شناسه خبر : 127585
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 فروردین ساعت 21:04
بهمن ماه 1402/ جشنواره فجر در میانه راه و روسیاهی که به تحریم‌کنندگان ماند

نورنیوز بررسی کرد؛

بهمن ماه 1402/ جشنواره فجر در میانه راه و روسیاهی که به تحریم‌کنندگان ماند

امسال جشنواره فیلم فجر گام چهل و یکم را در شرایطی برداشت که برخی متأثر از فضاسازی‌های ضدانقلاب، آتش بیار معرکه شده و دم از تحریم زدند. حالا اما در میانه مسیر، روسیاهی به تحریم‌کنندگان مانده و جشنواره تاکنون با اقبال هنرمندان و حضور گرم مردم در سالن‌های سینما روبه‌رو شده است.

نورنیوز ـ گروه فرهنگ و جامعه: جشنواره فیلم فجر از مهمترین و موثرترین رویدادهای فرهنگی کشور است که به نوعی نمایان‌گر هویت فیلم‌سازی کشورمان بوده و همواره بستری مناسب برای نشاط و تعامل فرهنگی و اجتماعی فراهم کرده است.

به همین دلیل؛ جریان‌های معاند جمهوری اسلامی کوشیدند به بهانه اتفاقات اخیر در کشور مانعی بر سر راه برگزاری این جشنواره‌‌ها ایجاد و آن را به محملی برای تخریب نظام تبدیل کنند.

در همین راستا؛ متاسفانه برخی سلبریتی‌هایی که از همین سکو شناخته شده بودند، آتش بیار این معرکه شدند و در زمین دشمنان ملت بازی کردند.

با وجود همه حاشیه‌ها و فضاسازی‌های صورت گرفته علیه این رویداد مردمی، جشنواره فیلم فجر گام چهل و یکم را به خوبی برداشت و اکنون در میانه مسیر، با اقبال هنرمندان و حضور گرم مردم در سالن‌های سینما به مسیر خود ادامه می‌دهد تا روسیاهی بر چهره تحریم‌کنندگان بماند.

حتی روی کاغذ هم سناریوی تحریم چیزی شبیه به شوخی است. اولین آمار رسمی فروش بلیت سینماهای مردمی جشنواره نشان از آن دارد که در چهار روز اول بیش از ۸۳ هزار نفر در سینماهای مردمی به تماشای فیلم‌های این دوره نشستند.

از آمار و ارقام هم که بگذریم، استقبال مخاطبین از برخی فیلم‌ها به اندازه‌ای پر حرارت بود که برای مثال در روز دوم، فیلم «کت چرمی» در پردیس سینمایی نارسیس به سانس فوق‌العاده کشیده شد.

تفاوت دیگری که جشنواره فجر امسال را متمایز از ادوار گذشته می‌کند، حضور پررنگ فیلم اولی‌ها در کنار چهره‌های سرشناس سینمای ایران است که نه‌تنها رنگ و بوی متفاوتی به جشنواره داده، بلکه از مخاطب گرفته تا رسانه و عوامل سازنده فیلم‌ها، کنجکاو هستند تا هرچه زودتر شاهد نتایج هیئت داوری باشند.

مثلا فیلم «سرهنگ ثریا» که شاید «لیلی عاج» به عنوان نخستین فیلم در مقام کارگردان، نام کمتر آشنایی در سینما باشد، اما به واسطه بازی خوب «ژاله صامتی» باعث شده تا همه این تصور را داشته باشند که این فیلم در بخش سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن یکی از گزینه‌های جدی خواهد بود.

افتتاح «نمایشگاه عکس 1+40» در گالری پردیس سینمایی ملت و نمایش آثار کوتاه و مستند در خانه جشنواره و خانه رسانه فجر ۴۱ نیز از رویداد‌های جانبی این جشنواره تا به حال بوده که با استقبال بسیاری مواجه شده است.

از سویی؛ امسال هم مانند سال‌های گذشته، جشنواره با حواشی و بالا و پایین‌هایی همراه بوده است. حذف فرش قرمز، اظهارنظرهای عوامل سازنده فیلم‌ها و حضور تهیه‌کننده‌ها بدون کارگردان در نشست خبری و... از جمله حواشی امسال جشنواره تاکنون بوده‌اند که بعضاً جای نقد یا تقدیر دارند.

همچنین روز گذشته با وجود اعلام انصراف برخی فیلم‌ها، اولین نمایش فیلم‌های بخش بین‌الملل نیز در سینمای رسانه اعلام شد و شروع به کار کرد.

حالا و در جایی که به اصطلاح خیاط در کوزه افتاده، همه انتظار می‌کشند تا با پایان این بخش به سراغ قسمت جذاب جشنواره یعنی اعلام نامزدهای جوایز سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر رفته و زودتر با برندگان آن آشنا شوند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی