شناسه خبر : 125274
تاریخ انتشار : 1401/10/24 20:22
بخش مستندنگاری جایزه جلال رشد 91 درصدی داشت

آیین اختتامیه پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد؛

بخش مستندنگاری جایزه جلال رشد 91 درصدی داشت

پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در تالار وحدت با حضور وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

نورنیوز - گروه فرهنگ و جامعه: پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد دقایقی پیش در تالار وحدت با حضور وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در این مراسم در سخنانی با اشاره به ارسال ۲۷۰۰ اثر ارسالی به دبیرخانه گفت:‌ این آثار در یک فرایند فشرده داوری در ۴ بخش نقد ادبی، داستان کوتاه؛ رمان و مستندنگاری تقسیم‌بندی و بررسی شد و ما امسال شاهد رشد کمی و کیفی آثار بودیم.

او ادامه داد:‌ آثار منتشر شده ادبیات در سال ۱۴۰۰ در این دوره جایزه مورد ارزیابی داوران قرار گرفت و نامزدهای نهایی معرفی شدند تا امشب برگزیدگان و شایستگان تقدیر از میان نامزدها معرفی شوند.

رمضانی با اشاره به دوره آموزشی آل جلال گفت:‌ از ۳۱ استان کشور بیش از ۱۸۰ نفر از دانش‌پذیران دوره جلال توسط ۱۳ استاد مورد آموزش قرار گرفتند.

مدیرعامل خانه کتاب هم‌چنین با اشاره به بخش‌های ویژه این دوره نیز گفت:‌ در بخش‌های ویژه آثار منتشر شده درباره سردار سلیمانی و مدافعان سلامت و کرونا نیز به صورت اختصاصی ارزیابی شد و آثار برتر سه سال اخیر از نظر داوران معرفی و تجلیل خواهد شد.هم‌چنین بخش ویرایش نیز که از دوره قبل ضمیمه جایزه جلال شد،‌به طور جدی دنبال شد و امشب به بهترین ویرایش هم جایزه تعلق خواهد گرفت.

رمضانی ادامه داد:‌ آثار ۱۴ ناشر به مرحله نهایی جایزه راه پیدا کرده است،‌ در میان نویسندگان،‌ ۴ نویسنده زن داریم و ۴ ناشر از ۳ استان کشور نیز آثارشان به بخش نهایی راه پیدا کرده است.

او با اشاره به شخصیت جلال آل احمد نیز گفت: جلال آل احمد هنگامی که اثر «غرب زدگی» را در سال ۱۳۴۱ منتشر کرد و امروز شصتمین سالگرد انتشار آن را سپری می‌کنیم،‌ قطب‌های فکری مهم دنیا را دیده بود، جلال واشنگتن و آمریکا را دیده بود، مسکو و شوروی سابق را دیده بود، بیت‌المقدس را دیده بود، مکه را دیده بود و اگر سفر جوانی‌اش به نجف را هم اضافه کنیم، او قطب‌های دنیا را دیده بود و بعد اثر غرب‌زدگی را نوشته بود، اگر فردی در مجموعه دنیا بگردد و بعد اثری به این شکل ارائه کند، باید گفت که این اثر در دوره فعلی کشورما باید بازخوانی شود.

وجیهه سامانی دبیرعلمی جایزه جلال نیز در این مراسم در سخنانی که به ارزیابی وضعیت ادبیات در ۴ بخش جایزه جلال می‌‍پرداخت و در قالب بیانیه هیئت داوران این دوره تنظیم شده بود،‌ پرداخت.

سامانی گفت:‌ طبق بیانیه هیئت داوران،‌ بخش نقد ادبی‌ شاخه کم برگ و بار جایزه جلال است که در مقایسه با دیگر شاخه‌ها رشد کمی و کیفی قابل توجهی نیافته است، نقدهای این دوره نمایانگر حرکت کند، محتاطانه و قدری انفعالی این شاخه ادبی است، فقر نقد بومی و تاثیرپذیری از نقد غربی بسیار مشهود و محسوس است.

دبیر علمی جایزه جلال ادامه داد:‌ در بخش مستندنگاری در سال‌های اخیر شاهد رشد روز افزون این قالب ادبی و توجه جامعه به این رسته ادبی بودیم، در این دوره با رشد ۹۱ درصدی مواجه بودیم که هم به لحاظ کیفی و هم کمیی آثار درخور توجه بوده‌اند.اما نکته مهم اینجاست که برخی نویسندگان مخصوصاً نویسندگان نو قلم تنها در پی علاقه و تعهد شخصی وارد این عرصه شده‌اند و از دانش و آگاهی کافی درباره اصول مستندنگاری مطلع نیستند، لازم است که اقدام‌های لازم برای آموزش این نویسندگان فراهم ‌شود.

او تصریح کرد:‌ در بخش رمان و داستان بلند شاهد رشد کیفی و کمی آثار نسبت به دوره قبل بودیم، توجه به موضوعات ملی، امنیتی و دینی در رمان‌های این دوره برجسته بود که اتفاقی مبارک و در عین حال ضعیف و حساس است که اگر مبتکی بر تحقیقات صحیح و اشراف اطلاعاتی باشد، نوید بخش خلق آثاری فاخر در اینده نه چندان دور است، اما ارزیابی ما‌ در دوره پانزدهم موید این حقیقت بود که تا رسیدن به آثار شاخص و ماندگار ادبی راه زیادی پیش روست. استفاده از فرم و ساختار خلاقانه بهره‌گیری از فرم ادبی و مضمون متعالی و جذاب باید به صورت جدی مورد توجه نویسندگان به ویژه نویسندگان جوان قرار بگیرد.

او ادامه داد:‌ بخش داستان کوتاه هنرمندانه‌ترین و رساترین قالب ادبیات داستانی است و متر و معیار خوبی در ارزیابی هنر و روایت‌گری نویسنده است، اما موضوعات ‌پرداخته شده در داستان‌های این دوره محدود به حال و هوای زندگی شهری بود، موضوعات بومی و اقلیمی و سبک زندگی اقوام ایرانی در مجموعه داستان‌‌ها کمتر دیده شد،‌ با فقرموضوعی و پیچیده‌گویی کلامی مواجه بودند، پرداختن به ناهنجاری‌های اخلاقی جامعه در این داستان ها نمایان بود، بدون اینکه آسیب‌شناسی شود‌ صرفا به شرح آن پرداخته شده بود که این با معنای واقعی ادبیات فاصله دارد.

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد نیز در این مراسم در سخنانی گفت:‌ حتماً ادبیات کنونی قابل مقایسه با ادبیات پیش از انقلاب نیست، حقاً ادبیات شاخصه نشاط و پویا بودن یک جامعه است، وقتی در طول یکسال حدقل ۱۵۰۰ رمان تولید می‌شود، این جامعه خلاق با نشاط و آفرینند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی