شناسه خبر : 126765
تاریخ انتشار : 1401/11/03 16:10
قالیباف: امیدواریم در برنامه هفتم توسعه روابط دو کشور گسترش پیدا کند/ والودین: تحریم‌ها باعث انسجام ایران و روسیه می‌شود

قالیباف: امیدواریم در برنامه هفتم توسعه روابط دو کشور گسترش پیدا کند/ والودین: تحریم‌ها باعث انسجام ایران و روسیه می‌شود

رئیس مجلس در نشست خبری مشترک با رئیس مجلس دومای روسیه: روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به دلایل مختلف از جمله همسایگی که بین دو کشور وجود دارد، دغدغه‌ها و مشترکاتی که در حوزه منطقه‌ای داریم و دیدگاه‌های مشترک و همکاری‌هایی که در سطح بین‌المللی بین دو کشور وجود دارد، حائز اهمیت است.

نورنیوز - گروه سیاست: «محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری مشترک با «ویاچسلاو والودین»، رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه که پس‌از دیدار دوجانبه بین آن‌ها برگزار شد، ضمن خیرمقدم و تشکر از رئیس دومای دولتی فدراسیون روسیه و هیئت همراه که دعوت مجلس شورای اسلامی را پذیرفته‌اند، گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به دلایل مختلف از جمله همسایگی که بین دو کشور وجود دارد، دغدغه‌ها و مشترکاتی که در حوزه منطقه‌ای داریم و دیدگاه‌های مشترک و همکاری‌هایی که در سطح بین‌المللی بین دو کشور وجود دارد، حائز اهمیت است.

قالیباف تصریح کرد: عضویت فدراسیون روسیه به‌عنوان یکی از اعضای دائمی شورای امنیت و همچنین روابط تنگاتنگ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و محیط زیستی در بخش‌های مختلف، اقتضا می‌کند که ما از این فرصت‌ها حداکثر استفاده را کنیم و در این کمیسیون عالی مشترک پارلمانی که سومین نشست پس‌از دوران کرونا است، بتوانیم از این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها در روابط دوجانبه استفاده کنیم.

قالیباف در ادامه اظهار کرد: همین‌طور که این فرصت‌ها در ارتباطات ما وجود دارند، تهدیداتی نیز وجود دارند که مهم‌ترین تهدید امروز تحریم‌های ظالمانه آمریکا است که هر دو کشور را تحریم کردند.

او افزود: این‌ها اقتضا می‌کند که ما بتوانیم با هماهنگی و همکاری بیشتر، در راستای تأکید رهبران هر دو کشور، در راستای توسعه اقدامات راهبردی و تعمیق روابط دو کشور در همه عرصه‌ها تلاش کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما در پارلمان دو کشور باید تلاش کنیم تا بتوانیم در بعد قوانین و نظارت برای دولت‌ها و مردم تسهیل گری کنیم.

قالیباف در ادامه به تشریح اولویت‌های مهمی که در نشست امروز به بحث گذاشته شد، پرداخت و گفت: سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه نفت و گاز باید شود، بحث مربوط به حوزه هاب گازی، بحث کریدور شمال جنوب که نه‌ تنها فدراسیون روسیه، بلکه همه کشور‌های اوراسیا و بخشی از آسیای میانه نیز می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند که با اولویت اتصال آستارا به رشت و توسعه آن در بنادر تا بندر عباس و سرمایه‌گذاری مشترک هر دو کشور در این زمینه از محور‌های مورد بحث در نشست امروز بود.

او افزود: در حوزه مسائل کشاورزی، غلات، ترانزیت و فناوری‌های مشترک بین دو کشور در حوزه مسائل مربوط، رتق‌وفتق امور تجار ما در مسائل گمرکی و تسهیل‌گری در مسائل روادید و کنترل‌های الکترونیکی و موارد این‌گونه که در مرز‌ها دچار مشکلات و این‌ها نشوند نیز به بحث گذاشته شد.

ویاچسلاو والودین رئیس دومای روسیه هم در این نشست خبری گفت: این جلسه در چارچوب کمیسیون مشترک و سطح عالی برگزار شد و مسائلی که دارای یک محتوای قابل درک و فهم برای هر دو طرف باشد در این کمیسیون بررسی می‌شود.

رئیس دومای روسیه با اعلام اینکه روابط تهران و مسکو وارد سطح عالی شده و در سطوح مختلف گسترش یافته است، افزود: در جلسات مشترک، مسائلی که مورد دغدغه اتباع و دولت‌های ایران و روسیه است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

والودین با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و روسیه بیان کرد: تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و دست نشاندگان آن‌ها علیه دو کشور باعث انسجام ایران و روسیه می‌شود.

وی با بیان اینکه جلسه برگزار شده روسای مجلس دو کشور شفاف و صادقانه بود، گفت: ما در مورد همه مسائل صحبت کردیم و زوایای حاد را نادیده نگرفتیم در مورد آنها تصمیمات لازم را گرفتیم نمایندگان قوه مجریه دو کشور هم در این کمیسیون حضور داشتند ما این کار را ادامه خواهیم داد.

رئیس دومای روسیه از مجلس شورای اسلامی دعوت کرد تا چهارمین جلسه کمیسیون عالی همکاری پارلمان‌های دو کشور را سال آینده در مسکو برگزار کنند.

او مذاکرات صورت گرفته را اعتمادآمیز توصیف کرد و گفت: ما مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه را با هم بررسی کردیم ومتوجه شدیم که از ظرفیت‌های پارلمانی دو کشور به صورت کامل استفاده نمی‌کنیم و قرار گذاشتیم که کمیته‌های ذی‌ربط دو پارلمان با هم در تماس باشند و همکاری‌های خود را گسترش دهند و از فرصت‌های پیش آمده استفاده کنند.

او روابط ایران و روسیه را توسعه یافته عنوان کرد و گفت: وقتی ما در مورد روابط صحبت می‌کنیم این روابط باید بر اساس اصل احترام متقابل و عدم مداخله در امور کشور‌ها و سودمندی متقابل باشد.

رئیس دومای روسیه با اشاره به تدوین قرارداد جامع بین دو کشور در این سفر افزود: این قرارداد سطح روابط دو کشور را گسترش خواهد داد و ما به تفاهم و همکاری جامع تری دست پیدا خواهیم کرد.

والودین تصریح کرد: رئیس جمهور دو کشور آهنگ و پویایی توسعه روابط دو کشور را مشخص می‌کنند ما هم باید در چارچوب روابط همکاری‌های پارلمانی به دنبال فرصت‌های جدید باشیم و به دنبال این باشیم که این همکاری‌ها را با محتوای جدید غنی کنیم و تلاش کنیم به اهدافی دست پیدا کنیم که مورد توجه دو کشور است.

او افزود: امیدواریم هیئت پارلمانی ایران در سال ۲۰۲۳ به مسکو بیایند و در کنفرانس امنیت شرکت کنند.

این مقام بلند پایه روس با تشکر از رئیس مجلس شورای اسلامی به خاطر میزبانی این جلسه اظهار کرد: ما خواستار یک ساختار عادلانه در جهان هستیم ما خواهان یک جهان چند قطبی هستیم، ما خواهان این هستیم که کشور‌های مستقل باشند، چون در چارچوب کشور‌های مستقل است که انسان‌ها می‌توانند به صورت آزادانه توسعه پیدا کنند.

او اضافه کرد: کشوری که استقلال و حاکمیت خود را از دست دهد اتباع آن کشور محکوم به پیروی از دین، فرهنگ، سنت، تاریخ و زبان آن کشوری که آن‌ها را به بردگی کشیده است، ما مخالف هژمونی هستیم و اعتقاد داریم که تمام پارلمان‌ها با هم منسجم شوند و مخالفت خود را با اینگونه سیاست‌ها نشان دهند مردم باید در چارچوب استقلال بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی