شناسه خبر : 126732
تاریخ انتشار : شنبه 18 فروردین ساعت 10:08
بهمن ماه 1402/ حضور سراسیمه سالیوان در سرزمین‌های اشغالی حاوی چه پیامی بود؟

نورنیوز بررسی کرد؛

بهمن ماه 1402/ حضور سراسیمه سالیوان در سرزمین‌های اشغالی حاوی چه پیامی بود؟

به نظر می‌رسد حضور سالیوان بیش از آنکه به عادی‌سازی رابطه رژیم صهیونیستی با اعراب و یا حتی به ایران مرتبط باشد، بیشتر به کنترل تندروی‌های اعضای راست مذهبی کابینه نتانیاهو مربوط است.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید که پنج‌شنبه گذشته به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود با اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی و همچنین بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر صهیونیست‌ها دیدار و گفتگوهایی داشت.

مسئولان صهیونیستی و آمریکایی در خصوص اهداف این سفر اعلام کردند؛ بررسی سیاست‌های دولت رژیم صهیونیستی در قبال مسئله فلسطین و ایران، همچنین اقدامات صورت گرفته در راستای عادی‌سازی روابط این رژیم با کشورهای عربی از جمله اهداف این سفر است.

در سفر سالیوان به تل‌آویو، نشستی چهارجانبه و مجازی با مشاوران امنیت ملی بحرین و امارات با همراهی همتای صهیونیستی سالیوان درباره منطقه برگزار شد.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد که سالیوان در رام‌الله با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرده تا بر علاقه دولت آمریکا به تقویت ارتباط با تشکیلات خودگردان فلسطین و تعمیق روابط با مردم فلسطین تاکید کند!

به نظر می‌رسد سفر سالیوان به سرزمین‌های اشغالی در کنار آنچه در حوزه کشورهای عربی با محوریت سازش با رژیم صهیونیستی انجام می‌گیرد، بیش از آنکه به عادی‌سازی رابطه رژیم صهیونیستی با اعراب و یا حتی به ایران مرتبط باشد به کنترل تندروی‌های اعضای راست مذهبی کابینه نتانیاهو مربوط است.

طی روزهای اخیر، اعتراض‌های گسترده خیابانی علیه نتانیاهو و کابینه‌اش شدت گرفته و تظاهرات‌ ده‌ها هزار نفری علیه ساختار حاکم بر این رژیم در مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی برگزار شده است.

در همین حال جریان‌های سیاسی و افراد با نفوذ همچون باراک، گانتس، لاپید و... نیز خواستار حذف این کابینه و سرنگونی دولت نتانیاهو شده‌اند.

این در حالی است که «آریه درعی» رئیس حزب مذهبی و تندرو شاس در واکنش به رأی دیوان عالی رژیم صهیونیستی مبنی بر رد انتصاب او به عنوان وزیر کشور و بهداشت به دلیل محکومیت و فساد، گفته؛ حاضر نیست از صحنه سیاسی اسرائیل کناره‌گیری کند.

در همین رابطه، «استر حیوت» رئیس دیوان عالی رژیم صهیونیستی تاکید کرده؛ درعی به فساد و جرایم خطرناکی متهم است و انتخاب او به عنوان وزیر امری کاملا غیرمنطقی و نامعقول است.

حزب شاس پیشتر تهدید کرده بود که در صورت مخالفت با انتصاب درعی، دولت جدید را منحل خواهد کرد.

بخش دیگر بحران رژیم صهیونیستی اما در عرصه جهانی است، چنانچه حتی حامیان غربی رژیم صهیونیستی نیز کابینه نتانیاهو را مغایر با عقلانیت و بر هم زننده امنیت رژیم صهیونیستی و تشدید منازعات در فلسطین و منطقه دانسته و اقدامات افراطی همچون ورود وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و طرح‌های جدید شهرک‌سازی در کرانه باختری را مغایر با راهکار دو دولتی عنوان کرده‌اند.

در چنین شرایطی آمریکا به زعم خویش به دنبال مدیریت وضعیت بحرانی رژیم صهیونیستی است و دلیل اصلی سفر سراسیمه سالیوان نیز همین آشفتگی درونی دولت اشغالگر قدس است.

این امر زمانی آشکارتر می‌شود که بر اساس اعلام کاخ سفید، سالیوان در سرزمین‌های اشغالی عنوان کرده؛ دولت آمریکا به حمایت از راهکار دو دولتی ادامه خواهد داد و با سیاست‌هایی که این راهکار را به خطر بیاندازد، مخالف بوده و بر ضرورت اجتناب از گام‌های یک‌جانبه‌ی تنش‌زا به ویژه درباره بیت المقدس تاکید دارد.

ارزیابی سفر سالیوان نشان می‌دهد که اگر دیدارها، رایزنی‌ها و حتی طرح موضوعات پیرامون روند سازش در گذشته به عنوان رفتاری برای حمایت از یک فرد یا جناح سیاسی در سرزمین‌های اشغالی تلقی می‌شد، امروز چنین رویکردی صرفا در چارچوب کاهش سرعت فروپاشی درونی این رژیم قابل تفسیر است، هر چند نتانیاهو می‌کوشد از آن برای سرپوش نهادن بر بحران‌های داخلی بهره‌برداری کند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی