شناسه خبر : 127476
تاریخ انتشار : 1401/11/15 20:04
سوناک در نقطه‌ی زیر صفر؛ حزب کارگر مترصد سقوط دولت

نورنیوز بررسی کرد؛

سوناک در نقطه‌ی زیر صفر؛ حزب کارگر مترصد سقوط دولت

گرچه سران حزب محافظه‌کار، سقوط دولت سوناک را خط قرمز خود می‌دانند اما به‌نظر می‌رسد حزب کارگر آماده است پس از 12 سال دوری از قدرت و در قالب یک انتخابات اجباری و زودهنگام، قدرت را در دست بگیرد.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس روزهای آرامی را سپری نمی‌کند، چه، به دلیل عدم تحقق هیچ یک از وعده‌های اقتصادی و رفاهی سوناک در روزهای نخست حضورش در خانه شماره 10 داونینگ استریت، صدها هزار انگلیسی در مشاغل مهم و تاثیرگذار اجتماعی دست به اعتصاب زده‌اند.

این اقتصاددان انگلیسی که پس از استعفای زودهنگام «لیز تراس» نخست‌وزیر سابق کشورش در مسند قدرت نشست، اکنون به نماد مطلق شکست و ناکامی در حزب محافظه‌کار تبدیل شده است.

اتخاذ مواضع افراطی و رادیکال در پرونده‌های سیاست خارجی از جمله جنگ اوکراین و بحران‌های جاری در منطقه غرب آسیا نیز نتوانسته منجر به انحراف اذهان شهروندان انگلیسی از حوزه سیاست داخلی و بحران‌های اقتصادی در این کشور شود.

سوناک که با شعارهای تابوشکنانه اقتصادی و بدون توجه به توصیه اطرافیانش در خصوص آثار و تبعات اجتماعیِ نوع نگاهش به مسائلِ دامن‌گیر انگلیس وارد عرصه شد، اکنون دست به هر روشی می‌زند تا خود و حزب متبوعش را در شکل‌گیری اعتصاب‌های اخیر بی‌تقصیر معرفی کند!

او در تازه‌ترین سخنانش، «کی‌یر استارمر» رئیس حزب کارگر را متهم به جانب‌داری از «معترضان افراطی و روسای اتحادیه‌ها» کرده و گفته است؛ رئیس حزب کارگر در زمان کشمکش‌ها بر سر اعتصاب، از اتحادیه‌ها حمایت کرده است.

در مقابل، طی نشستی در مجلس عوام انگلیس، حزب کارگر از سوناک خواسته تا برای جلوگیری از اعتصابات بیشتر با اتحادیه‌های کارگری مذاکره کند.

حداقل نیم میلیون معلم، کارمند دولتی، راهبران قطار و استادان دانشگاه‌های انگلیس، در بزرگ‌ترین اعتصاب هماهنگ‌شده در این کشور طی یک دهه اخیر، دست از کار کشیده‌اند.

اتحادیه‌های کارگری به درستی معتقدند که سوناک اساسا قدرت مدیریت تحولات جاری در کشورش را از دست داده است. در این میان، ثروت کلان نخست‌وزیر انگلیس به پاشنه آشیل او و حزب محافظه‌کار تبدیل شده است.

بخش اعظم ثروت ریشی سوناک متعلق به همسرش «آکشاتا مورتی» دختر یک میلیاردر هندی است و  بر اساس فهرستی که روزنامه «تایمز لندن» منتشر کرده، خانواده سوناک با حدود ۸۲۰ میلیون دلار دارایی جزو  چند صد ثروتمند بزرگ این کشور محسوب می‌شوند.

سوناک زمانی که رئوس بودجه میان‌دوره‌ای سال 2022 میلادی را آماده می‌کرد، مدعی بود که طرح‌های او در بازار مالی ایجاد ثبات کرده و سیاست‌های مالیاتی او منجر به پمپاژ سرمایه‌های جدید در جامعه انگلیس خواهد شد.

اکنون اما؛ جامعه انگلیس با افزایش هزینه‌های عمومی و تشدید نارضایتی‌های اجتماعی و اقتصادی در مواجه است و این در حالی است که افزایش تصاعدی هزینه‌های ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز چنانچه قبلا هم پیش‌بینی شده بود، همچنان به قوت خود باقی است.

سوناک هم مانند «بوریس جانسون» نخست‌وزیر اسبق انگلیس از اصلی‌ترین طرفداران خروج از اتحادیه اروپا بود و اکنون از سوی برخی هم‌حزبی‌های محافظه‌کار خود نیز بابت حمایت از همه‌پرسی جنجالی سال 2016 میلادی که منتج به خروج انگلیس از اروپای واحد شد، متهم است.

پیش‌بینی می‌شود با ادامه اعتصاب‌ها، سوناک نیز نتواند دوران نخست‌وزیری خود را تا اواسط سال 2024 میلادی به پایان برساند و حتی شاید طی هفته‌های آتی خبر سقوط کابینه‌اش منتشر شود.

گرچه سران حزب محافظه‌کار، سقوط دولت سوناک را خط قرمز خود می‌دانند اما به‌نظر می‌رسد حزب کارگر آماده است پس از 12 سال دوری از قدرت و در قالب یک انتخابات اجباری و زودهنگام، قدرت را در دست بگیرد.

نخست‌وزیر انگلیس نیز ظاهرا به این نتیجه رسیده است که سرنوشتی بهتر از دیوید کامرون، ترزا می، بوریس جانسون و لیز تراس نخواهد داشت و باید کم‌کم به فکر تنظیم بیانیه استعفایش خطاب به شهروندان انگلیسی و رسانه‌های این کشور باشد!


نورنیوز
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی