شناسه خبر : 127656
تاریخ انتشار : 1401/11/18 13:36
وثیقه‌گذاری خرد برای دریافت تسهیلات بانکی عملیاتی شد/ یارانه نقدی تغییر نمی‌کند

خاندوزی:

وثیقه‌گذاری خرد برای دریافت تسهیلات بانکی عملیاتی شد/ یارانه نقدی تغییر نمی‌کند

سخنگوی اقتصادی دولت درباره آخرین وضعیت سامانه ستاره و امکان وثیقه گذاری دارایی‌های خرد مردم برای انجام امور مالی و دریافت تسهیلات خرد توضیح داد: در گذشته مردم علیرغم داشتن وثایق خرد مانند سهام و سایر دارایی‌ها نمی‌توانستند از آن برای وثیقه گذاری استفاده کنند و سامانه ستاره برای حل این مشکل راه اندازی شد.

نورنیوز - گروه اقتصاد: سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت امروز سه‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه در نشست خبری هفتگی با ابراز همدردی با مردم خوی، ترکیه و سوریه از تمهیدات دولت برای جبران خسارت مردم خوی با استفاده از ظرفیت بیمه حوادث و صندوق حوادث بیمه ساختمان خبر داد که تا پایان هفته نهایی می‌شود.

او با اشاره به آمار اشتغال در پایان پاییز ۱۴۰۱ نسبت به پاییز سال قبل گفت: خالص اشتغال کشور ۵۳۵ هزار نفر افزایش یافته است.

خاندوزی ادامه داد: علیرغم افزایش ۰.۱ درصدی نرخ مشارکت، نرخ بیکاری به عدد کم سابقه ۸.۲ درصد رسیده است و نرخ بیکاری مردان ۰.۶ درصد و زنان ۱.۵ درصد کاهش یافته است.

سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: اشتغال بخش صنعت ۲ درصد معادل ۶۶۶ هزار نفر افزایش یافته است.

خاندوزی تصریح کرد: در روز‌های اخیر ۹۸۰ مورد از قواعد و شروط زائد از مجوز‌های کسب و کار حذف شد. این شروط، مبنای قانونی نداشت و به صلاحدید دستگاه‌ها به مجوز‌ها افزوده شده بود.

او افزود: از دیشب گام اول فاز دوم هوشمندسازی یارانه آرد آغاز شد و کمک هزینه نانوایان دو برابر شد. طی یک ماه آتی به تدریج شناورسازی سهمیه نانوایان انجام خواهد شد. وی تاکید کرد که بنای دولت حدف یارانه نان نیست و قیمت نان برای مردم افزایش نخواهد یافت.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره اثرگذاری عرضه سکه بانک مرکزی در بورس بر کنترل بازار بیان کرد: التهاب روانی عامل آغاز مشکلات در بازار است.

بانک مرکزی در این شرایط عرضه سکه را آغاز کرد که بر قیمت‌ها موثر بود. اما به علت افزایش قیمت انس جهانی طلا، قیمت‌ها دوباره افزایشی شد.

او یادآور شد: مرحله دوم عرضه ربع سکه امروز خاتمه می‌یابد و بانک مرکزی درباره مرحله بعد عرضه ربع سکه اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

خاندوزی درباره مجوز‌های کسب و کار و اتصال اصناف به درگاه مربوطه توضیح داد: اصناف با همکاری وزارت صمت و اتاق اصناف یک اتفاق بزرگ افتاد و عقب ماندگی چند دهه‌ای جبران شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به ضرورت مولدسازی دارایی‌های دولت خاطرنشان کرد: در گذشته عملکرد خوبی در زمینه مولدسازی دارایی‌های دولت وجود نداشت. طبق قانون بودجه سال ۹۹، باید ۸ هزار میلیارد تومان از اموال دولت مولدسازی می‌شد، ولی ۵۴ میلیون تومان از آن عملی شد. همچنین قانون بودجه ۴۰ هزار میلیارد تومان واگذاری اموال مازاد پیش بینی کرده بود که فقط ۷۰۰ میلیارد تومان آن محقق گردید. با توجه به این تجربه، هیئتی برای تسهیل این روند تشکیل شد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: در مرحله بررسی کارشناسی طرح‌ها و پیشنهادات، دست هیئت باز است، اما در مراحل اجرایی، هیچ احدی برای تخلف در اجرای مولدسازی دارایی‌های دولت مصونیت نخواهد داشت.

او افزود: سخنگوی اقتصادی دولت درباره حواشی دستورالعمل اخیر شورای رقابت درباره عرضه خودرو‌های داخلی در بورس بیان کرد: مرجع قانونی تشخیص انحصار و رقابت در بازارها، شورای رقابت است، اما معتقدیم جزئیات دستورالعمل اخیر شورای رقابت کامل نبود و می‌توانست با توجه به شرایط کشور بهتر باشد.

خاندوزی گفت: دولت در حال رایزنی با مجلس و سایر نهاد‌های قانونی است تا رویه‌ای که هم اکنون در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در حال بررسی است اجرایی شود.

خاندوزی در این باره توضیح داد: طبق اطلاعات واصله، کمیسیون تلفیق در حال بررسی این پیشنهاد است که علیرغم به رسمیت شناختن جایگاه شورای رقابت، از سازوکار بورس کالا برای عرضه خودرو‌های تولید داخل استفاده شود.

خاندوزی درباره شایعه خودداری صرافی‌ها از عرضه سهمیه ۵۰۰۰ یورویی گفت: بانک مرکزی هم از طریق سامانه‌ای و هم با نظارت میدانی این اقدامات را رصد می‌کند. طبق اعلام بانک مرکزی نه تنها صرافی‌های مجاز، بلکه ۱۱۰ شعبه از پنج بانک ملت، ملی، تجارت، صادرات و سپه به این فرایند کمک می‌کنند و در صورت تخلف صرافی ها، رتبه آن‌ها کاهش یافته و بانک مرکزی با آن‌ها برخورد خواهد کرد.

وزیر اقتصاد با اشاره به آمار‌های جدید در بازار ارز خبر داد: طی ۴۵ روز اخیر یعنی از ابتدای دی ماه، ۶.۲ میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه شده است که از این میزان، ۱.۲ میلیارد دلار مربوط به ارز شرکت‌های حوزه نفت، ۱.۷ میلیارد دلار مربوط به پتروشیمی‌ها و سایر کالا‌های صادراتی و بقیه آن مربوط به ارز‌هایی است که صادرکنندگان در اختیار بانک مرکزی قرار داده اند. این ارز‌ها با میانگین نرخ ۲۸۵۰۰ تومان عرضه شده است.

او با اشاره به بازار اسکناس هم گفت: در این مدت ۳۲۰ میلیون دلار اسکناس در بازار متشکل ارزی برای تأمین نیاز‌های مختلف از جمله دانشجویی، درمانی و ... عرضه شده است.

خاندوزی با اشاره به فعالیت دلالان در فضای مجازی و قیمت سازی در ساعات پایانی روز خبر داد: بانک مرکزی در پاسخ به این وضعیت، ساعات کاری بازار متشکل ارزی را به ۹ تا ۱۹ در هفت روز هفته حتی در روز‌های تعطیل افزایش داده است.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: نوسانات ارزی هم برای تولیدکنندگان و هم برای مصرف‌کنندگان مخرب است و اتفاقا سوداگران هم به دنبال دمیدن به نوسانات با هدف ایجاد انتظارات تورمی و هجوم مردم به بازار دارایی‌ها هستند.

خاندوزی با تاکید بر اینکه سیاست ارز ترجیحی مانند ارز ۴۲۰۰ در دستور کار دولت نیست بیان کرد: نرخ کالا‌های اساسی همان نرخ سامانه نیما است و سایر نیاز‌ها هم با نرخ بازار متشکل تأمین می‌شود. البته به طور سنتی اختلافی بین نرخ تأمین این دو گروه نیاز‌ها وجود داشته است، ولی سیاست ارز ترجیحی در دستور کار نیست.

او با اشاره به اقدامات بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی در شرایط دشوار کنونی کار مدیریت بازار را پیش می‌برد و با ابتکاراتی همچون راه اندازی مرکز مبادله طلا و ارز امیدواریم که در ماه‌های پایانی سال ثبات به بازار ارز برگردد.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره آخرین وضعیت سامانه ستاره و امکان وثیقه گذاری دارایی‌های خرد مردم برای انجام امور مالی و دریافت تسهیلات خرد توضیح داد: در گذشته مردم علیرغم داشتن وثایق خرد مانند سهام و سایر دارایی‌ها نمی‌توانستند از آن برای وثیقه گذاری استفاده کنند و سامانه ستاره برای حل این مشکل راه اندازی گردید.

او افزود: هم اکنون امکان وثیقه گذاری آنلاین در بانک‌های قرض الحسنه مهر ایران، قرض الحسنه رسالت، بانک تجارت، بانک ملی و بانک صادرات وجود دارد و این بانک‌ها رسماً به سامانه متصل شده اند. البته برخی بانک‌ها مشکل فنی داشته‌اند که تا پایان سال این بانک‌ها نیز به سامانه متصل خواهند شد.

خاندوزی ادامه داد: همچنین قرار است در اوایل سال آینده شرکت‌های بیمه‌ای نیز به این سامانه متصل شوند، تا اگر مردم بیمه‌هایی مانند سرمایه گذاری، عمر و ... دارند بتوانند از آن به عنوان وثیقه استفاده کنند.

سخنگوی اقتصادی دولت خبر داد: بخش‌های دیگری برای توسعه این سامانه در نظر گرفته شده است، همچون امکان استفاده وثیقه‌گذاری گواهی سپرده کالایی، مصنوعات طلای امانت گذاری شده نزد بانک کارگشایی و کسر از حقوق از صندوق‌های بازنشستگی که امیدواریم این موارد نیز از اوایل سال آینده به سامانه افزوده شود.

خاندوزی درباره پیش بینی تورم و رشد اقتصادی امسال و سال آینده گفت: تا زمانی که بودجه تصویب نشود نمی‌توان در این باره نظر داد، اما بر اساس پیش بینی مراکز رسمی، امسال را با نرخ رشد حدود ۴ درصدی و تورم حدود ۴۵ درصدی به پایان خواهیم برد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی