شناسه خبر : 125125
تاریخ انتشار : 1401/10/21 23:11
اَبَر پروژه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران جانی دوباره می‌گیرد

نورنیوز بررسی کرد؛

اَبَر پروژه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران جانی دوباره می‌گیرد

پروژه آب‌رسانی غدیر که طی 10 سال گذشته به کُندی پیش می‌رفت، با دستورات رئیس‌جمهور سرعت گرفته و بخش عمده‌ای از این طرح اکنون آماده بهره‌برداری است. رئیس‌جمهور برای افتتاح فاز اول پروژه آب‌رسانی قرار است به یزد سفر ‌کند.

نورنیوز ـ گروه اقتصاد: وضعیت کم‌آبی در برخی استان‌های کشور مدت‌هاست که دیگر بر کسی پوشیده نیست و کمبود منابع آبی در سال‌های اخیر به گونه‌ای بوده که در بعضی‌ موارد، تأمین آب شُرب را نیز با اختلال روبه‌رو کرده است.

نگرانی کارشناسان و مسئولان و حتی مردم از سال‌های آتی که در اثر تغییرات آب و هوایی زمین در ایران رخ خواهد داد موجب شده است که طرح‌های مختلفی برای بحران کم‌آبی ارائه، بررسی و کارشناسی شود. از جمله این طرح‌ها سدسازی‌های ریز و درشت بود که طی سال‌های متوالی انجام شده است حال آنکه چنین راهکاری نیز مشکلات حاشیه‌ای خاصی را دارد و نشان داده نمی‌توان از آن در تمام مناطق جغرافیایی بهره برد.

تنش آبی در استان‌های مرکزی و جنوبی سبب خشک شدن برخی‌ رودخانه‌های مهم همچون زاینده‌رود و افزایش پدیده‌های مخرب همچون فرونشست زمین، ریزگردها و دیگر معضلات زیست‌محیطی شده است.به همین منظور یکی از راهکارهایی که می‌تواند وضعیت آبی در این بخش از کشور را تا حدودی بهبود بخشد اجرای طرح‌های انتقال آب است.

درست به همین دلیل اجرای طرح‌های مختلف تأمین آب در بررسی‌های کارشناسی مسئولان در دستور کار قرار گرفت تا تأمین آب از خلیج‌فارس و دریای عمان با توجه به استعداد جغرافیایی فلات مرکزی ایران برای چنین انتقالی، ضمن حل مشکل کم‌آبی بتواند اکوسیستم‌های مناطق مختلف را نیز تا حدی با تغییر مثبت روبرو کند.

اجرای چنین اَبَر پروژه‌ای با کیلومترها لوله‌گذاری ـ حدود سه‌ هزار و ۷۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری در فاز نخست ـ می‌تواند آب خلیج‌فارس و دریای عمان را به‌وسیله ایستگاه‌های متعدد پمپاژ به هفت استان کشور منتقل ‌کند.

پیش‌بینی‌های اولیه نیز از برآورد ۱۲۸هزار میلیارد تومان اعتبار لازم برای اجرای طرح حکایت می‌کند که بر اساس اعلام متولیان، موجب فراهم شدن ۷۰ هزار شغل خواهد شد و به نظر می‌رسد با تحولات جهانی قیمت‌ها باید برآورد جدیدی از آن صورت پذیرد.

فاز نخست نخستین خط لوله انتقال آب باید چندین سال پیش شروع می‌شد که وقفه در تصمیم‌گیری‌ها سبب شد تاکنون به تاخیر بیفتد. قرار است سایر طرح‌های انتقال آب نیز به‌تدریج اجرا شده و بخش مهمی از آب مورد نیاز استان‌های کم‌آب شرقی و مرکزی کشور از طریق دریای عمان و خلیج‌فارس تامین شود و در گام نهایی، منابع آبی جدید ۷ استان هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان را تامین کند. توسعه صنایع گلخانه‌ای و واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ این استان‌ها از نتایج عملی شدن چنین پروژه بزرگی است.

ظرفیت اشتغال‌زایی این پروژه در دوران ساخت حدود هشت تا ده سال، حدود ۱۶ هزار نفر برآورد شده است.آب استحصال‌شده در این پروژه از نظر هزینه‌های تولید در مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس از جمله عمان و امارات ارزان‌تر خواهد بود و این پروژه در چهار مرحله خط اول تا خط چهارم انجام می‌گیرد.

اینک دولت سیزدهم با جدیت تمام مصمم بر اجرای این پروژه است. پیشتر وزیر کشور نیز در معارفه استاندار اصفهان به این مهم تاکید کرده و آن را از دغدغه‌های رئیس‌جمهور عنوان کرده بود. همچنین بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز اعلام کرده بود پروژه آب‌رسانی غدیر که طی 10 سال گذشته به کُندی پیش می‌رفت، با دستورات رئیس‌جمهور سرعت گرفته و بخش عمده‌ای از این طرح اکنون آماده بهره‌برداری است.

بنابر اعلام قبلی، قرار است رئیس جمهور برای افتتاح فاز اول پروژه آب‌رسانی غدیر به یزد سفر کنند.


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی