شناسه خبر : 125133
تاریخ انتشار : 1401/10/22 09:55
عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب خلیج‌فارس به یزد و فلات مرکزی آغاز شد

با حضور رئیس‌جمهور؛

عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب خلیج‌فارس به یزد و فلات مرکزی آغاز شد

عملیات اجرایی خط دوم طرح انتقال آب خلیج‌فارس به یزد و 2 استان‌ دیگر فلات مرکزی (کرمان و اصفهان) روز پنجشنبه طی مراسمی با حضور رئیس‌جمهور، وزیر نیرو و جمعی از مسئولان استان در یزد آغاز شد.

نورنیوز - گروه سیاست: عملیات اجرایی خط دوم طرح انتقال آب خلیج‌فارس به یزد و ۲ استان‌ دیگر فلات مرکزی (کرمان و اصفهان) روز پنجشنبه طی مراسمی با حضور رئیس‌جمهور، وزیر نیرو و جمعی از مسئولان استان در یزد آغاز شد.

وزارت نیرو بهره‌بردار این طرح است و سرمایه‌گذار اصلی آن نیز دولت است، این خط انتقال آب ۷۲۰ کیلومتر است و با هدف تأمین آب صنایع و معادن و شرب با ظرفیت انتقال آب تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال اجرا می‌شود.

از جمله مزایای مهم اجرای این طرح می‌توان به ایجاد تحول اقتصادی در استان‌های مرکزی، رشد صنایع معدنی کشور به‌عنوان جایگزین نفت، حفظ روند توسعه صنایع معدنی در استان‌های مرکزی، ایجاد فرصت برای تأمین کمبود آب شرب شهرها و روستاها در استان‌های یزد، کرمان و اصفهان، توسعه کشاورزی صنعتی پربازده، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و حفظ ذخایر آب‌های زیرزمینی، رشد و توسعه پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در منطقه تحت پوشش، جلوگیری از مهاجرت، اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی و توسعه متوازن کشور اشاره کرد.

به‌منظور اجرای این مهم، طرح نمک‌زدایی سامانه بندرعباس با هدف شیرین‌سازی آب دریا با ظرفیت نهایی ۱.۲ میلیون مترمکعب در دستور کار قرار دارد که فاز اول ۲۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز ظرفیت آن است و در فاز دوم نیز ۲۰۰ هزار مترمکعب دیگر در شبانه‌روز به آن افزوده می‌شود و در فازهای بعدی به ۱.۲ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

این طرح قرار است نیازهای استراتژیک استان‌های یزد، کرمان و اصفهان به آب به‌ویژه در بخش صنایع را تأمین کند.

بر همین اساس مقرر شد اعتبار مورد نیاز این طرح از محل حقوق دولتی تمام معادن دولتی با اختصاص ۱۵۰ هزار میلیارد تومان طی ۱۰ سال به یک شرکت ذی‌صلاح انجام شود ولی این شرکت متعهد شود با توانمندی خود، این طرح انتقال آب را سه ساله برای یزد اجرایی کند تا دغدغه کم آبی یزدی‌ها حداقل برای ۵۰ سال آینده رفع شود.

رئیس‌جمهور به همراه شماری از اعضای هیئت دولت در دور دوم سفرهای استانی، صبح پنجشنبه وارد فرودگاه شهید صدوقی یزد شد و مورد استقبال نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی قرار گرفت.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی