شناسه خبر : 122839
تاریخ انتشار : 1401/10/17 11:25
جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر؛ محملی برای گفتمان جامعه در بستر هنر

نورنیوز بررسی کرد؛

جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر؛ محملی برای گفتمان جامعه در بستر هنر

امروز جامعه ما در شرایطی به سر می‌برد که نسبت به هر زمان دیگر نیاز به شکل‌گیری گفتمانی دارد که از طریق آن بتوان راهکارهای ویژه‌ای را برای متولیان کشور و آحاد مردم برای حل مشکلات رقم زد و در این راه هنر و خاصه فیلم و سینما قادرند شیوه گفتمان ملموس‌تری را خلق کنند.

نورنیوز ـ گروه فرهنگ و هنر: در دنیای امروز فیلم و سینما به عنوان یکی از تاثیرگذارترین وسایل ارتباط جمعی در زندگی مردم، تعاملات اجتماعی، پیکربندی زندگی انسان‌ها، چگونگی برقراری ارتباطات فردی و اجتماعی و حتی تفکر و روحیات هر فرد برای چگونه زیستن است.

شاید بتوان چنین تلقی کرد که اندیشه‌ها و عقاید و یا فلسفه زندگی انسان‌ها با دیدن یک فیلم دستخوش تغییر شود حتی اگر این تغییر در مسیر اصلاح یا تخریب باشد در هر صورت تغییری در کیفیت زندگی فرد ایجاد خواهد کرد.

به عنوان مثال زوجی در حال جدایی، با دیدن فیلمی که در آن به موضوع طلاق پرداخته است و با نمایش عواقب و عوارض آن، ممکن است دوباره به هم پیوند خورند و این جز تأثیر اعجاب‌انگیز فیلم و سینما بر زندگی افراد نیست.

باتوجه به شرایطی که هر جامعه در آن قرار می‌گیرد طبیعتاً برخی موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آن در کانون توجه قرار می‌گیرد و این میزان از توجه نیاز به رسیدگی بیشتر در قالبی امن و موثر دارد که یکی از بهترین قالب‌ها که با نهاد انسان نیز همسویی بیشتری دارد، ارائه در قالب هنر است.

امروز جامعه ما در شرایطی به سر می‌برد که نسبت به هر زمان دیگر نیاز به شکل‌گیری گفتمانی دارد که از طریق آن بتوان راهکارهای ویژه‌ای را برای متولیان کشور و آحاد مردم رقم زد و در این راه هنر و خاصه فیلم و سینما قادرند شیوه گفتمان ملموس‌تری را خلق کنند.

سینما می‌تواند فرصت ایجاد یک بستر شایسته در کشور را فراهم کند تا در سایه آن تعامل و گفتگو برای یافتن راه‌حل‌ها شکل گیرد و در این بین جشنواره‌هایی مانند جشنواره فیلم فجر به واسطه حضور جمعیت دغدغه‌مند هنرمندان عرصه فیلم و سینما به صورت ویژه می‌تواند شرایط گفتمان را در جامعه شکل دهد.

جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر مطمئناً بستری را فراهم خواهد کرد که در آن آحاد مختلف جامعه و نخبگان حوزه فرهنگ و هنر با دیدگاه‌های متفاوت بتوانند حضور پیدا کنند و از زاویه دید خودشان درباره موضوعات به گفتگو بپردازند و مسائل مختلف را مورد بررسی قرار دهند و به راه‌حل‌های مورد انتظار برای ارتقا و تعالی کشور کمک کنند.

جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر می تواند با نشان دادن نسبت میان واقعیت اجتماعی امروز و دنیای فیلم، راست و دروغ را از هم جدا کند و در معرض دید و قضاوت مخاطبانش قرار دهد و مانع اغوای آنها شود.

در جشنواره  فیلم فجر می‌توان موضوعاتی که در شرایط امروز جامعه توسط رسانه‌های معاند به جای واقعیت شکل گرفته‌اند را در ذهن مخاطبان باز سازماندهی کرد و سینمای کشور فرصتی خواهد داشت به عنوان میانجی بر احساسات و عواطف جامعه تاثیر گذارد.

گفتمان در بستر جشنواره فیلم فجر در شرایط فعلی کشور مهم‌ترین موضوعی است که از مدت‌ها قبل در تیررس اخبار رسانه‌های معاند و غرب قرار گرفته است که چنین انگاشته شود که این رویداد ملی و بین‌المللی از دید مخاطب خارج خواهد شد و کارکرد واقعی آن برای جامعه جهانی و مردم کشور تحت‌الشعاع اخبار کانالیزه شده و جعلی آنها، قرار گیرد که چنین برداشت سطحی از تغییر شرایط این رویداد تراز اول فرهنگی کشور خود گواه بر تکرار اشتباهات محاسباتی است که تا کنون از آن عبرتی نگرفته‌اند.


نورنیوز
اخبار مرتبط






نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی