شناسه خبر : 126553
تاریخ انتشار : 1401/10/29 13:17
داووس؛ حلال یا تشدید کننده بحران‌های اقتصاد جهانی؟

نورنیوز بررسی کرد؛

داووس؛ حلال یا تشدید کننده بحران‌های اقتصاد جهانی؟

مواضع مقامات غربی در اجلاس داووس نشان داد که آنها نه تنها به گزینه‌ای به نام رفع بحران‌های اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین فکر نمی‌کنند، بلکه به رغم چالش‌های شدید اقتصادی که این جنگ برای مردم اوکراین، کشورهای اروپایی و سایر مناطق جهان ایجاد کرده، همچنان به‌دنبال تداوم بحران از طریق تقویت جبهه نظامی هستند.

نورنیوز - گروه اقتصاد: پنجاه و سومین دوره نشست داووس همچون سال‌های گذشته در شهر داووس برگزار شد. بر اساس اعلام برگزار کنندگان اجلاس در این نشست پنج روزه که تحت عنوان «همکاری در دنیای تکه تکه شده» تشکیل شد، بیش از ۵۰ رئیس دولت و دولت حضور یافتند.

آنچه در اساسنامه اجلاس جهانی داووس به عنوان یک هدف و راهبرد، طراحی و تعریف شده، بررسی مشکلات و چالش‌های اقتصادی جهان و رسیدن به راهکاری واحد جهت حل آنها است. هدف گذاری این اجلاس کاملاً اقتصادی با محوریت جهانی بوده تا در نهایت زمینه ساز بهبود شرایط اقتصاد جهانی در سطح کلان شود. نشست امسال داووس در حالی برگزار شد که اکثریت مواضع و مسائل مطرح شده در این نشست در چند محور مشخص قابل دسته‌بندی است.

نخست آنکه بخش عمده مواضع و سخنرانی‌های مقامات حاضر در نشست به‌ویژه غربی‌ها، حول محور جنگ اوکراین ارائه شد . نکته مهم آن که،عمده مطالب بر اساس اصل تأثیرات اقتصادی این جنگ و یا یافتن راهکار سیاسی برای پایان آن و بهبود اقتصاد جهانی مطرح نشد بلکه در چارچوب لزوم ارسال تسلیحات برای اوکراین و طولانی سازی جنگ و حتی لزوم عضویت این کشور در ناتو بوده است. در همین چارچوب نیز «هنری کیسینجر» در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت که بی‌طرفی اوکراین با توجه به این شرایط دیگر معنی ندارد. او عضویت نهایی کی‌یف در بلوک نظامی تحت رهبری آمریکا را تأیید کرد.

بایدن نیز بار دیگر بر افزایش کمک‌های نظامی به کی‌یف تأکید نمود. این اظهارات در حالی مطرح شد که «جیمز کلورلی»، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در سفر به آمریکا، اعلام کرد که  لندن تصمیم گرفته است تسلیحات سنگین از جمله تانک به اوکراین ارسال کند، زیرا  باید پیام واقعا واضحی به «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه درباره حمایت بین‌المللی از کی‌یف بدهد.

اینگونه مواضع نشان می‌دهد که نه تنها گزینه‌ای به نام رفع بحران‌های اقتصادی ناشی از جنگ برای سران غرب معنایی ندارد، بلکه به رغم چالش‌های شدید اقتصادی که این جنگ برای مردم اوکراین، کشورهای اروپایی و سایر مناطق جهان ایجاد کرده،غربی‌ها همچنان بر طبل جنگ افروزی کوبیده و در اجلاس فوق حتی سخنی در باب لزوم اجرای تعهدات غرب در نشست چهار جانبه استانبول (روسیه، ترکیه، سازمان ملل و اوکراین) مبنی بر صدور غلات اوکراین و محصولات کشاورزی و کود شیمیایی روسیه که نقشی مهم در رفع بحران غذایی جهان از جمله در اروپای بحران زده دارد، به میان نیامد.

دوم آنکه غربی‌ها در این نشست بار دیگر سیاست تکراری و نخ نما شده تحریم علیه سایر کشورها را مطرح نمودند. ادعاها در باب اعمال تحریم بیشتر علیه روسیه، ایران و چین از جمله مباحث مطرح شده در این زمینه است. در چارچوب همین سیاست «اورزلا فون در لاین»، رئیس‌ کمیسیون اروپا با بیان ادعاهای اثبات‌نشده گفته که اتحادیه اروپا اعمال سومین دور تحریم‌ها علیه ایران را بررسی می‌کند.

او مدعی شد من از قرار گرفتن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنم. او در همین حال بر ادامه اعمال تحریم‌ها علیه روسیه تأکید و بدون اشاره به بحران شدید انرژی در اروپا و رویکرد اجباری مردم به وسایل گرمایشی منسوخ شده همچون زغال سنگ مدعی توان اروپا برای بی‌نیازی از نفت و گاز روسیه شد.

اصرار بر تداوم سیاست تحریم در کنار جنگ در اوکراین، تأثیرات مخرب شدیدی بر اقتصاد جهانی به‌ویژه برای تحریم کنندگان داشته است. چنانکه امروز اروپای گرفتار بازی جنگ افروزانه آمریکا با موجی از اعتصاب‌ها و اعتراض‌های خیابانی در کنار رکود و تورم شدید اقتصادی مواجه است که صرفاً با سانسور خبری و انحراف افکار عمومی به مسائل حاشیه‌ای به دنبال پنهان سازی این وضعیت بحرانی هستند.

اجلاس داووس می توانست به عنوان فرصتی مهم برای بررسی بحران‌های اقتصادی شکننده تحمیل شده بر کشورهای جهان از رهگذر جنگ اوکراین به فرصتی برای فعال‌سازی مسیرهای سیاسی حل منازعه تبدیل شود.

روند و مجموعه اظهارات و موضع گیری‌های مقامات غربی در این اجلاس نشان می‌دهد همچنان تداوم جنگ اولویت اول غرب در جنگ ویرانگر اوکراین است.


نورنیوز
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی