شناسه خبر : 127812
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 23 فروردین ساعت 20:05
بهمن ماه 1402/ بازی جدید استکهلم با برگ نژادپرستی

نورنیوز بررسی کرد؛

بهمن ماه 1402/ بازی جدید استکهلم با برگ نژادپرستی

سوئدی‌ها عملا به گروه‌های اسلام‌ستیز این تضمین را داده‌اند که هرگاه بستری برای ابراز تمایلات ضد انسانی و ضد قرآنی آنها وجود داشت، به راحتی می‌توانند با حمایت پلیس سوئد به رفتارهای تحریک‌آمیز خود ادامه دهند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: سوئد مدتی است به دلیل فهم غلط سیاست‌مدارانش از مقوله آزادی بیان، از یک «جامعه چند فرهنگی» به «کانون نژادپرستی نوین» در اروپا تبدیل شده است.

در پی تبلور اسلام‌ستیزی سیستماتیک در دولت سوئد و اصرار مقامات استکهلم بر حمایت از توهین به اسلام و قرآن، دولت ترکیه مذاکرات با سوئد را بر سر عضویت این کشور اروپایی در ناتو متوقف ساخت.

اکنون سوئدی‌ها بازی جدید و نخ‌نمایی را برای مدیریت بحرانِ خودساخته، طراحی کرده‌اند و اخیرا پلیس سوئد مانع برگزاری تظاهراتی شد که قرار بود طی آن، مجددا قرآن‌سوزی انجام شود.

شاید در نگاه اول، این خبر به معنای عقب‌نشینی سوئدی‌ها از توهین به مسلمانان تلقی شود، اما بیانیه پلیس این کشور، این تصور را به صورت کامل تغییر می‌دهد!

پلیس سوئد به دلیل احتمال وجود خطر‌های امنیتی ناشی از قرآن‌ستیزیِ دوباره، این‌بار به برگزار‌ی این تظاهرات در نزدیکی سفارت ترکیه در استکهلم چراغ سبز نشان نداد.

یک مقام ارشد پلیس سوئد در این خصوص مدعی شده است؛ قرآن‌سوزیِ خارج از سفارت ترکیه در ژانویه ۲۰۲۳ باعث بروز خطر برای جامعه و امنیت ملی سوئد شد و همچنین منافع خارجی سوئد و سوئدی‌های خارج‌نشین را نیز با خطر مواجه کرد و این کشور در حال حاضر هدف حملات شده است.

واقعیت امر این است که دولت یا پلیس سوئد علت مخالفت با برگزاری تظاهرات جدید اسلام‌ستیزان را نه «مخالفت ذاتی با توهین به اسلام و قرآن»، بلکه «خطرات و تبعات امنیتی» دانسته‌اند.

به این ترتیب، سوئدی‌ها عملا به گروه‌های اسلام‌ستیز این تضمین را داده‌اند که هرگاه بستری برای ابراز تمایلات ضد انسانی و ضد قرآنی آنها وجود داشت، به راحتی می‌توانند با حمایت پلیس سوئد به رفتارهای تحریک‌آمیز خود ادامه دهند.

هم‌اکنون در سوئد ده‌ها انجمنِ ثبت شده در قالب انجمن‌های غیردولتی با محوریت اسلام‌ستیزی و مقابله با مسلمانان تشکیل شده است. به عنوان مثال، مجوز تظاهرات جدید در مقابل سفارت ترکیه به تقاضای یک انجمن کوچک و کمتر ‌شناخته شده‌ی سوئدی با عنوان «آپالاکرنا» درخواست شد که مورد موافقت قرار نگرفت.

پلیس سوئد در ماه ژانویه تحت عنوان حمایت از آزادی بیان، مجوز این اقدام وقیحانه را صادر کرده بود.

حال دولت سوئد تلاش می‌کند مخالفت کاملا تاکتیکی خود در خصوص برگزاری مجدد تظاهرات قرآن‌ستیزان در مقابل سفارت ترکیه را به دست‌مایه‌ای برای احیاء مذاکرات پیوستن استکهلم به ناتو تبدیل کند.

دولت ترکیه نیز تاکنون مخالفت مطلق خود را با پیوستن سوئد به ناتو اعلام نکرده و همین مسئله زمینه را جهت بسط بازی تاکتیکی سوئدی‌ها بر سر این پرونده‌ی مفتوح (پرونده پیوستن سوئد به ناتو) فراهم ساخته است.

فراتر از آن؛ مقامات آمریکایی نیز طی هفته‌های اخیر، ترکیه را بابت تکمیل مذاکرات با سوئد بر سر پیوستن این کشور به پیمان آتلانتیک شمالی زیر فشار مضاعف گذاشته و حتی در برخی رسانه‌های غربی به صورت هدف‌مند، ایده «اخراج ترکیه از پیمان ناتو» مورد توجه و تبلیغ قرار گرفته تا هشداری غیرمستقیم اما ملموس خطاب به آنکارا باشد.

به بیان دقیق‌تر؛ سوئدی‌ها از یک سو قصد دارند رضایت نژادپرستان افراطی و نئوفاشیست‌ها را نسبت به خود و دولت متبوعشان حفظ کنند و از سوی دیگر، مخالفت امنیتی با برگزاری تظاهرات مجدد قرآن ستیزان در مقابل سفارت ترکیه را به بهانه‌ای برای تسهیل مذاکرات با آنکارا بر سر پیوستن به ناتو تبدیل کنند. آیا مقامات ترکیه‌ با این بازی دوگانه همراه خواهند شد؟


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی