شناسه خبر : 127091
تاریخ انتشار : 1401/11/09 10:54
پایان تکرارهای توهم‌زا و باور دروغ‌های خود ساخته!

نور ویدئو؛

پایان تکرارهای توهم‌زا و باور دروغ‌های خود ساخته!

عقلانیت نیم‌بند اروپا متوجه این توهمات سردرگم شد تا بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلاش نماید خطای راهبردی پارلمان اروپا را با گفته‌هایی دوپهلو و احساسی نامیدن تصمیم آنها در خصوص سپاه پاسدان جبران کند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: شبکه‌های فارسی‌زبان معاند که طی ماه‌های اخیر به دنبال نمایش فضایی سیاه و آشوب‌زده از ایران بودند، همچنان به همان روند فبلی خود اصرار می‌ورزند.

گوبلز، مسئول تبلیغات جنگ هیتلر توصیه‌ای کرده بود که غرب با وجود جنگ با نازیسم، توصیه او را نصب‌العین خود نموده است: «دروغ را چندان بزرگ بگو که خود نیز باور کنی.» 

اگر چه به کار بستن توصیه دوم از سوی بازاریاب‌های نظام سرمایه‌داری، یعنی «تکرار» نیز در این مسیر کار خود را می‌کند و گوینده را مجاب می‌کند که آنچه با قصد و اراده قبلی و به دروغ گفته است، با توجه به بزرگی و ادامه مستمر آن، باید راست باشد!

رفتارهایی که از سوی رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی، من‌وتو، اینترنشنال، رادیو فردا، صدای آمریکا و... سر می‌زند در وهله نخست دست و پا زدن‌های بی‌امان برای روخوانی از دستورالعمل‌های نخ‌نما شده مدیران و طراحان سیاسی این شبکه‌هاست.

اما در ادامه؛ سیاست تکرار توسط مدیران فنی، درصدد جا انداختن آن بر می‌آید و پس از مدتی به نظر می‌رسد مجریان و عوامل زیر دست به حدی اقناع می‌شوند که به حال و روز «سربازان بی‌خبر» در می‌آیند و در بخشی از زمان متوقف می‌شوند، اصطلاحی که برای سربازان ژاپنی دور افتاده از واقعیت صلح به‌کار رفت؛ وقتی که آنها هنوز در توهم جنگ به هواپیماهای مسافربری نیز آتش می‌گشودند.

در این چارچوب می‌توان به خبرپراکنی‌ها و گزارش‌سازی‌های این شبکه‌ها با محوریت آمارسازی از آنچه کشته‌های حوادث داخلی ایران می‌نامند اشاره کرد.

صدای آمریکا در گزارشی مدعی شده است که از ابتدای اعتراضات در ایران تا چهارم بهمن ماه ۵۲۷ نفر کشته، ۱۹۵۷۱ تن بازداشت و ۴ معترض هم اعدام شدند!

آنها با اعلام «چهارم بهمن» سعی در القاء «ادامه» اعتراضاتی هستند که عملا مردم ایران در عالم واقع آن را خاتمه یافته می‌بینند.

این رسانه همچنین ادعا کرده است: «در این مدت، ۷۳۸ نفر در دادگاه‌های اسلامی محکوم شده‌اند که از این تعداد در مجموع ۱۲۳۴۲ ماه حکم حبس دریافت کرده‌اند و ۱۱۰ نفر با اتهاماتی روبرو هستند که می‌تواند منجر به دریافت حکم اعدام شود!»

صرف نظر از اهداف ارائه اعداد میانگین در گزارش‌ها که غالبا به دنبال تسری‌دادن مجازات‌های استثنائی  افراد محدود به همه موارد دیگر است، اصولا معلوم نیست این آمارها از کجا و به استناد کدام اطلاعات ارائه می‌شود، اما با توجه با افزایش روزبه روز آن می‌توان نتیجه گرفت که این آمارسازی هنوز در توهم ادامه اعتراضات بلکه اغتشاشات در ایران است! 

عدم توجه این رسانه‌ها به این نکته که در هر حال ملت ایران هم‌اکنون در کشور ایران در حال زندگی روزمره هستند و این جوسازی‌ها چیزی نیست که آن را در منطقه‌ای دور بشنوند و صرفاً به شنیدن آن قناعت کنند، نشان می‌دهد که این رسانه‌ها از مرحله آغازین ایجاد دروغ بزرگ عبور کرده و با تکرار آن به خودباوری رسیده است.

در واقع آنها چون صرفاً بر اساس توهماتشان طراحی و عمل می‌کنند، حتی متوجه این نکته نمی‌شوند که بسیاری از تصاویر و صحنه‌هایی که آنها به نام ایران نمایش می‌دهند برای تحولات سال‌های گذشته از سایر کشورهاست که با وجود تغییرات فنی در تصاویر با ناشی‌گری‌هایی به نام ایران بازنشر داده می‌شوند.

اصرار این رسانه‌ها به ادامه اعتراضات و اغتشاشات در حالی که مدت‌هاست هیچ خبری در شهرهای ایران نیست و همه مردم به کار و زندگی خود مشغولند، همچنین ارائه مدام آمار کشته‌های جدید، شاید بتواند ساه‌دلان پارلمان اروپا را تحریک کند، اما برای مردم کوچه و بازار داخل مضحکه‌ای بیش نیست. 

از کالبدشکافی رفتاری این رسانه‌ها می‌توان دریافت که آنها به زعم خود دست و پا می‌زنند تا تصویری خیالی و توهمی از اعتراضات را به مخاطبان ارائه داده و با اهانت به شعور مخاطب چنان القاء کنند که اعتراضات به دلیل گسترده بودن دارای تلفات هم هست! 

استفاده از اصطلاح  «سربازان بی‌خبر» وقتی قوت می‌گیرد که این توهم‌سازی‌ها به راه انداختن کارزار «وکالت می‌دهم» ختم شد تا نشان دهد شازده‌ای که هنوز در تأمین مخارج به مادری وابسته است که از اموال ربوده شده ایرانیان هزینه می‌کند، نتوانست آراء تجمعات خارجی را هم کسب کند و با سیصد هزار وکالتی که خدا می‌داند چه مقدار از آن فیک و دروغ بوده، حتی یک درصد آراء را هم کسب نکرد.

حال ظاهرا عقلانیت نیم‌بند اروپا متوجه این توهمات سردرگم شده و بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلاش می‌کند خطای راهبردی پارلمان اروپا را با گفته‌هایی دوپهلو و احساسی نامیدن تصمیم آنها در خصوص سپاه پاسدان، جبران کند.

به هر تقدیر شاید رسانه‌های فارسی زبان در قالب «سربازان بی‌خبر» و در توهم دروغ بزرگ اولشان، در دام تکرارهای خود، به باور کردن آنچه خود گفتند گرفتار شدند، اما گردانندگان اصلی آنها با آزمون شکست خورده «وکالت می‌دهم» به خوبی درک کردند که در جهان واقع، موقعیت راستین آنها جز توهمی بیش نبوده و باید از ادامه این بازی خودداری کنند و بر سر میز مذاکره عقلانی برگردند.


نورنیوز
اخبار مرتبط






نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی