شناسه خبر : 127831
تاریخ انتشار : 1401/11/21 15:18
داستان‌سرایی‌های ضدایرانی با توهماتی بدون پشتوانه عقلی

نورنیوز بررسی کرد؛

داستان‌سرایی‌های ضدایرانی با توهماتی بدون پشتوانه عقلی

ادعاهای مشترک ضدایرانی کی‌یف و تل‌آویو را می‌توان توهمات بازندگانِ رو به زوالی دانست که برای خروج از باتلاق خودساخته دست و پا می‌زنند.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: محافل رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در کنار معاندین فارسی زبان اخیراً ادعا کرده‌اند که پهپاد سرنگون شده در کی‌یف که به ادعای آنها ایرانی بوده، توسط سفیر اوکراین تحویل مقامات این رژیم شده است.

طی ماه‌های اخیر کی‌یف بارها مدعی نقش پهپادی ایران در جنگ شده حال آنکه تاکنون با وجود درخواست‌های ایران و روسیه هیچ سند و مدرکی در این زمینه ارائه نکرده است.

کی‌یف در توجیه این رفتار، فقط به این بهانه اکتفا کرده که چون قطعات یافته شده از این پهپادها توسط کشورهای دیگر تولید شده، لذا نمی‌تواند سندی بر ایرانی بودن پهپادها ارائه دهد.

حتی زمانی که «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در کنار آنچه پهپاد ایرانی نامیده بود قرار گرفت، هیچ تناسبی میان آن پهپاد و مدل پهپادهای ایرانی نبود و کارشناسان نظامی در سراسر جهان آن را یک نمایش ناشیانه تبلیغاتی ارزیابی کرد.

از سوی دیگر رسانه‌های صهیونیستی و البته فارسی‌زبانان لندن‌نشین در ادامه ادعای تحویل بقایای پهپاد ایرانی از کی‌یف به تل‌آویو مدعی شدند که این اقدام برای آن است که به ساکنان اراضی اشغالی نشان دهند که پهپادهای ایرانی می‌توانند در آینده تهدیدی برای اسرائیل باشد.

تقارن ادعای رسانه‌ای مذکور با سخنان اخیر نتانیاهو و زلنسکی قابل توجه است. نتانیاهو هنگام سفر به فرانسه از آمادگی این رژیم برای بررسی ارسال کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین سخن گفته بود.

همزمان نیز زلنسکی مدعی شده بود که به توافقاتی با نتانیاهو برای همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی دست یافته است.

در عین حال از سویی وزارت خارجه روسیه در سخنانی که هشداری آشکار به تل‌آویو بود درباره هرگونه کمک نظامی به اوکراین هشدار داد و از سوی دیگر به رغم درخواست‌های مکرر زلنسکی اروپایی‌ها صرفاً بر ارسال سلاح‌های ابتدایی و چند دستگاه تانک بسنده کردند.

با سفر نتانیاهو به فرانسه و تقلای او برای افزایش فشار بر ایران، «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکره با تهران را تنها گزینه عنوان کرد و به نوعی افراط‌گرایی‌های نتانیاهو علیه ایران را ناکام گذاشت.

به نظر می‌رسد که نمایش ساختگی کی‌یف و تل‌آویو در چنین شرایطی شبیه به اهرم فشاری است تا اروپا را متقاعد به اعمال فشار هرچه بیشتر علیه ایران ساخته و همچنین افزایش ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین را در بر داشته باشد.

 از سوی دیگر تقارن این ادعاها با انتشار اخبار بررسی پهپادهای ایرانی در شورای امنیت همزمان با سالگرد جنگ اوکراین خود به نوعی قابل تأمل است.

نشریه «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی به نقل از منبعی نامشخص، مدعی شده که تهران و مسکو در حال همکاری برای ایجاد کارخانه تولید پهپاد در روسیه هستند.
 پس از این ادعا جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید ضمن اشاره به نگرانی واشینگتن از خطر همکاری نظامی ایران و روسیه برای شرکای آمریکا، مدعی شد مسکو همچنان از تهران پهپاد دریافت می‌کند.

همچنین ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در جمع خبرنگاران تأکید کرد که واشینگتن به دنبال اهدافی است که بتواند با روابط ایران و روسیه مقابله کند.

این ادعاها در حالی مطرح شد که از یک سو «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در واکنش به این گزارش با لحنی کنایه‌آمیز گفت که نمی‌داند این روزنامه با اتکا به چه اطلاعاتی چنین خبری را منتشر کرده است. از سوی دیگر نیز« ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور  خارجه کشورمان ادعای ایجاد کارخانه تولید پهپاد در روسیه را تکذیب کرد.

با توجه به اینکه پیش از این نیز ادعاهای پهپادی عیله ایران در شورای امنیت مطرح و با ناکامی مواجه شده بود، این مسئله مطرح است که اکنون غرب با جوسازی‌های دروغین به دنبال تحریک افکار عمومی علیه روابط ایران و روسیه و ایجاد تنش علیه این دو کشور در شورای امنیت است.

تکرار ادعاهای نخ‌نما شده کی‌یف پس از پذریش تلویحی مشاور زلنسکی در مورد نقش اوکراین در حمله پهپادی به سوله اصفهان و ادعای وزیر خارجه‌ این کشور مبنی بر روی میز بودن گزینه قطع رابطه با ایران، همه نشان از این دارد که کی‌یف همچنان بر اشتباهات محاسباتی گذشته پافشاری می‌کند.

در عین حال تقلای صهیونیست‌ها برای بهره‌گیری از توهمات و تخیلات برخی مقامات اوکراینی نیز بدون هیچ پشتوانه عقلانی و عملی بوده و قطعاً نمی‌تواند از شدت بحران‌های داخلی این رژیم بکاهد.

ادعاهای مشترک ضد ایرانی کی‌یف و تل‌آویو را می‌توان توهمات بازندگان رو به زوالی دانست که برای خروج از باتلاق خودساخته دست و پا می‌زنند.


نورنیوز
اخبار مرتبط







نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی