شناسه خبر : 127722
تاریخ انتشار : 1401/11/19 13:46
شماره 10؛ رستگاری در اردوگاه

فجرنگار؛

شماره 10؛ رستگاری در اردوگاه

«شماره 10» اولین محصول سینمای ایران با محوریت اسرا نیست اما احتمالا جدی‌ترینِ آن‌هاست.

نورنیوز - گروه فرهنگ و جامعه: ما از یک فیلم خوب چه انتظاری داریم؟ چه اتفاقی در یک فیلم سینمایی می‌تواند آن را به یک اثر لذت‌بخش برای مخاطب تبدیل کند؟ هر تماشاگر سینما برای این پرسش‌ها پاسخ خاص خودش را دارد اما بعضی عوامل و عناصر هستند که می‌توانند هر فیلمی را به یک فیلم تماشاگرپسند تبدیل کنند. «شماره ۱۰» هوشمندانه تعدادی از همین عوامل اصلی را به خدمت گرفته و به یکی از خوب‌های جشنواره‌ فیلم فجر تبدیل شده است.

بیش و پیش از هرچیز، «شماره ۱۰» یک فیلم داستان‌گوست. از همان لحظه‌ اول و خلق موقعیت اسارت، فیلم برای مخاطبش سفره‌ یک داستان مهیج را شکل می‌دهد و تا انتها به شیوه‌های مختلف آن سفره را رنگین می‌کند. فیلم پر از داستان‌ها و خرده‌داستان‌هایی است که مسئله‌ اصلی داستان یعنی فرار از اردوگاه اسرا را شاخ‌وبرگ می‌دهند. غافلگیری‌های سناریو برای مخاطب در فصل‌های مختلف فیلم هم از جمله نقاط قوت «شماره۱۰» است. این فیلم که بیش از هرچیز خاطره‌ی فیلم خوب «نفوذی» را زنده می‌کند، ارزش خوب‌داستان‌گفتن در سینما را یادآوری می‌کند و نشان می‌دهد یک فیلم خوب باید سرگرم‌کننده باشد تا بتواند مخاطب را با خود همراه کند.

کیفیت فنی «شماره۱۰» هم از دیگر نقاط قوت فیلم است. طراحی صحنه، جلوه‌های ویژه و تمهیدات بصری فیلمساز برای خلق محیط مخوف اردوگاه، خوب از کار درآمده و تماشاگر را در التهاب موقعیت‌های فیلمنامه با خود همراه می‌کند. بازی بازیگران، به طور خاص مجید صالحی و بهرنگ علوی، قابل توجه است و البته نباید از کنار فیلمبردای قابل قبول «شماره ۱۰» هم گذشت.

این فیلم اولین محصول سینمای ایران با محوریت اسرا نیست اما احتمالا جدی‌ترینِ آن‌هاست. الگوگیری‌های فیلم از سریال مشهور «فرار از زندان» و یا فیلم موفق «رستگاری در شاوشنک» مشهود است و شاید استفاده از همین الگوهای امتحان‌پس‌داده است که «شماره ۱۰» را برای مخاطب دیدنی می‌کند. فیلم اما در دام کپی‌کاری از آثار هالیوودی نیفتاده و به خصوص در یک‌سوم پایانی عمیقاً ایرانی می‌شود. آن‌چه که در نهایت قهرمان این فیلم را به یک پهلوان تبدیل می‌کند، نقطه اوج فیلمنامه و نقطه تبدیل فیلم به یک اثر دفاع مقدسی‌ است. جلوه‌ی پررنگ مفاهیم انسانی و تلاش طاقت‌فرسای یک رزمنده برای نجات جان هم‌رزمانش، صحنه‌های تکان‌دهنده و اثرگذاری در «شماره ۱۰» خلق کرده که ابعاد خاصی به این فیلم می‌دهد.جدیدترین فیلم حمید زرگرنژاد که پنج‌سال پس از «ماهورا» در جشنواره به نمایش درآمده یک گام رو به جلو برای او در مقام کارگردان و یکی از بهترین تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره فیلم فجر است.


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی