شناسه خبر : 127245
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 فروردین ساعت 16:38
بهمن ماه 1402/ همکاری تهران-مسکو؛ الگویی برای خنثی‌سازی جنگ اقتصادی غرب

نورنیوز بررسی کرد؛

بهمن ماه 1402/ همکاری تهران-مسکو؛ الگویی برای خنثی‌سازی جنگ اقتصادی غرب

طی روزهای گذشته در اقدامی که نویدبخش امیدهای بیشتر در خنثی‌سازی تحریم‌ها و بر هم زدن فرآیند استفاده ابزاری غرب از تحریم‌های اقتصادی برای تحقق اهداف سیاسی است، سامانه‌های پیام‌رسان ملی بانک‌های مرکزی ایران (سپام) و روسیه (SPFS) به یکدیگر متصل شدند.

نورنیوز - گروه اقتصاد: با امضای توافق‌نامه اتصال سامانه‌های سپام ایران و SPFS روسیه، امکان اتصال پیام‌رسان‌های بانک‌های ایرانی با ۱۰۶ بانک در ۱۳ کشور دیگر فراهم شد.

یکی از مهمترین ابزارهای ایجاد محدودیت در مبادلات تجاری میان کشورها که همواره گلوگاه اصلی و تعیین کننده در حوزه اعمال تحریم‌های اقتصادی بوده، مبادلات پولی و مالی است.

بسیاری از تبادلات تجاری در جهان که از طریق سامانه‌های یک‌پارچه بین‌المللی و به‌ویژه سوئیفت انجام می‌شود بر مبنای ارزهایی چون دلار و یورو است که تحت تسلط و رصد آمریکا و کشورهای غربی است.

وجود این محدودیت باعث شده تا کشورهای غربی به راحتی بتوانند هم در بخش استفاده کشورهای جهان از سامانه سوئیفت اعمال نظر کنند و هم از انجام مراودات تجاری بر اساس ارزهای یورو و دلار ممانعت به ‌عمل آورند.

بر همین اساس مهمترین گام برای عبور از موانع تحریمی ایجاد شده از سوی کشورهای غربی استفاده از سامانه‌های جایگزین و همچنین ساماندهی مراودات تجاری بر اساس ارزهای ملی است.

با توجه به درگیر شدن بسیاری از کشورها در پیچ و خم های سخت تحریمی که اساس آن نشان گرفته از رویکرد یکجانبه گرایی آمریکا است، از سال‌ها قبل دستیابی به سازو کارهای پولی و مالی جایگزین در دستور کار بسیاری از کشورهای مستقل بوده است.

 اقدام هماهنگ تهران و مسکو در این زمینه ضمن آن که می‌تواند تسریع کننده همکاری‌های تجاری دو جانبه باشد، زمینه توسعه همکاری با کشورهای دیگر را نیز فراهم می‌کند.

طی ماه‌های اخیر ایران و روسیه در ابعاد دیگر اقتصادی نیز گام‌های بسیار مهمی برداشته‌اند که بیانگر ظرفیت‌ها و اراده آنها جهت تحقق اهداف مشترک دو کشور برای پایه گذاری روابط جدید اقتصادی است. بر همین اساس اهمیت ایجاد سازو کارهای مستقل پولی و بانکی با توجه به روند حاکم بر ساختارهای موجود در دنیا که کاملاً تحت نظارت و تسلط نظام سلطه است بیش از آن که اقدامی فنی در حوزه همکاری‌های بانکی باشد، گامی راهبردی در مسیر به شکست کشاندن سیاست‌های ظالمانه و غیر قانونی تحریمی است.

همزمان یکی از محوری‌ترین ابعاد سفر اخیر «ایگور لویتین»، دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه به ایران، حمل‌ونقل ریلی و ترانزیت بوده است. بر اساس توافقات صورت گرفته، اجرای خط آهن رشت-آستارا به عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال جنوب طی ۳ سال محقق خواهد شد.

بر اساس اعلام رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران  در طول یک سال گذشته روسیه با ۲.۷میلیارد دلار بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در ایران بوده است. بر اساس توافق‌های انجام شده قرار است ارزش سرمایه گذاری روسیه فقط در صنعت نفت ایران ۱۰ برابر شود.

علاوه بر این توافق دو کشور برای تکمیل راه آهن رشت- آستارا با سرمایه گذاری مسکو بدلیل تکمیل شدن کریدور راهبردی شمال- جنوب تحولات عمیق تجاری و اقتصادی را در سطح منطقه و اقتصاد بین‌الملل ایجاد خواهد کرد که لازمه آن خارج شدن ذی‌نفعان این طرح از چنبره محدودیت‌های اقتصادی، تجاری و مالی نظام سلطه است.

آنچه در مجموع مناسبات و دیدگاه مشترک دو کشور مشاهده می‌شود، رسیدن به اصل لزوم همگرایی میان همسایگان و حاضران در جبهه نظم نوین جهانی برای مقابله با انحصارگرایی غرب است. این نگاه واحد میان طرفین وجود دارد که نظام تحریم‌های یک‌جانبه مُخِّلِ روند توسعه و موجب تصاعد بحران‌های منطقه‌ای و جهانی است و ایجاد نهادهای مشترک و هم‌افزا برای مقابله با تحریم‌ها و فعال‌سازی ظرفیت‌های بین‌المللی علیه کشورهای تحریم کننده امری ضروری است.

اهمیت همگرایی اقتصادی زمانی بیشتر آشکار می‌شود که طی ماه‌های اخیر مقامات آمریکایی و اروپایی بارها از این روابط ابراز نگرانی کرده‌اند. این نگرانی ناشی از آن است که این همکاری‌ها در کنار بی‌اثر کردن تحریم‌ها، می‌تواند به الگویی برای همگرایی بیشتر منطقه‌ای و جهانی مبدل شود.


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی