شناسه خبر : 127707
تاریخ انتشار : 1401/11/19 10:52
شمخانی: مداخله فرامنطقه‌ای در افغانستان، موجب توسعه ناامنی در منطقه می‌شود

در پنجمین نشست امنیت منطقه‌ای در مسکو؛

شمخانی: مداخله فرامنطقه‌ای در افغانستان، موجب توسعه ناامنی در منطقه می‌شود

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پنجمین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ای که با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان صبح امروز در مسکو آغاز به کار کرد طی سخنان مبسوطی، شرایط کنونی درافغانستان و راه کارهای ایجاد صلح و ثبات پایدار در این کشور را تبیین کرد.

نورنیوز - گروه سیاست: دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در پنجمین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ای که با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان صبح امروز در مسکو آغاز به کار کرد طی سخنان مبسوطی، شرایط کنونی درافغانستان و راه کارهای ایجاد صلح و ثبات پایدار در این کشور را تبیین کرد.

در این اجلاس که با سخنرانی نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه آغاز شد، دبیران و مشاوران و نمایندگان نهادهای امنیت ملی کشورهای روسیه، ایران، هند، چین، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، و ترکمنستان شرکت کرده‌اند، دریابان شمخانی با بیان اینکه در طول چهار دهه گذشته و در بدترین شرایط کشور افغانستان، جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم این کشور بوده است، گفت: هم اکنون نیز بر اساس رهنمود مقام معظم رهبری و به رغم مشکلاتی که تحریم‌های ظالمانه، یک جانبه و غیر قانونی ایالات متحده آمریکا برای مردم ایران ایجاد کرده؛ دولت و مردم ایران ضمن استمرار  کمک رسانی به مردم افغانستان و پذیرای بخش زیادی از میهمانان از این کشور هستند.

او با اشاره به تأثیرگذاری مستقیم شرایط امنیتی در افغانستان بر همسایگان این کشور گفت: ایجاد امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در افغانستان اولویت اصلی ما است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به اینکه تلاش جمعی همسایگان به تنهایی نمی‌تواند زمینه‌ساز ایجاد صلح و ثبات پایدار در افغانستان باشد، راه برون رفت از چرخه معیوب ناامنی - بی‌ثباتی را  اراده و اقدامات ملموس هیئت حاکمه‌ سرپرستی افغانستان و سایر بازیگران داخلی آن دانست.

شمخانی، ارتقای وحدت ملی افغانستان از طریق فراهم کردن زمینه مشارکت همه‌ مردم این کشور در سیاست و حکومت، بدون سوگیری قومی و نژادی و ایفای کامل تعهدات افغانستان در زمینه‌های گوناگون به‌ویژه در خصوص همسایگان و تلاش جدی برای مهار گروه‌های تروریستی را از جمله اقدامات ضروری برای رسیدن به ثبات در افغانستان ذکر کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان افزود: تأخیر بیشتر در پیگیری سازوکارهای سیاسی برای مشارکت همه اقوام و احزاب در حاکمیت  و همچنین سایر موارد ثبات بخش در افغانستان نه تنها مزیتی را به دنبال نخواهد داشت بلکه بر مشکلات کنونی این کشور خواهد افزود.

شمخانی تأکید کرد، جمهوری اسلامی ایران بدون ورود به چگونگی تشکیل حکومتی فراگیر در افغانستان، معتقد است تحمیل هر نوع نظام سیاسی با توسل به دخالت خارجی یا تقابل داخلی حاصلی جز تشدید بی‌ثباتی و ناامنی نخواهد داشت.

او با اشاره به تلاش مستمر آمریکا برای تبدیل افغانستان به سکویی برای ترویج ناامنی و تروریسم گفت: نباید اجازه داد ناامنی که همواره بلای جان افغانستانی‌ها بوده با مداخلات فرامنطقه‌ای تبدیل به بلای مشترک تمام مردم منطقه شود.

دبیر شورای امنیت ملی کشورمان تصریح کرد: کسانی که در ویرانی افغانستان بیشترین نقش را داشته‌اند، اکنون نیز بیش از همه در تأمین هزینه‌های بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی افغانستان مسئولیت دارند و نباید اجازه دهیم از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند.

شمخانی با بیان اینکه دارایی‌های مسدود شده‌ افغانستان متعلق به مردم این کشور است و آزادسازی آن نقش حیاتی در بازسازی این کشور دارد گفت: بهره‌برداری از این دارایی‌ها نباید با سد تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا روبه‌رو شود.

شمخانی، در پایان سخنان خود بار دیگر آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران را برای باز‌سازی و توسعه‌ سیاسی،  اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی افغانستان اعلام و درخواست کرد: کشورهای حاضر در این نشست  نقش فعال‌تری را برای ایجاد افغانستانی مستقل، امن، با ثبات و توسعه یافته عهده‌دار شوند.


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی