شناسه خبر : 126831
تاریخ انتشار : 1401/11/04 15:36
انقلاب ارتباطات 5G در صنایع خودروسازی

انقلاب ارتباطات 5G در صنایع خودروسازی

خودروسازان بزرگ جهان نه‌تنها از فناوری ارتباطی 5G برای ارتباط خودروهای متصل (Connected vehicles) استفاده می‌کنند، بلکه ارتباط پرسرعت 5G مراحل ساخت و تولید صنعت خودروسازی جهان را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

سایر رسانه‌ها: بسیاری تصور می‌کردند ارتباطات 5G مختص گوشی‌های موبایل است؛ اما به محض مطرح شدن عملیاتی این فناوری ارتباطی، صنایع مختلفی از جمله خودروسازی و پزشکی نیز تحت تأثیر قابلیت‌های آن قرار گرفتند. ابتدا پروژه‌های متعددی تحت عنوان خودروهای متصل شکل گرفت و پس از آن مباحثی نظیر کنترل ترافیک، آلودگی هوا و مصرف سوخت مطرح شد. همان‌طور که از عنوان آن بر‌می‌آید خودرو متصل خودرویی است که می‌تواند از طریق شبکه بی‌سیم به ابزارهای دیگری که در نزدیکی آن قرار دارند اعم از ضبط صوت خودرو، ماشین‌‌های دیگر، جاده و مرکز اصلی انتقال دیتا متصل شود و حتی از این طریق از  بروز حوادث رانندگی پیشگیری کرد.

با وجود تمام مواردی که می‌توان از خودروهای متصل و فناوری‌های مرتبط با آن می‌توان گفت؛ اما واقعیت این است که خودروهای متصل و خودران تنها‌ بخشی از قابلیت‌های انقلابی 5G است! این روزها بسیاری از شرکت‌های مطرح خودروسازی نظیر فورد و اپراتورهای معروفی نظیر ودافون، از فناوری اینترنت اشیاء برای ارتقاء و توسعه فرایند‌های ساخت و تولید هم استفاده می‌کنند. در واقع اطلاعاتی که به کمک 5G فراهم می‌شود، به شرکت‌های خودروساز کمک می‌کند تا توسعه سریع‌تر و ارزان‌تری را تجربه کنند.

بد نیست بدانید اپراتورهای تلفن همراه ایرانی نیز طی چند سال اخیر فناوری 5G را در کشور توسعه داده‌اند، به‌طوری‌که هم‌اکنون در برخی از نقاط و شهرهای ایران استفاده از نسل پنجم ارتباطات همراه برای مشترکین همراه اول امکان‌پذیر است. برنامه توسعه این فناوری توسط همراه اول مربوط به اوایل سال ۱۳۹۵ می‌شود که اپراتور اول به‌عنوان نخستین اپراتور کشورمان گام و مقدمات ورود و بومی‌سازی این فناوری را در کشور برداشت.

همراه اول در راستای تحقق اهداف کلان کشور برای هوشمندسازی صنعت حمل و نقل شهری و بین شهری و در نتیجه کاهش هزینه‌ها، ارائه محصولات متنوع و افزایش کارآیی، غلبه بر مشکلات زیست محیطی ناشی از مصرف انرژی و در نهایت ایجاد بازارهای جدید در ‌عرصه «خودروهای متصل هوشمند»، از دو سه سال پیش با شرکت‌های خودروسازی بزرگ کشور همکاری مشترک تعریف کرده است.

یکی از اهداف مهم پروژه خودرو متصل کاهش تصادفات و اثرات اجتماعی و اقتصادی آن است، اما برای خودروسازان مزایای بسیاری از جمله کاهش هزینه های مربوط به گارانتی و وارانتی با ارائه راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از تقلب، جمع آوری داده های مختلف برای ارزیابی سازندگان قطعات، تحلیل رفتار راننده و سلامت خودروها، دسترسی لحظه به لحظه به داده‌های عمومی ‌و تخصصی مرتبط با تک تک خودروهای تولید شده، دسترسی به آمار کدهای خطا جهت آگاهی و تحلیل نقاط قوت و ضعف تولیدات به منظور بهبود خطوط تولید، دسترسی و بهره برداری از اطلاعات مرتبط با پیش‌بینی خرابی خودرو جهت محاسبات مربوط به تولید و تامین قطعات یدکی و بهبود فرآیند فروش و دسترسی به قطعات، ارائه راهکارهایی برای عیب یابی تولیدات از راه دور و بهبود فرآیند امداد جاده‌ای، امکان ایجاد ارتباط نرم افزاری با نرم افزارهای فروش قطعات یدکی با تحلیل رفتار رانندگان جهت بهبود تولیدات، خدمات پس از فروش، امکان ارتقا و فراخوانی کامپیوتر خودرو به صورت آنلاین از سوی سرور و… دارد.

استفاده کنندگان از خودروهای متصل نیز با صرفه جویی‌هایی در هزینه‌های مصرفی خودرو، هزینه‌های بیمه و تعمیر و نگهداری، صرف مدت زمان کمتر جهت انجام خدمات خودرویی، فراهم شدن امکان امدادرسانی فوری در مواقع اضطراری(ECall)، امکان دریافت توصیه‌های مرتبط با ترافیک، وضعیت آب و هوا، بازدیدهای دوره‌ای واطلاعات و سرگرمی درون خودرو، امکان پرداخت خودکار عوارض بزرگراه‌ها  و جرائم و ردیابی لحظه‌ای موقعیت جغرافیایی و شرایط خودرو مواجه خواهند شد.


موبنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی