شناسه خبر : 127785
تاریخ انتشار : 1401/11/20 14:05
پوتین: نگران سوء استفاده برخی کشورها از وضعیت افغانستان برای توسعه تروریسم هستیم

در پنجمین نشست گفتگوی منطقه‌ای مسکو؛

پوتین: نگران سوء استفاده برخی کشورها از وضعیت افغانستان برای توسعه تروریسم هستیم

درگیری روسیه در اوکراین چیزی از اهمیت وضعیت افغانستان نمی کاهد و این همیشه برای ما مهم بوده و امروز اهمیت آن دوچندان است زیرا ما نمی‌خواهیم مجدداً نقطه تنش در مرزهای جنوبی ما ایجاد شود.

نورنیوز- گروه بین‌الملل: «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در دیدار با دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای شرکت کننده در پنجمین نشست گفتگوی منطقه‌ای در مسکو گفت: ما نگران تلاش‌ها برای سوءاستفاده از وضعیت افغانستان برای توسعه یا ایجاد زیرساخت‌ها از کشورهای غیرمنطقه‌ای به بهانه مبارزه با تروریسم بین‌المللی هستیم و مانند گذشته هیچ یک از این زیرساخت‌ها در خدمت مبارزه واقعی با تروریسم قرار نخواهد گرفت.

پوتین با ابراز خرسندی از برگزاری نشست و ملاقات با مسئولین نهادهای امنیت ملی همسایگان افغانستان اظهار کرد: می‌دانم که این نشست باپشتوانه چند ساله در جریان است و به یک موضوع بسیار مهم اختصاص دارد که آن وضعیت افغانستان است.

پوتین افزود: واضح است که امروزه در جهان پتانسیل‌های درگیری زیادی وجود دارد. ما نیز در اینجا و در فاصله نه چندان دور از روسیه یعنی در اوکراین درگیری داریم و حساسیت آن را به خوبی درک می‌کنیم، اما این چیزی از اهمیت وضعیت افغانستان نمی‌کاهد و این همیشه برای ما مهم بوده و امروز اهمیت آن دو چندان است زیرا ما نمی‌خواهیم مجدداً نقطه تنش در مرزهای جنوبی ما ایجاد شود.

رئیس جمهور روسیه گفت: بعد از فرار نیروهای مسلح آمریکا از افغانستان، متأسفانه وضعیت در آن کشور بهتر نشده است.

او افزود: سازمان‌های تروریستی بین‌المللی درافغانستان فعال‌تر شده‌اند از جمله القاعده که در حال تقویت پتانسیل خود است و همه شما این را خیلی خوب می‌دانید.

پوتین خاطر نشان کرد: ما همچنین نگران تلاش‌ها برای سوءاستفاده از وضعیت افغانستان برای توسعه یا ایجاد زیرساخت‌ها از کشورهای غیرمنطقه‌ای به بهانه مبارزه با تروریسم بین‌المللی هستیم و مانند گذشته هیچ یک از این زیرساخت‌ها در خدمت مبارزه واقعی با تروریسم قرار نخواهد گرفت. واضح است که وضعیت کشور افغانستان با این شرایط بهتر نمی‌شود و ما آن را مشاهده می‌کنیم.

پوتین افزود: وضعیت بشردوستانه در افغانستان رو به وخامت است و بر اساس داده‌های ما میلیون‌ها نفر در این کشور به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند.

رئیس جمهور روسیه اظهار کرد: قاچاق مواد مخدر در افغانستان رو به رشد است و متأسفانه سطح زیر کشت در حال افزایش است. به نظر من ۸۰ درصد مواد افیونی جهان منشاء افغانی دارند.

 پوتین اظهار افزود: شرایط بسیار پیچیده است، اما ما تمام تلاش خود را برای یافتن راه‌حل به‌کار می بندیم. ما با رهبری افغانستان در کابل تماس برقرار کرده‌ایم. می‌دانیم که برنامه‌های خوبی برای اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی وجود دارد که می‌تواند وضعیت را در اقتصاد تثبیت کند.

او در پایان گفت: برای من بسیار مهم است که به موضع و دیدگاه شما گوش دهم، زیرا شما همان افرادی هستید که به طور ویژه با مسائلی از این دست از جمله در افغانستان، سروکار دارید. می‌خواهم از سفر شما به روسیه و دیدار با همکاران، تبادل اطلاعات و تبادل برنامه‌ها تشکر کنم و از اینکه برای هماهنگ کردن برنامه‌ها در این زمینه مهم کار مشترک انجام داده آید از همه شما متشکرم.


نورنیوز
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی