شناسه خبر : 129923
تاریخ انتشار : 1401/11/23 17:42
طرح «قاضی مدرسه» در مدارس اجرا خواهد شد

به منظور پیشگیری از جرائم؛

طرح «قاضی مدرسه» در مدارس اجرا خواهد شد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش با اجرای طرح «قاضی مدرسه» و فراهم کردن محتوای مناسب و حضور قضات در مدارس، این طرح را به‌منظور آشنایی دانش‌آموزان با موضوعات حقوقی و پیشگیری از جرائم در سطح ملی و کشوری اجرا کند.

نورنیوز - گروه فرهنگ و جامعه: اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: این معاونت قصد دارد با همکاری وزارت آموزش و پرورش با اجرای طرح «قاضی مدرسه» و فراهم کردن محتوای مناسب و حضور قضات در مدارس، این طرح را به منظور آشنایی دانش‌آموزان با موضوعات حقوقی و پیشگیری از جرایم در سطح ملی و کشوری اجرا کند.

جهانگیر درباره نقش مهم آگاهی‌بخشی در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی و پیشگیری رشدمدار افزود: پیشگیری رشدمدار از زیرشاخه‌های پیشگیری اجتماعی است که متمرکز بر کودکان و نوجوانان در معرض خطر بوده و هدف از آن مداخله در دوره‌های مختلف رشد اطفال و نوجوانان در معرض بزهکاری به منظور پیشگیری از تکراری شدن بزهکاری در بزرگسالی است.

وی ادامه داد: یادگیری و آگاه‌سازی از سنین پایین باعث نهادینه شدن این آموزش‌ها در افکار آنها شده و سبب می‌شود تا در بزرگسالی نتایج آن در اجرای بهتر قوانین و در زندگی روزمره آنها دیده شود.

جهانگیر یکی از نکات مهم در اجرای این طرح را توجه به شرایط سنی و اجتماعی جامعه هدف عنوان کرد و گفت: با توجه به نسل نوجوان و متفاوتی که با آنها روبه‌رو هستیم، لزوم استفاده از کارشناسان به‌روز، مطلع از آسیب‌های اجتماعی امروز جامعه، جوان و باتجربه بسیار مهم است و آشنایی با مسائل و دغدغه‌های این نسل امری حیاتی در اجرای ثمربخش این طرح است.

معاون قوه قضاییه اظهارداشت: آگاه‌سازی دانش‌آموزان از خطرهای بزهکاری اجتماعی و آموزش حقوقی با توجه به مقتضیات سنی و حساسیت‌های دوران بلوغ و بحران هویت در این برهه سنی و خطراتی همچون آشنایی با افراد نااهل بسیار مهم و نکته ظریف و مهمی است که در این آموزش‌ها باید مد نظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: هوشیاری و هدایت افراد در این سنین نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد، جرائم اینترنتی و آسیب‌های ویژه مجازی دارد و در کنار آن، آگاه‌سازی والدین و معلمان بسیار اثرگذار است.

جهانگیر با اشاره به گسترش استفاده از فضای مجازی در بین جوانان، نوجوانان و حتی کودکان افزود: به دلیل پیشرفت و گسترش علم و تکنولوژی و لزوم استفاده از وسائل الکترونیکی به ویژه موبایل در چند سال اخیر و به دلیل همه‌گیری کرونا و دسترسی آسان به فضای گسترده اینترنت، باعث ورود خرده‌فرهنگ تهاجمی کشورهای دیگر به کشور شده است که در بسیاری از مواقع باعث بروز بی‌حیایی، بی‌پروایی، بی‌خیالی و حتی ترویج بی‌عفتی در شهرها به خصوص شهرهای بزرگ شده که موجب نگرانی برای خانواده‌ها و جامعه شده است که در صورت ناشناخته ماندن و رصد نشدن و جلوگیری نکردن از آنها، اثرات مخربی بر جامعه ایرانی-اسلامی کشور خواهد داشت و شکاف بین نسلی بیشتری بین فرزندان و والدین ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر هویت‌بخشی جوانان در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، گفت: در کنار آگاه‌سازی و آموزش ارزش‌های دینی و اخلاقی، بالا بردن اعتماد به نفس، هویت‌بخشی، آشنایی با فرهنگ و قوانین حاکم بر کشور، راهکار موثری در اجرای این طرح است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در تشریح این طرح افزود: قرار است در این طرح با استفاده از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها و متخصصان، قضات و سایر کارشناسان با حضور در مدارس، دانش‌آموزان را با مسائل حقوقی، مفاهیم جرم و راهکارهای پیشگیری از آن مطلع کرده و اطلاعات و تجربیات مفیدی به دانش‌آموزان، اولیا و کارکنان انتقال داده شود.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی، خیران و معتمدان در این طرح، باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

جهانگیر دلیل انتخاب جامعه دانش‌آموزی برای اجرای این طرح را دربرگیری بالای این قشر و اهمیت یادگیری در سنین پایین عنوان کرد و افزود: به دلیل وجود بیش از ۱۵ میلیون دانش‌آموز در کشور، نقش مدرسه در ترویج فرهنگ قانونمداری در جامعه بیشتر نمایان می‌شود و آغاز آموزش در سنین پایین بسیار تاثیرگذار و به نوعی تضمینی است.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم کل کشور، ارائه جذاب مسائل حقوقی را در کاهش خطرات بزه‌دیدگی، افزایش مسئولیت‌پذیری آنان در مواجه با اعمال و رفتارهای مجرمانه بسیار موثر دانست و افزود: در کنار آگاه‌سازی دانش‌آموزان، آشنایی قضات با مشکلات و آسیب‌های جدید قشر جوان و نوجوان برای صدور آرای مناسب، ترویج فرهنگ قانونمداری هم جنبه‌های دیگر این طرح است.

وی استفاده از هنر و هنرمندان در اجرای این طرح را بسیار خوب توصیف کرد و توضیح داد: اگر بتوانیم با کمک هنرمندان مفاهیم را در قالب نمایش، تئاتر، کلیپ، موشن، عکس و فیلم به کودکان، نوجوانان و جوانان ارائه دهیم بی‌شک تاثیرگذاری این طرح چندین برابر خواهد بود.

جهانگیر درباره چگونگی جمع‌آوری اولویت‌های محتوایی گفت: با جمع‌آوری اطلاعات از پرونده‌های محاکم اطفال و ارتباط با کارشناسان و مشاوران آموزش و پرورش و مسئولان مدارس می‌توان به اولویت‌ها، چالش‌ها، جرائم اولویت‌دار و پرتکرار دست یافت و با برنامه‌ریزی با روشی هدفمند و موثر در اجرای این طرح گام برداشت.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی