شناسه خبر : 127655
تاریخ انتشار : 1401/11/18 13:19
«یادگار جنوب»؛ یک عاشقانه عجیب

فجرنگار؛

«یادگار جنوب»؛ یک عاشقانه عجیب

«یادگار جنوب» یک عشق را روایت می‌کند. عشقی عحیب و جنون‌آمیز که هر لحظه و هر جنبه‌اش، آبستن یک حادثه است. روایت غیرخطی فیلم از این ماجرای عاشقانه اما ابعاد متفاوتی به آن می‌دهد.

نورنیوز - گروه فرهنگ و جامعه: نام پدرام پورامیری و حسین دوماری را اولین بار در جشنواره فیلم فجر۹۷ شنیدیم. وقتی این دو کارگردان دهه‌هفتادی با «جان‌دار» به جشنواره آمدند و استعداد خود را به سینمای ایران نشان دادند. بعد از آن با نوشتن فیلمنامه‌ «شنای پروانه» برای محمد کارت در جشنواره‌ی سال۹۸ درخشیدند و خلق سناریوی جذاب سریال «یاغی» نشان داد این دو جوان، حرف‌های زیادی برای سینمای ایران دارند. بعد از این سه اثر موفق، حالا و چهارسال بعد از «جان‌دار» یک فیلم دیگر از این دو کارگردان به جشنواره فیلم فجر آمده. فیلمی که از همان نخستین روزهای جشنواره، موافقان و مخالفان سرسختی پیدا کرد و احتمالا پرمناقشه‌ترین فیلم جشنواره لقب خواهد گرفت.

«یادگار جنوب» یک عشق را روایت می‌کند. عشقی عحیب و جنون‌آمیز که هر لحظه و هر جنبه‌اش، آبستن یک حادثه است. روایت غیرخطی فیلم از این ماجرای عاشقانه اما ابعاد متفاوتی به آن می‌دهد. فیلم در نیم ساعت اول شبیه فیلم‌های ضد قصه‌ی ملال‌آورِ اصطلاحاً «جشنواره‌ای» به نظر می‌رسد اما با دو سه ضربه‌ی غافلگیرکننده، تماشاگر را میخکوب می‌کند و به یک فیلم معمایی تبدیل می‌شود؛ یک فیلم معمایی که البته همچنان وجه عاشقانه‌اش را حفظ می‌کند و در پایان‌بندی، به عشق وفادار می‌ماند. طراحی روایت هوشمندانه‌ی «یادگار جنوب» لذت تماشایش را برای مخاطب چند برابر کرده است.

دستاوردهای فنی دومین فیلم پورامیری و دوماری هم چشمگیرند. قاب‌بندی‌های چشم‌نواز در کنار نورپردازی دقیق و ظریف، جهانِ بصری فیلم را به‌یادماندنی کرده است؛ یک جهان بصری پویا که محدود به فضاهای بسته‌ی شهری نیست و در سواحل جنوب شرق کشور، به خلق تصاویری چشمگیر منجر می‌شود. موسیقی بامداد افشار برای «یادگار جنوب» هم از جمله نقاط قوت فیلم است؛ یک موسیقی جنوبی خوش‌ریتم که به قواره‌ی «یادگار جنوب» نشسته است.

نقش‌آفرینی وحید رهبانی در «یادگار جنوب» احتمالاً پلی برای ورود جدی‌ترِ او به سینمای ایران است. رهبانی از پسِ نقش اول فیلم به خوبی برآمده و نقش وحید را برای مخاطب باورپذیر کرده. الناز شاکردوست و سحر دولتشاهی هم نمایشی قابل قبول دارند در حالی که پژمان جمشیدی برخلاف بیشتر فیلم‌هایش، اینجا متوسط است. ستاره‌ی درخشان ترکیب بازیگران فیلم اما صابر ابر است. گریم سنگین و صداسازی ابر برای نقشش در «یادگار جنوب» باعث شده مخاطب تا پایان فیلم متوجه حضور او نشود و از دیدن اسمش در تیتراژ پایانی غافلگیر شود. صابر ابر برای این نقش می‌تواند یکی از گزینه‌های جدی سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد باشد.

«یادگار جنوب» صرف نظر از ریتم کندی که در برخی دقایق تماشاگر را خسته می‌کند، سرجمع یکی از خوب‌های فجر ۴۱ است. یک فیلم سرزنده و درگیرکننده که فیلمنامه‌ای جسورانه دارد و موقعیت‌های تجربه‌نشده‌ای برای تماشاگرش خلق می‌کند. دومین فیلم پدرام پورامیری و حسین دوماری مثل فیلم اولشان، ارزش دیدن دارد.


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی