شناسه خبر : 123056
تاریخ انتشار : 1401/10/20 17:27
حداقل حقوق کارکنان دولت در سال آینده 7 میلیون تومان است

حداقل حقوق کارکنان دولت در سال آینده 7 میلیون تومان است

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: حداقل حقوق در نظر گرفته در لایحه بودجه 1401 برای کارکنان دولت 7 میلیون تومان و حداقل رقم مالیاتی حقوق هم همین رقم در نظر گرفته شده است.

نورنیوز - گروه اقتصاد: سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری گفت: به زودی با موج سرمای شدیدی روبه‌رو هستیم، در همین راستا از مردم می خواهیم در مصرف گاز صرفه جویی کنند. به ازای کاهش هر یک درصد مصرف گاز مشترکین، ۳ درصد کاهش گازبهای ماه بعد اعمال می شود بنابراین اگر ۳۰ درصد کاهش مصرف گاز را خانوارها داشته باشند، گازبهای خانوار تقریبا رایگان می‌شود.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه سال آینده که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده، مجموعه منابع و مصارف دولت ۱۹۸۰ هزار میلیارد تومان است که با درآمدهای اختصاصی دولت به ۲ هزار هزار میلیارد تومان می‌رسد.

به گفته این مقام مسئول، حداقل حقوق کارکنان دولت در لایحه بودجه سال آتی، ۷ میلیون تومان و حداقل رقم مالیاتی حقوق هم همین رقم تعیین شده است. این درحالی است که متوسط افزایش حقوق کارکنان دولت ۲۰ درصد است.

**مالیات تولید ۷ درصد کاهش می‌یابد

وزیر اقتصاد و دارایی اظهار داشت: در لایحه بودجه سال آینده، ۳۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی، ۱۰۴ هزار میلیارد تومان یارانه نان و ۷ واحد درصد کاهش مالیات تولید در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه کسری بودجه ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی امسال به هیچ عنوان صحت ندارد، درباره عرضه خورد در بورس توضیح داد: دولت سیزدهم میراث دار کاهش عرضه خودرو بود؛ بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت باید اول میزان عرضه را افزایش می داد و در مرحله بعدی خودرو از کالای سرمایه ای بودن خارج می‌شد.

طبق اظهارات خاندوزی در یک سال منتهی به آذر امسال در مقایسه با مدت مشابه قبل ۱۸ درصد افزایش عرضه خودروی کامل، ۳۰ درصد افزایش عرضه خودرو و ۴۰۰ درصد افزایش تولید خودروی کامل را داشتیم. این در حالی است که با ابزار عرضه خورد در بورس کالا، اختلاف ۴.۷ هزار میلیارد تومانی قیمت کارخانه با بازار آزاد به ۲.۷ هزار میلیارد تومان به سود مردم و مصرف کننده نهایی کاهش یافته است.

خاندوزی ادامه داد: خودرویی که در بازار آزاد ۵۰۰ میلیون تومان بود، در بورس کالا به ۳۴۵ میلیون تومان کاهش یافت و دیگر کسی از بازار آزاد این خودرو را خریداری نمی‌کند.

وی با اشاره به کاهش سرمایه گذاری در صنایع در سال‌های گذشته و اوایل آغاز به کار دولت سیزدهم اظهار کرد: در برخی موارد میزان سرمایه گذاری به حدی کاهش یافته بود که حتی هزینه استهلاک پروژه‌ها را هم تأمین نمی‌کرد. اما با تدابیری که از زمستان پارسال آغاز شد، در شش ماهه امسال ۳.۹ درصد رشد سرمایه گذاری داشتیم و این روند در تابستان امسال به ۷.۳ درصد رسیده بود. این اعداد مؤید کاهش بیکاری است.

**بیکاری به ۸.۹ درصد کاهش یافت

وزیر اقتصاد با بیان اینکه میزان بیکاری به ۸.۹ درصد کاهش یافته تصریح کرد: سرمایه گذاری در بخش ساختمان که برای فصول متوالی صفر بود، به ۳.۹ درصد افزایش یافته است.

وی رشد نقدینگی در پایان آذر امسال را ۳۳.۴ درصد عنوان و بیان کرد: این شاخص (رشد نقدینگی) در مقایسه با ۱۲ ماهه منتهی به آذر سال گذشته کاهش ۷ درصدی داشته است.

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، در ۹ ماهه امسال ۹۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد داشته ایم که معادل ۸۸ درصد رقم مصوب در قانون بودجه سال  جاری و ۶۳ درصد بیش از رقم مدت مشابه سال قبل است. ناترازی‌های بودجه هم که تنخواهی است که دولت از بانک مرکزی استقراض می‌کند، به کمترین میزان رسیده است. ضمن اینکه ۳۳ هزار میلیارد تومان فروش اوراق که آن هم نوعی استقراض است، در دولت سیزدهم کمتر شده، اما ۲۶ برابر سال قبل فروش سهام شرکت‌های دولتی در این دولت رقم خورد.

وی تأکید کرد: با موافقت رهبر انقلاب سهم ۴۰ درصدی واریز درآمدهای حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی به ۳۰ درصد کاهش یافت که این اتفاق ۸۸ هزا رمیلیارد تومان به درآمد‌های دولت اضافه کرد.

**برای همه ۵۲۰ هزار خانه خالی برگه مالیاتی صادر شد

خاندوزی درباره مالیات بر خانه‌های خالی گفت: وزارت راه و شهرسازی تا کنون ۵۲۰ هزار واحد خالی را به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده که این سازمان برای همه این ۵۲۰ هزار واحد برگه مالیاتی صادر کرده است البته توفیق این پایه مالیاتی در تمام دنیا نیاز به صبوری و قدری تأمل دارد و ۷ تا ۸ سال طول می‌کشد تا اثرگذار باشد.

وی درباره سامانه سادا (سامانه ثبت املاک و اراضی دولت) یادآور شد: در یک سال و اندی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، ۶۲۳ هزار فقره از املاک با اسناد آن‌ها در سامانه سادا بارگذاری شده است. اما تفکیک مازاد بودن یا نبودن آن‌ها را طبق مصوبه‌ای از شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اخذ کردیم و نخستین جلسه مولدسازی دارایی‌های دولت برگزار شده است.

به گفته وزیر اقتصاد، این سامانه به دلیل ممانعت در برابر نفوذ‌هایی که ممکن است در آن انجام شود، در بستر اینترنت نیست بلکه در بستر شبکه داخلی دولت بارگذاری شده و همه دستگاه‌های دولتی به آن دسترسی دارند.

**تنها چند درصد مردم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه خواهند شد

وی درباره مالیات بر عایدی سرمایه بیان کرد: دولت سیزدهم با طرح مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه موافق است اتفاقاتی هم که در صحن علنی مجلس در خصوص اصلاحات این طرح رخ داده را تأیید می‌کنیم.

سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: بسیاری از مردم از شمول این پایه مالیاتی خارج هستند، چون این قانون برای تنظیم گری رفتار‌های سوداگرانه است و اکثر مردم چنین رویکردی ندارند.

وی درباره انتشار اخباری درباره مخالفت وزارت اقتصاد با پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف افزود: ما در وزارت اقتصاد اخباری در زمینه پیوستن یا نپیوستن به FATA منتشر نکرده ایم، بلکه یکی از اعضای مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد در نشستی مطرح کرده بود که یکی از رسانه در اقدامی نسنجیده آن را منتشر کرد.

خاندوزی ادامه داد: هنوز هیچ اعلامی از سوی وزارت اقتصاد درباره موضع ایران در زمینه پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی مبارزه با پولشویی و تروریسم صورت نگرفته است؛ تصمیم گیری و اعلام عمومی در این خصوص با مراجع عالی نظام است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی