شناسه خبر : 127845
تاریخ انتشار : جمعه 24 فروردین ساعت 18:23
بهمن ماه 1402/ زلزله سوریه و ننگ یک رسوایی دیگر بر پیشانی غرب

نورنیوز بررسی کرد؛

بهمن ماه 1402/ زلزله سوریه و ننگ یک رسوایی دیگر بر پیشانی غرب

رویکرد برخی کشورهای غربی در قبال فاجعه انسانی زلزله در ترکیه و سوریه به گونه‌ای است که گویی برایشان انسانیت همچنان کاربردی دوگانه دارد و از آن تنها برای رسیدن به اهداف سیاسی خود استفاده می‌کنند.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: زلزله ۷.۸ ریشتری در ترکیه و سوریه با چندین پس‌لرزه در مقیاس‌های بزرگ، به یک فاجعه انسانی مبدل شده که تاکنون شمار جانباختگان آن در دو کشور از مرز ۲۳ هزار نفر گذشته و بیش از ۹۷ هزار زخمی بر جای گذاشته است.

چنین فاجعه‌ای با توجه به مقیاس گسترده آن لزوم توجه جهانی برای امدادرسانی و در مرحله بعد بازسازی را می‌طلبد. در چنین وضعیت بحرانی، رویکرد برخی کشورهای غربی به گونه‌ای است که گویی برایشان انسانیت همچنان کاربردی دوگانه برای رسیدن به اهداف سیاسی دارد و در عمل ارزشی برای آن قائل نیستند.

به تازگی «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که کمک‌های آمریکا به سوریه در مناطقی ارائه می‌شود که آنها را شرکای مورد حمایت این کشور می‌داند. بایدن در این سخنان، مستثنی کردن مناطق در کنترل دولت سوریه از دریافت کمک‌ها را توجیه کرد، کمک‌هایی که مشخص شد هیچ هدف انسانی نداشته و فقط با انگیزه سیاسی ارسال می‌شوند.

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا نیز به خبرنگاران گفته؛ ما در سوریه نهادهای بشردوستانه‌ای داریم که بودجه آنها توسط آمریکا تأمین می‌شود.

از سویی دیگر؛ بسیاری از رسانه‌های حاکمیتی و وابسته به غرب در راستای اهداف سیاسی خود، از پرداختن به بحران انسانی سوریه خودداری کرده یا با سانسور اخبار مربوط به آن صرفاً به وضعیت مشابه در ترکیه پرداخته‌اند.

بی‌بی‌سی در گزارشی مغرضانه که مشخصاً در چارچوب سیاست‌های لندن و توجیهی برای رویکرد دوگانه انگلیس با این بحران بود، از آنچه سنگ اندازی دولت سوریه در صدور مجوز و همچنین ممانعت روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای ارسال کمک به سوریه توسط انگلیس خواند، ابراز نگرانی کرد!

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که با وجود تحریم‌های غرب، ایران و روسیه تاکنون چند فروند هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه به دمشق ارسال کرده‌اند. همچنین عراق پل هوایی به سوریه را برای ارسال فوری محموله‌های کمک‌رسانی فعال کرده و لبنان نیز یک تیم بزرگ امداد و نجات به سوریه اعزام کرده است.

در این شرایط می‌توان دریافت که غرب و به ویژه آمریکا با رویکردی کاسب‌کارانه در تلاش است تا حتی فاجعه‌ای انسانی را به فرصتی سیاسی تبدیل کرده و با تحریک افکار عمومی علیه نظام سوریه، توجیه‌گر تحریم‌ها و تحرکات نظامی خود در این کشور باشد.

پیش از این نیز غرب بارها مدعی امدادرسانی و کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه شده بود که به عنوان مثال حاصل یکی از آنها تشکیل گروه کلاه سفیدها با حمایت آمریکا بود که در نهایت نیز ماهیت غیر انسانی آنها در انجام حملات شیمیایی و قاچاق اعضای بدن برای متهم‌سازی دولت سوریه آشکار و پرده از جنایت‌های آنها برداشته شد.

نکته مهم در مورد مناطقی از سوریه که به گفته بایدن شرکای مورد حمایت واشینگتن هستند این است که در تمام آنها نظامیان آمریکایی یا تروریست‌‌های مورد حمایت این کشور حضور دارند. گزارش‌های میدانی بیانگر غارت منابع انرژی در این مناطق توسط آمریکایی است بی‌آنکه منافعی برای ساکنان این مناطق داشته باشد.

به عنوان مثال اردوگاه الهول، الرکبان و ده‌ها اردوگاه و منطقه دیگر با فاجعه انسانی مواجه بوده به رغم آنکه بارها آب بر روی مردم حسکه بسته شده، غرب بدون اعتراض به این وضعیت، رسما از آن حمایت کرده است.

آنچه امروز غرب به‌خصوص آمریکا در قبال سوریه زلزله‌زده انجام می‌دهد نمونه‌ای از استانداردهای دوگانه حقوق بشری در سوءاستفاده از فجایع انسانی برای اجرای طرح‌‌های بحران ساز علیه این کشورها به نفع خود است.

کمک‌های غرب به ترکیه با بازتاب گسترده رسانه‌ای نیز مصداق بارز ضرب‌المثل سلام گرگ بی طمع نیست، بوده و احتمالاً به زودی فاکتورنویسی‌های سیاسی و اقتصادی آن در ازای کمک‌هایشان به این کشور منتشر خواهد شد.

به‌ویژه اینکه غرب به شدت دنبال جلب رضایت ترکیه برای پذیرش پیوستن سوئد و فنلاد به ناتو و کاهش مناسبات ترکیه با روسیه بوده و از این رو از هر فرصتی بهره خواهد برد.


نورنیوز
اخبار مرتبط






نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی