شناسه خبر : 127809
تاریخ انتشار : 1401/11/20 20:22
گزارش جامع سازمان تنظیم مقررات از طرح رومینگ ملی

گزارش جامع سازمان تنظیم مقررات از طرح رومینگ ملی

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به تازگی گزارشی از شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر کرده است. در این گزارش، آمارهای قابل تاملی در خصوص بخش‌های حوزه ارتباطات ثابت و سیار منتشر شده که شاید یکی از باارزش‌ترین آمارها در خصوص طرح رومینگ ملی و تعداد مشترکین روم شده در شبکه اپراتور است.

سایر رسانه‌ها: رومینگ، زمانی کاربرد دارد که شما در منطقه‌ای هستید که اپراتور شما پوششی در آن منطقه ندارد و شما با اتصال به یک اپراتور دیگر به عنوان مهمان از خدمات آن استفاده می‌کنید. به عنوان مثال زمانی که به خارج از کشور سفر می‌کنید، طبیعتاً از مناطق تحت پوشش اپراتور خود خارج می‌شوید، به این ترتیب از خدمات رومینگ یک اپراتور محلی استفاده خواهید کرد و البته هزینه بالای این اتصال را باید پرداخت کنید.

همین اتفاق ممکن است درون کشور هم رخ دهد، یعنی به جایی سفر کنید که به عنوان مثال اپراتور X آنتن ندارد و شما می‌توانید از شبکه اپراتور Y  استفاده کنید. به این مقوله رومینگ ملی گفته می‌شود. در واقع هنگامی که مشترک از منطقه پوشش‌دهی اپراتور خود خارج می‌شود، اپراتور دیگر به شکل خودکار، خدمات خود را در اختیار مشترک قرار می‌دهد و مشترک به عنوان مهمان از خدمات اپراتور دیگر استفاده می‌کند.

در این حالت، اپراتوری که سیمکارت مشترک متعلق به آن است به عنوان اپراتور مهمان و اپراتور سرویس‌دهنده به عنوان اپراتور میزبان شناخته می‌شود. طرح رومینگ ملی مربوط به مناطق داخل کشور و اپراتورهای ایرانی است و با طرح رومینگ بین‌الملل تفاوت دارد.

استفاده از رومینگ ملی باعث افت کیفیت خدمات نمی‌شود، یعنی شما به عنوان مهمان در اپراتور پذیرنده، کیفیت خدماتی مشابه با اپراتور خود دریافت خواهید کرد. همچنین هیچ هزینه‌ اضافی بر گردن مشترک نخواهد بود.

براساس آمارهای اعلام شده از طرف سازمان تنظیم مقررات، در طرح رومینگ ملی همراه اول بیشترین میزبانی را در میان سه اپراتور برتر کشور دارد.

طبق جدول زیر، همراه اول از بیش از ۱۵ میلیون مشترک سایر اپراتورهای داخلی، میزبانی کرده که در نوع خودش جالب است. ایرانسل نیز توانسته تا به حدوداً ۶ میلیون مشترک همراه اول و رایتل خدمت‌رسانی کند.

این آمار و ارقام دلایلی مشخص دارد که در دیگر بخش‌های گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به آن‌ها اشاره شده است.

به عنوان مثال می‌توان به برتری همراه اول از نظر تعداد آنتن‌های فیزیکی فعال در شبکه اشاره کرد، طبق این گزارش تقریباً ۵۰ درصد آنتن‌های فیزیکی فعال کشور متعلق به همراه اول بوده و باقی آن در اختیار دو اپراتور دیگر است که در آن ایرانسل با اختلاف از رایتل پیش است.

دلیل دیگر این اختلافات نیز به پوشش‌دهی در مناطق کمتر‌برخوردار مانند روستا‌ها و جادها بازمی‌گردد. درواقع می‌توان گفت که پوشش‌دهی مناسب در اکثر شهرهای کشور توسط تمام اپراتورها برقرار است اما در مناطق روستایی و تقریبا جاده‌ها، همراه اول مناطق بیشتری را تحت پوشش قرار داده و طور کلی در روستاها پوشش این اپراتور بسیار بهتر است.

بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات، تعداد روستا‌های تحت پوشش همراه اول به عدد ۴۵ هزار نزدیک است در حالی‌که مثلا رایتل حتی نتوانسته هزار روستا را تحت پوشش خودش قرار دهد و تقریبا در اکثر نقاط از آنتن‌های ایرانسل و همراه اول استفاده می‌کند.


 


آی‌تی رسان
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی