که در پاسخ به دعوت رسمی رئیس جمهور چین از رئیس جمهور انجام خواهد شد و طبیعتاً موضوعات مهم و مورد توجه دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی،‌اقتصادی، تجاری و فرهنگی و دیگر ابعاد مناسبات دوجانبه مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت. نفس انجام سفر رئیس جمهور از حوزه سیاسی و از منظر سیاسی حائز اهمیت ویژه است و نشانگر وجود فضای بسیار مناسب سیاسی در مناسبات دو کشور است که تأکیدی بر وجود عالی‌ترین اراده سیاسی نزد رهبران دو کشور برای گسترش مناسبات دوجانبه در حوزه‌های مورد علاقه با تأکید بر منافع مشترک است.

او ادامه داد: در حوزه سیاسی باید گفت که وجود اراده سیاسی میان دو کشور برای توسعه روابط دوجانبه زمینه مناسبی را فراهم می‌کند برای گسترش مناسبات دو کشور در دیگر حوزه‌ها از جمله در زمینه‌های اقتصادی که هم اولویت مهم جمهوری اسلامی ایران است و هم اولویت دولت چین است و ظرفیت‌هایی که میان دو کشور در حوزه اقتصادی وجود دارد بسیار حائز اهمیت است. ما برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت و ۲۵ ساله دو کشور را امضا کرده‌ایم و سفر رئیس جمهور به چین می‌تواند جهش مناسبی را در اجرایی کردن برنامه‌ها و طرح‌های پیش‌بینی شده و مندرج در این برنامه ایجاد کند. این برنامه به منزله یک نقشه راهی است که مسیر کلی و افق بلندمدت همکاری‌های دو کشور را ترسیم کرده و در این ارتباط توافقات متعددی آماده شده و در دست نهایی شدن است و اسناد خوبی در چارچوب این سفر بین دو کشور امضا می شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: لازم است اشاره کنم که برنامه جامع همکاری‌های دو کشور تا این مرحله نتایج خوب و ملموسی را به همراه آورده و جهش در حوزه مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور علی‌رغم تحریم‌های ظالمان از سوی آمریکا بر ملت ایران تحمیل شده بود که نتایج اولیه و مثبت خوبی را تا الان به همراه داشت و ما شاهد رشد ملموس همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور بودیم. همچنین اشاره می‌کنم که در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین داشتیم که نسبت به سال قبل ۵۸ درصد رشد داشته است و میزان واردات از چین در همین سال حدوداً اندکی بیش از ۱۳ میلیارد دلار بوده است و عموماً در ۱۴۰۰ حدود ۴۳ درصد رشد در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور شاهد بودیم که چین مقصد اول صادراتی ایران و منشأ دوم واردات بود.

او ادامه داد: همچنین در سال گذشته ۷ سند با ماهیت اقتصادی و با هدف تعمیق و گسترش همکاری‌های اقتصادی و معدنی و صادراتی امضا کردیم که امیدواریم با انجام سفر آیت الله رئیسی و مذاکراتی که انجام می‌شود و اسنادی که امضا خواهد شد، شاهد برداشتن گام‌های بلندتری به سمت جلو در تأمین منافع مشترک دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی اقتصادی و فرهنگی باشیم.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد عدم دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس مونیخ تأکید کرد: به نظر می‌رسد نقض غرضی صورت گرفته است. اگر هدف از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ کمک به تعمیق امنیت در حوزه منطقه‌ای و جهانی است و عدم دعوت از برخی از کشورها اقدامی گزینشی با انگیزه‌های سیاسی است و این نشانگر تداوم رویکرد اشتباه در ارتباط با تحولات مربوط به ایران است و نقض غرض تلقی خواهد شد و این اقدام مغایر اصل بی‌طرفی است. به‌ویژه کشوری در قامت ایران که نقش مهم و تعیین کننده و غیرقابل انکاری در حوزه امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دارد و این اقدام به معنای محاسبه غلط و استمرار رفتارهای غلط و اقدام گزینشی با انگیزه‌های سیاسی است که اقدام غیرحرفه‌ای تلقی می‌شود.

او همچنین در ادامه در مورد تبادل زندانیان با آمریکایی‌ها گفت: گمان میکنم آقای وزیر در این رابطه نکاتی را که در حوزه رسانه قابل طرح بود مطرح کرده‌اند. بارها تأکید کرده‌ایم که ما برای تبادل زندانیان به صورت غیرمشروط و بدون گره زدن موضوع با موضوعات دیگر آمادگی داریم و در این رابطه حسن نیت خود را عملی نشان دادیم و با آزاد کردن یک زندانی دوتابعیتی با نگاه به وضعیت انسانی و رعایت حال ایشان که دچار بیماری هم بود ایران نشان داد که آماده است در بحث تبادل زندانیان در سریع‌ترین زمان ممکن این اقدام را با نگاه انسانی انجام دهد. اما متأسفانه ما شاهد اقدام متقابل و تشویق کننده‌ای از سوی دولت آمریکا نبودیم. موضع جمهوری اسلامی ایران در این رابطه واضح است و امیدواریم دولت آمریکا با این نگرش انسانی در حوزه عملی گام جدی و روشنی را برای اجرایی کردن این  توافق که پیش از این از مکانیزم و کانال ارتباطی طرف‌های دوست و میانجی صورت گرفته بود، در اسرع وقت اجرایی شود.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد افزایش رایزنان اقتصادی در سایر کشورها گفت: تأکید دولت سیزدهم بر گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف دنیا و گسترش روابط اقتصادی و تجاری باکشورهای دیگر است لذا قرار بود همکاری نزدیک و مشترکی با کمک وزارت صمت و دستگاه دیپلماسی صورت بگیرد و تاکنون در ارتباط با برخی کشورها و کشورهای دارای اولویت چنین اتفاقی رخ داده است و تعدادی از رایزنان بازرگانی تعیین شدند و در کشورهای حوزه مأموریتی مستقر شدند. در ارتباط با دیگر کشورها افراد تعیین شده‌اند و مراحل اداری و عزیمت زودهنگام در حوزه‌های مأموریتی تعیین شده در برنامه کار قرار دارد بنابراین این اولویت جدی خواهد بود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد رایزنی وزیر خارجه عراق با امیرعبداللهیان وزیرامورخارجه کشورمان درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و رایزنی فواد حسین با رابرت مالی گفت: در ارتباط با روند مذاکرات سیاست رسمی و اعلامی و عملی جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن است. التزام به مسیر و میز مذاکره برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام با اولویت مورد نظر ایران رفع همه تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه دولت و ملت ایران تحمیل شده است. ما در این چارچوب در مسیر مذاکرات حرکت کردیم و آنچه مربوط به ما بود توأم با حسن نیت انجام دادیم. جمهور اسلامی ایران به مسیر مذاکره ملتزم و پایبند است و امیدوار هستیم طرف‌های مقابل و مشخصاً دولت آمریکا هم در اجرای عملی آن چیزی که اعلام می‌کنند مایل به بازگشت به توافق باشند. باید حسن نیت خود را در عمل نشان دهند و به مسیر مذاکره برگردند. ما با دولت آمریکا رابطه و گفتگوی مستقمیی نداریم اما از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک و مسیر دیپلماسی برای تحقق منافع ملی ایران به ویژه در بحث مذاکرات رفع تحریم‌ها استفاده می‌کنیم.

او تأکید کرد: دولت‌هایی در این رابطه با حسن نیت پیش از این ایفای نقش کردند و دولت‌هایی علاقه‌مند هستند با استفاده از ظرفیت مناسبات با دو طرف موضوع ایفای نقش کنند و ما همواره از این تلاش‌های توأم با حسن نیت استقبال کرده و خواهیم کرد. اگر دولت عراق می‌خواهد در این زمینه نقشی ایفا کند ما با این کشور دوست و همسایه و برادر با اهتمام جدی نگاه می‌کنیم و از ظرفیت‌های دولت عراق در این رابطه استفاده خواهیم کرد.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات وزیر خارجه فرانسه که خواستار اقدام جهانی علیه برنامه موشکی ایران شده است، تصریح کرد: ما این فرافکنی‌ها را مردود می‌دانیم، این گونه اظهارات و اظهارنظرهای فرافکنانه تأثیری در روند حل‌وفصل مسائل و اختلاف نظرها و سوءتفاهم‌ها بین ایران و طرف‌های اروپایی ندارد. طرح موضوعات انحرافی برای عدم تمرکز بر موضوعات اساسی است. فعالیت‌های موشکی ایران فعالیت‌های دفاعی مبتنی بر حقوق قانونی ایران و عرف و موازین و مقررات بین‌المللی است و ارتباطی با موضوعاتی که احیاناً طرف‌های غربی به‌ویژه در موضوعات مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها بیان می‌کنند، نداشته و نخواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص عفو رهبری در خصوص اتباع و شهروندان خارجی بازداشت شده در ایران گفت:‌ بازداشت اتباع و شهروندان خارجی به دلیل نقض قوانین ملی و سرزمینی ایران صورت گرفته است. به طور طبیعی به دلیل نقض مقررات کشور ما مبتنی بر قوانین و مقررات ما چنین افرادی دستگیر و در این زمینه از سوی دستگاه قضایی احکامی راجع به آنها صادر شده است. چنین افرادی از حقوق قانونی، انسانی و کنسولی خود برخوردارند و در ارتباط با عفو رهبر معظم انقلاب در ارتباط با شهروندان بازداشتی خارجی قوه قضاییه ایران مبتنی بر قوانین و اختیارات و صلاحیت‌های خودش تصمیم لازم را خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به سفر رابرت مالی به عربستان اظهار کرد: در ارتباط با روابط دو جانبه میان کشورها مداخله و اظهارنظری نمی‌کنیم اما آنچه مربوط به مسائل منطقه‌ای باشد برای ما حائز اهمیت است. نقش دولت آمریکا در ثبات و امنیت منطقه نقش سازنده‌ای نیست. توصیه ما به کشورهای منطقه این است که با توصیه دولت مردان آمریکایی دچار محاسبات غلط نشوند و رویکردهای منطقه‌ای را قربانی همکاری با طرف‌‌های غیرمنطقه‌ای از جمله آمریکا نکنند.

کنعانی همچنین در رابطه با حضور «پرویز ثابتی»، رئیس اداره سوم ساواک و کمیته مشترک مشهور به ضدخرابکاری عنوان کرد: دولت‌های مدعی حقوق‌بشر تبدیل به مأمن جنایتکاران شده‌اند. فرد جنایتکاری با چنین سابقه‌ای در قلب کشور مدعی حقوق‌بشر حضور دارد. اگر پرونده اقدامات ضدایرانی دولت آمریکا را فهرست کنیم، فهرست عریض و طویلی خواهد بود. این یکی دیگر از نمادهای دشمنی دولت آمریکا با ایران است.


نورنیوز
اخبار مرتبط







نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی