شناسه خبر : 126767
تاریخ انتشار : 1401/11/03 16:40
«طوبای زرین» در هشت رشته به جشنواره تجسمی فجر اضافه شد

نشست رسانه‌ای پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر؛

«طوبای زرین» در هشت رشته به جشنواره تجسمی فجر اضافه شد

در نشست رسانه‌ای پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر اعلام شد: «طوبای زرین» در هشت رشته به جشنواره تجسمی فجر افزوده خواهد شد.

نورنیوز - گروه فرهنگ و جامعه: نشست رسانه‌ای پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر با حضور سید عباس میرهاشمی، دبیرکل پانزدهمین جشنواره موسیقی تجسمی فجر عبدالرضا سهرابی، مدیرکل مرکز هنر‌های تجسمی و رییس شورای سیاست گزاری جشنواره تجسمی فجر، محمد خاجی، مدیر ارتباطات و رسانه جشنواره و سید مصطفی زرابندیان، دبیر بخش تجسمی و فجر استان‌ها در دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

** سهرابی: هنرمندان با هوشمندی امسال برگ زرینی در جسنواره فجر ثبت کردند

در ابتدای نشست سهرابی طی سخنانی گفت: یاد هنرمند لحظه‌های انقلاب و دفاع مقدس، «زنده یاد حبیب الله صادقی و رحیم سیاهکارزاده» که امسال در جمع ما نیستند گرامی میداریم.

وی در ادامه درباره انقلاب نیز مباحثی را مطرح کرد و گفت: انقلاب‌ها پس از رخ دادن نقصان پیدا می‌کنند و از اهدافشان دور می‌شوند، اما انقلاب اسلامی بعد از چهار دهه محکم حرکت می‌کند، چون به فرمایش امام انقلاب فرهنگی بود و باعث شد اندیشه‌ها و سلوکی بویژه در عرصه هنر وارد ایران شود. این هنر بود که توانست زبان گویای حقایق بویژه موارد مرتبط انقلاب اسلامی شود.

سهرابی با بیان اینکه امسال گروه دبیران جشنواره ذیل مدیریت دبیرکل فخری آفریدند، گفت: این هوشمندی و آگاهی هنرمندان بود که امسال با همه شرایط موجود افتخار آفریدند و برگ زرینی ورق زدند.

** میرهاشمی: «طوبای زرین» در هشت رشته به جشنواره تجسمی فجر اضافه شد

در ادامه میرهاشمی در صحبت‌هایی با تبریک اعیاد پیشرو عنوان کرد: جشنواره فجر پانزدهمین گام خود را برمی‌دارد و طبیعتا بازخوردهایی داشته که خود را با آن بالنده کند. دراین راستا سال قبل ما ایده‌های تدوین کردیم که امیدوارم برای رشد ما اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: دراین جشنواره سعی کردیم همه سطوح را درنظر داشته باشیم که هم به رشته‌های مختلف و موضوعات متنوع پرداخته شود، پس موضوع آزاد انتخاب شد و اعلام فراخوان ما ۱۴ آبان و اتمام ۲۹ آذر ماه بود. پس از این انتخاب و داوری در دو مرحله طی شد و رشته های کاریکاتور، تصوبر، عکاسی، گرافیک و گرافیک یک مرتبه و خوشنویسی، نگارگری و حجم در دو مرحله انجام شد.

وی در ادامه گفت: ما بخش «طوبای زرین» را امسال داریم که هشت رشته دارد. رشته قله‌ها را در جشنواره داریم که سال قبل نامش ایثار و فداکاری بود. همچنین دو بخش دیگر جنبی کاریکاتور بین الملل به امید بین المللی شدن جشنواره در آینده و پوستر که یک بحث استاد شاگردی بین علاقه مندان و متخصصان است. در مجموع یکی از بخش های ویژه ما که برایمان مهم است بخش «تجسم هنر» است که دبیر آن آقای زرابندیان است‌.

** زراوندیان: مشارکت ۵۵۰ هنرمند استانی در فجر

در ادامه زراوندیان نیز متذکر شد: ما برای اینکه هنرمندان همه شهرها بستری داشته باشند «بخش تجسم هنر» را شکل دادیم، در کنار آن نگارخانه‌هایی که آنها همزمان در بخش طوبای زرین کار خود را انجام دهند و ما یک نگارخانه در پهنای کشور عزیزمان داریم که این یک جریان در بخش تجسمی است‌، در حال حاضر در وصول به این هدف نزدیکیم.

وی افزود: بخش تجسم هنر اوایل پراکنده بود، استانها غیر منسجم آثار داشتند، اما در دوره دهم بهتر شد و از دوره چهاردهم شیوه نامه‌ای ایجاد و به شکل منسجم برای استانها تدوین شد و در این دوره هر ۳۲ استان ما در بخش تجسم هنر شرکت کردند‌. تمام استان‌ها کریتورشان انتخاب و آنها شروع به ارتباط و جمع آوری آثار کردند و اعلام کردیم هر استان حداقل ۱۲ هنرمند برای نگارخانه انتخاب کند که الحمدلله خیلی هم بیشتر از این شد.

وی تاکید کرد: الان بالغ ۵۵۰ هنرمند استانی در فجر شرکت کردند و همین الان ۱۱ استان همزمان فجر را ما با خواهند داشت و مابقی هم با چند روز فاصله،  از این تعداد ۱۰۰ هنرمند از تهران و کمترین هنرمند از سمنان است‌، درهرحال ما سعی کردیم بستری برای کار هنری ایجاد کنیم که برای سال‌های بعد می تواند بسترسازی و جریان سازی خوبی شود.

** پرسش و پاسخ اهالی رسانه

میرهاشمی در بخشی از ارائه آمار جشنواره عنوان کرد: ۸۶۲۷ اثر از ۳۸۰۱ نفر امسال به جشنواره رسید که در بخش طوبای زرین در رشته تصویرسازی ۹۵۶ اثر از ۳۴۱ نفر، در رشته حجم ۳۹۸ اثر از ۲۲۷ نفر، در رشته خوشنویسی ۶۱۹ اثر از ۲۲۴ نفر، در رشته طراحی گرافیک ۱۳۳۶ اثر ۶۷۳ نفر، رشته عکاسی ۱۲۶۰ اثر از ۴۴۰ نفر، رشته کاریکاتور ۶۹۸ اثر از ۳۱۷ نفر، رشته نقاشی ۱۹۷۰ اثر از ۸۶۱ نفر و رشته نگارگری ۵۷۰ اثر از ۲۶۵ نفر رسیده است.

وی افزود:‌ در بخش ویژه قله‌ها ۸۲۰ اثر از ۴۳۳ نفر و در نهایت آمار آثار رسیده به نمایشگاه در بخش‌های مختلف طوبای زرین و قله‌ها در رشته تصویرسازی تعداد آثار طوبای زرین ۲۹ اثر، تعداد آثار قله‌ها ۷ اثر از ۲۲ هنرمند و جمع تعداد ۳۶ اثر است. در رشته حجم ۲۶ اثر از طوبای زرین، ۲ اثر از بخش قله‌ها و جمعا ۲۱ هنرمند و در رشته خوشنویسی ۶۱ اثر و ۶ اثر در بخش قله‌ها جمعا از ۴۳ هنرمند به جشنواره راه یافته و در رشته طراحی گرافیک ۵۴ اثر در بخش طوبای زرین، ۹ اثر قله‌ها و جمعا از ۳۸ هنرمند، رشته عکاسی ۵۱ اثر از بخش طوبای زرین و ۱۶ اثر از قله‌ها با هنرمندی ۴۲ هنرمند، رشته کاریکاتور ۴۳ اثر از طوبای زرین، ۸ اثر از قله‌ها جمعا از ۲۴ هنرمند و در رشته نقاسی ۲۸ اثر از طوبای زرین و ۹ اثر از قله‌ها از ۲۶ هنرمند و در رشته نگارگری ۸۶ اثر از طوبای زرین و ۳ اثر از قله‌ها که در نهایت جمع تعداد آثار نمایشگاه طوبای زرین و قله‌ها ۴۴۰ اثر شده است.

میرهاشمی اظهار داشت: در بخش کیوریتوری ۱۴۳۰ اثر کتاب سال کاریکاتور از ۱۲۷ نفر و ۱۲۵ اثر از بخش نمایشگاهی کتاب سال کاریکاتور است.

در بخش پرسش و پاسخ نیز میرهاشمی درباره جابه جایی‌ها در مدیریت جشنواره گفت: به نظر من مدیریت بین یک عده پاسکاری نشده، اما بازهم معتقدم مداومت باید در مدیریت‌ها باشد، چون مدیریت ثابت باعث می‌شود که برنامه‌ها بهتر پیاده شود و من هم معتقدم ظرفیت جامعه تجسمی ما بالاتر از این میزان است که شاهدش هستیم.
سهرابی نیز درباره برپایی نشست نیز گفت: نشست خبری بهانه می‌خواهد من هم هفت ماه است در این سمت حضور دارم سعی کردم همیشه کنار رسانه‌ها باشم حتی در خبرگزاری‌ها حضور پیدا کنم.

وی درباره بودجه جشنواره نیز توضیح داد: در ابتدا مبلغ بیش از هشت میلیارد در نظر گرفته شد، اما بعد در جلسات مباحثی مطرح و این مبلغ به یازده میلیارد افزایش یافت.

میرهاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره حمایت از هنرمندان و جوایز برگزیده‌ها عنوان کرد: در هر رشته یک نفر برگزیده متتخب و از دو اثر تقدیر خواهد شد مثلا رشته‌های خوشنویسی، حجم و نگارگری دو اثر برگزیده خواهند شد. افزایش میزان جوایز به تورم نم‌یرسد، اما نفرات اول ۳۰ میلیون جایزه و تقدیری ۱۰ میلیون تومان خواهد بود.

وی درباره رشته آکادمیک هنر‌های تجسمی گفت: ما خیلی افراد را داریم رشته متفاوتی داشتند، اما در تجسمی موفق بودند آنچه ما بدان اهمیت می‌دهیم در کنار حوزه آکادمیک اثر هنری است و البته تحصیلات آکادمیک هم برای ما خیلی مهم است.

سهرابی همچنین درباره بازسازی موزه هنر‌های معاصر توضیح داد: موزه در جشنواره فجر فعال خواهد بود، یک مقدار تعمیرات جزیینی دارد که باید انجام می‌شد.

سهرابی درباره سیاست‌های برپایی جشنواره تجسمی فجر گفت: سیاست جدی ما در جشنواره جوان نخست استعدادیابی با عدالت فرهنگی است برای همه علاقه‌مندان آکادمیک و غیر آکادمیک و دوم نگاه جدی ما در مرک زهنر‌های تجسمی بیرون از پایتخت است. خبر خوش من هم اقداماتی است که قرار است در مناطق محروم داشته باشیم و همه تمرکزمان در کلان شهر‌ها نباشد.

در این باره میرهاشمی توضیح داد: بخش آیینه در ایینه سال قبل در جشنواره طراحی شد امسال قرار بود بخش دومش با محوریت عکاسان برپا شود منتها، چون موزه نیاز به تعمیر داشت ما تلاش کردیم آماده سازی موزه انجام و این بخش را راه بیاندازیم لذا انشالا امسال بخش «آیینه در آیینه۲» در موزه هنر‌های معاصر برپا خواهد بود.

آیین افتتاحیه جشنواره تجسمی فجر هفتم بهمن ماه، جمعه ساعت ۳۰/۱۶ در موسسه فرهنگی هنری سبا در فرهنگستان هنر برپا می‌شود.


نورنیوز
کلید واژگان
جشنواره تجسمی فجر
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی