شناسه خبر : 122823
تاریخ انتشار : 1401/10/17 01:27
نبرد قدرت در کنگره آمریکا و پیام‌هایی که به جهان مخابره می‌شود

نورنیوز بررسی کرد؛

نبرد قدرت در کنگره آمریکا و پیام‌هایی که به جهان مخابره می‌شود

آنچه امروز در کنگره آمریکا در جریان است و موجب شکل‌گیری نزاع‌های شدید بر سر انتخاب رئیس مجلس شده برگرفته از فروپاشی و تزلزل شدید عقلانیت گذشته در میان سیاست مداران آمریکایی و ترجیح منافع شخصی بر قدرت‌یابی فردی است.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: صد و هجدمین کنگره آمریکا در حالی کار خود را آغاز کرد که «کوین مک‌کارتی»، رهبر جمهوری‌خواهان پس از ۱۱ بار رأی گیری در طول ۳ روز نتوانست ۲۱۸ رأی لازم برای ریاست را کسب کند. این درحالی است که در دور اول انتخابات که روز سه شنبه برگزار شد، ۷ نماینده جمهوری‌خواه به کاندیدهای دیگر از جمله «اندی بیگز» رأی دادند. این اولین بار در یک قرن گذشته است که مجلس نمایندگان آمریکا نتوانسته است در دور اول یک قانونگذار را به عنوان رئیس انتخاب کند.

هر چند که در دیدگاه نخست این وضعیت در کنگره بیانگر اختلافات میان جریان‌های جمهوری‌خواه بوده که می‌تواند نتایج مثبتی برای دموکرات‌ها و شخص بایدن تا انتخابات سال ۲۰۲۴ به همراه داشته باشد و حتی به تضعیف موقعیت جمهوری‌خواهان در انتخابات آتی منجر شود، اما نگاهی ریشه‌ای به این مسئله بیانگر مسائلی بس عمیق‌تر از اختلافات درون حزبی است که سابقه آن را از زمان انتخابات ۲۰۲۰ می‌توان مشاهده کرد.

انتخابات سال ۲۰۲۰ با حضور بایدن و ترامپ در حالی برگزار شد که برخلاف دوره‌های گذشته در این دوره، کاندیداها تمام چارچوب‌های اخلاقی را در مناظره‌ها کنار نهاده و از رکیک ترین و زننده ترین الفاظ علیه یکدیگر استفاده کردند.بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان سیاسی ترامپ و بایدن را بازنده اخلاق و مبارزه سالم دانستند که زوال سیاسی در آمریکا را آشکارتر ساخته است.

 پس از اعلام نتایج انتخابات نیز برخلاف گذشته که نامزدها شکست خود را می‌پذیرفتند این بار ترامپ از پذیرش نتیجه خودداری کرد. حمله هواداران ترامپ به کنگره در ۶ ژانویه که در تاریخ حیات آمریکا بی سابقه بوده نتیجه چنین رفتاری بود.

انتخابات میان دوره‌ای کنگره در آبان ۲۰۲۲ نیز در حالی برگزار شد که اختلافات شدید میان  اعضا و نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه در رقابت‌های درون حزبی به جدال‌های سیاسی و رسانه‌ای مبدل شد. بسیاری از نامزدها به روش پرونده سازی و افشاگری در باب فساد و نقاط منفی هم حزبی خود روی آوردند که اتفاقی به نسبت غیر معمول در صحنه انتخابات آمریکا بوده است.

نکته دیگر که می‌تواند مورد توجه باشد این است که بایدن و ترامپ در حالی نامزدی خود را برای انتخابات سال ۲۰۲۴ اعلام کرده‌اند که در درون احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه با آن مخالفت شده است. «لری هوگان»، فرماندار مریلند و «آسا هاچینسون» از آرکانزاس، ضمن اعلام مخالفت خود با نامزدی ترامپ، پیش بینی کردند که او به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان شکست می‌خورد.

«جب بوش»، جمهوری‌خواه برجسته نیز ترامپ را فردی ضعیف خطاب کرد و گفت: «زمان انتخابات رهبر جدید رسیده است.»

در حزب دموکرات‌ها نیز این دو دستگی قابل مشاهده است و برخی سناتورها و شخصیت‌های سیاسی دموکرات با معرفی بایدن به عنوان نامزد حزب در سال ۲۰۲۴ مخالفت کرده‌اند.

باید به این مخالفت‌ها بخش قابل توجهی از هواداران جمهوری‌خواه و دموکرات را نیز افزود که با حضور بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ مخالفت هستند.  

تارنمای آمریکایی نیوزمکس در این خصوص نوشت: «نظرسنجی جدید موسسه راسموسن نشان داد که ۵۵ درصد از آمریکایی ها می‌گویند بایدن نباید برای یک دوره دیگر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. ۳۳ درصد هم موافق رقابت دوباره بایدن در انتخابات هستند و ۱۱ درصد نیز گفته‌اند که هنوز در این زمینه تصمیم نگرفته‌اند.»

این نظرسنجی حکایت از آن دارد که ۷۸ درصد از جمهوری‌خواهان و ۶۲ درصد از مستقل ها می‌گویند بایدن نباید در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت کند. در آن سوی نیز تنها ۳۵ درصد گفتند ترامپ باید در این انتخابات شرکت کند. در بین جمهوری‌خواهان ۳۷ درصد، دموکرات‌ها ۶۹ درصد و افراد مستقل ۵۳ درصد گفته‌اند که ترامپ نباید بار دیگر در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کند.

مجموع این آرا بیانگر اصل بی‌اعتمادی شدید مردم آمریکا نسبت به دولتمردان و ساختار حاکم بر کشورشان است. بر این اساس می‌توان گفت آنچه امروز در کنگره آمریکا در جریان است و موجب شکل‌گیری نزاع‌های شدید بر سر انتخاب رئیس مجلس شده برگرفته از فروپاشی و تزلزل شدید عقلانیت گذشته در میان سیاست مداران آمریکایی و ترجیح منافع شخصی بر قدرت یابی فردی است.

بی‌شک وضعیت کنونی کنگره و کاخ سفید و رقابت برای کسب قدرت که موجب ایجاد بن بست در فرآیند انتخاب رئیس مجلس نمایندگان شده، نشان دهنده چند دستگی و چند پارگی شدید میان هواداران جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها و اوج گیری جدال بیشتر در جنگ قدرت میان اعضای این جریان‌ها و همچنین بی‌ثباتی در ساختار سیاسی کشوری است که داعیه حکمرانی جهانی دارد.

 


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی