شناسه خبر : 127345
تاریخ انتشار : 1401/11/12 19:16
سود بادآورده نروژ از جنگ اوکراین

سود بادآورده نروژ از جنگ اوکراین

افزایش چشمگیر درآمدهای نروژ از فروش گاز طبیعی از هنگام حمله روسیه به اوکراین، موجب مطرح شدن اتهام سودجویی به این کشور ثروتمند اسکاندیناوی شده است.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: افزایش چشمگیر درآمدهای نروژ از فروش گاز طبیعی از هنگام حمله روسیه به اوکراین، موجب مطرح شدن اتهام سودجویی به این کشور ثروتمند اسکاندیناوی شده است.

گهر پس از دیدار روز سه‌شنبه از تأسیسات گاز طبیعی در ملکویا نزدیک همرفست در قطب شمال، با اشاره به قرار گرفتن کشورش در جایگاه بزرگ‌ترین کمک‌کننده به اوکراین با تصویب بسته حمایتی تازه، اتهامات ناخوشایند کسانی را که خواهان افزایش بیشتر کمک‌های اسلو به اوکراین شوند، رد کرد.

وی افزود که دولتش سرگرم تغییرات و اصلاحات نهایی در یک بسته حمایتی چند ساله برای کمک به اوکراین و دیگر کشورهای فقیر آسیب‌دیده از تأثیرات ناگهانی و پیش‌بینی نشده این جنگ است که جزئیات آن در روزهای آتی اعلان خواهد شد.

این کشور شمال اروپا که از سال گذشته میزان تولید و صدور گاز خود را به اروپا برای جبران گاز کاهش یافته روسیه، افزایش داده، اکنون نه تنها به بزرگ‌ترین صادرکننده گاز در اروپا تبدیل شده، بلکه خزانه‌اش در پی بالا ماندن بهای گاز پس از رسیدن به سطوح بی‌سابقه در سال گذشته به علت این جنگ، سرریز شده است.

دولت اسلو در سال جاری پیش‌بینی کرده که بالاترین مازاد بودجه بالغ بر ۱۱۳ میلیارد دلار داشته باشد که در صندوق اندوخته ملی این کشور پس‌انداز خواهد شد که اکنون با ارزش دارایی بالغ بر یک تریلیون و ۳۴۰ میلیارد دلار، بزرگ‌ترین صندوق اندوخته ملی جهان به شمار می‌رود.

برخی سیاستمداران و کشورها از دولت نروژ درخواست کره‌اند که دستکم بخشی از این ثروت بادآورده را در اختیار اوکراینی‌ها قرار دهد و یا اتهام سودجویی از جنگ را بپذیرد؛ اما استور با رد این اتهام که توسط نخست‌وزیر لهستان و دیگران، وارد شده که اسلو هر چند ناخواسته از جنگ اوکراین برای سودجویی، بهره مالی می‌برد، گفت که کشورش به مدت ۵۰ سال با پذیرش خطراتی کاوشگر و فروشنده منابع انرژی مانند نفت و گاز بوده و قیمت‌های کنونی را تعیین نکرده است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی