شناسه خبر : 127468
تاریخ انتشار : 1401/11/15 17:31
معمای کریمه، کرواسی و یورونیوز و پتک کروات‌ها بر سر زلنسکی!

نورنیوز بررسی کرد؛

معمای کریمه، کرواسی و یورونیوز و پتک کروات‌ها بر سر زلنسکی!

راهبرد «هم جنگ هم صلح» یا «نه جنگ نه صلح» در قبال مسئله اوکراین، در حال پخت و پز تئوریک در اتاق‌ فکرهای اروپا و آمریکا بوده و رسانه‌های اروپایی نیز نقش بسترساز و انتقال دهنده آن به افکار عمومی هستند!

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: طی روزهای اخیر مقامات اوکراینی و در راس آنها «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور این کشور نتوانسته‌اند خشم خود را از سخنان رئیس جمهور کرواسی کتمان کنند!

کی‌یف اظهارات اخیر «زوران میلانوویچ» رئیس جمهوری کرواسی مبنی بر اینکه کریمه دیگر هرگز تحت کنترل اوکراین قرار نخواهد گرفت را به شدت مورد انتقاد قرار داده است!

«اولِگ نیکولِنکو»، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین در واکنش به این اظهارات با انتشار مطلبی در صفحه فیس‌بوک خود تصریح کرد: «ما سخنان رئیس جمهوری کرواسی را که عملاً تمامیت ارضی اوکراین را مورد تردید قرار داده، غیرقابل قبول می‌دانیم.»

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین با این حال در همین پیام از دولت و مردم کرواسی به دلیل حمایت از کشورش پس از آغاز جنگ در فوریه گذشته تشکر کرده است.

جالب توجه اینکه؛ شبکه «یورونیوز» به عنوان حامی اصلی رسانه‌ای جنگ اوکراین در خاک اروپا، بدون هیچ موضع‌گیری و پیوست تحلیلی، تنها به بازتاب عادی موضوع زد و خورد مقامات اوکراینی و کروات برای افکار عمومی بسنده کرده است.

این در حالی است که جهت‌گیری‌های خاص یورونیوز در قبال دیگر موضوعات جاری در حوزه روابط بین‌الملل، معمولا مداخله‌گرایانه و قیم مآبانه است!

اما پشت پرده این ماجرا چیست؟

چندی پیش «هنری کسینجر» استراتژیست مشهور آمریکایی تاکید کرده بود که اوکراین برای دستیابی به یک راه حل و صلح پایدار در جنگ باید از «کریمه» صرف نظر کرده و عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی  (ناتو) را نیز فراموش کند.

این سخنان کسینجر با واکنش شدید زلنسکی و وزیر خارجه‌اش «دیمیتری کولبا» مواجه شد اما مقامات دولت بایدن حتی حاضر به اظهارنظر درباره مواضع کسینجر نشدند!

اکنون، پس از حدود یک‌ماه مجددا موضوع الحاق رسمی کریمه به خاک روسیه در توافق صلح نهایی احتمالی با روسیه و این بار از سوی رئیس جمهور یک کشور اروپایی مورد تاکید قرار گرفته است!

از همین رو؛ مقامات اوکراینی هراسان هستند که سخنان میلاونوویچ، خروجی تصمیمات پشت پرده سران اتحادیه اروپا و ناتو در خصوص شیوه پایان دادن به جنگ باشد!

نکته دیگر اینکه یورونیوز، دویچه‌وله، خبرگزاری فرانسه و دیگر رسانه‌های مطرح اروپایی در قبال سخنان رئیس جمهور کرواسی در خصوص عدم امکان بازگشت کریمه به اوکراین، صرفا به توصیف مواضع پرداخته و نقدی در این خصوص مطرح نکرده‌اند.

همین مسئله نشان می‌دهد که جریان رسانه‌ای غرب، در هدایت تحولات مربوط به جنگ اوکراین به تابعیت محض خود از جریان رسمی قدرت ادامه می‌دهد.

به عبارت دقیق‌تر؛ راهبرد «هم جنگ هم صلح» یا «نه جنگ نه صلح» در قبال مسئله اوکراین، در حال پخت و پز تئوریک در اتاق‌ فکرهای اروپا و آمریکا بوده و رسانه‌های اروپایی نیز نقش بسترساز و انتقال دهنده آن به افکار عمومی هستند!

نکته پایانی اما به احساس ترس زلنسکی در خصوص معامله پنهان و اجباری غرب با روسیه بر سر اوکراین باز می‌گردد!

زلنسکی در جریان سفر خود به آمریکا، تلاش زیادی کرد تا ماهیت مواضع طرح شده از سوی کسینجر در خصوص جنگ اوکراین و طرح همزمان موضوعاتی مانند امکان ناپذیر بودن عضویت کشورش در ناتو را درک کند اما با پاسخ های مبهم و غیر شفافی از سوی بایدن و همراهانش مواجه شد!

حالا ماجرا برای زلنسکی بغرنج‌تر شده، چه، نباید فراموش کنیم که کرواسی، هم عضوی از اتحادیه اروپا و هم عضوی از ناتو محسوب می‌شود و تکرار مواضع کسینجر از سوی کروات‌ها، قطعا نمی‌تواند بدون هماهنگی با سران امنیتی و سیاسی اروپا صورت گرفته باشد.

در این معادله، قطعا هر اتفاقی رخ دهد به ضرر زلنسکی خواهد بود، هنرپیشه‌ای که در گذشته‌ای نه چندان دور تصور می‌کرد بازی مطلق در زمین غرب، عضویت کشورش در ناتو، اتحادیه اروپا و همچنین تمامیت ارضی اوکراین را تضمین خواهد کرد، اما ظاهرا این روزها کم‌کم دارد متوجه تفاوت‌های پرده سینما با عرصه سیاست می‌شود!


نورنیوز
اخبار مرتبط






نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی