شناسه خبر : 125135
تاریخ انتشار : 1401/10/22 10:26
پروژه آبرسانی غدیر نیاز کشور در بخش آب و برق را تأمین می‌کند

وزیر نیرو:

پروژه آبرسانی غدیر نیاز کشور در بخش آب و برق را تأمین می‌کند

وزیر نیرو در سفر استانی به یزد گفت: شروع عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب دریا به فلات مرکزی یک اتفاق مهم است که برای تأمین آب، دو کلان پروژه را در دستور کار قرار دادیم که اولین آن مدیریت مصرف است که با این پروژه می‌توانیم تا حد زیادی نیازهای کشور در بخش آب و برق را تأمین کنیم.

نورنیوز - گروه اقتصاد: علی اکبر محرابیان صبح پنجشنبه در مراسم افتتاح پروژه خط انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: وزارت نیرو بر اساس وظایف ذاتی و بر اساس اولویت‌های دولت سیزدهم، تأمین آب برای تمام نقاط کشور به ویژه فلات مرکزی ایران را در دستور کار خود قرار داده و برای تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی برنامه‌های عملیاتی اجرایی برای استان‌های مختلف کشور دارد.

او عنوان کرد: رئیس جمهور به منظور افتتاح ۱۶ پروژه صنعت آب و برق به یزد سفر کرده‌اند که در این مراسم شاهد افتتاح دو مخزن بزرگ هستیم که تاب آوری یزد را به مدت هفت ساعت افزایش می‌دهد و در کنار آن دو پروژه آب چرخانی برای استفاده از پساب استان برای مصرف صنعتی مدنظر بوده است.

محرابیان ادامه داد: تعداد زیادی پروژه‌های برقی، خطوط انتقال و … نیز اجرا شده همچنین خط پدافندی آب شرب یزد از خط موجود انتقال از دریا در یک زمان بسیار کوتاه اجرا شد.

وزیر نیرو عنوان کرد: در یک زمان کوتاه این عملیات در استان انجام شد و با افتتاح خط دوم شاهد تأمین پایدار آب شرب استان یزد خواهیم بود.

او ادامه داد: شروع عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب دریا به فلات مرکزی نیز یک اتفاق مهم است که برای تأمین آب، دو کلان پروژه را در دستور کار قرار دادیم که اولین آن مدیریت مصرف است که با این پروژه می‌توانیم تا حد زیادی نیازهای کشور در بخش آب و برق را تأمین کنیم.

محرابیان بیان کرد: در کنار مدیریت مصرف، مدیریت مصرف و پروژه‌های تأمین آب به شیوه‌های مختلف در حوزه سدسازی، تصفیه خانه‌ها و … انجام می‌شود اما ویژگی کشور ما این است که با استفاده از آب‌های غیرمتعارف مثل پساب‌ها، آب‌های دریا و… می‌توانیم بسیاری از نیازهای خود را برطرف کنیم.

او ادامه داد: اکثر ابر شهرهای دنیا در کنار رودخانه‌های عظیم و دریاها بنا شده اما ویژگی کشور ما این است که بسیاری از شهرهای بزرگ ما در دور از آب‌ها واقع شده‌اند.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه ما نیز باید سهم خود را از دریاها برداشت کنیم، افزود: پیش بینی شده میزان آب شیرین کن‌ها را تا ۶ برابر افزایش دهیم که تا پایان فعالیت دولت این آب شیرین کن‌ها به تدریج افتتاح خواهد شد.

محرابیان اظهار داشت: برای انتقال آب دریا چند کلان پروژه را شروع کرده‌ایم که اولین آن انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان و دیگری انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران است و خط دیگر از سال ۸۸ تعریف شد، ۸۹ مصوب شد و به مرور به بهره برداری رسید که امیدواریم آب شیرین کن دوم آن نیز سریع‌تر بهره برداری شود.

او افزود: خط اول تخصیص آن مربوط به صنایع بود اما خط دوم با اعتبار دولتی انجام می‌شود و بیشتر به آب شرب پایدار توجه دارد ضمن اینکه پیش بینی شده خطی نیز به صورت مجزا از این پروژه به اصفهان برود.

وزیر نیرو عنوان کرد: خوشبختانه خط اصفهان نیز از خود اصفهان عملیات اجرایی آن آغاز شده و پیش بینی شده در طول ۲۴ ماه آن خط به خط موجود متصل شود و از ظرفیت خالی این خط بتوانیم به صورت موقت استفاده کنیم و به مرور که آب شیرین کن سیریک به اتصال می‌رسد، آن خط نیز کاملاً خودگردان خواهد شد به این معنا که همزمان هم خط سیستان و بلوچستان و هم یزد و کرمان و هم اصفهان را خواهیم داشت.

محرابیان از تلاش‌های استاندار یزد و استاندار اصفهان، سیستان و بلوچستان و کرمان قدردانی کرد و گفت: این استانداران پای کار ایستادند و دولت نیز با حمایت‌های خود این ابرپروژه را به سرانجام رساندند.

او مدیران استان یزد را بسیار سختکوش خواند و بیان کرد: اینها دغدغه انتقال آب را به طور جدی داشتند و امیدواریم با دستور رئیس جمهور شاهد افتتاح این ۱۶ پروژه باشیم.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی